Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

In orde

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

In orde

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

In deze bijdrage voor ons kerkelijk blad wil ik ingaan op enkele vragen die mij bereikten. Het zijn vragen van heel verschillende inhoud, maar elk hebben ze wel betrekking op iets dat van kerkordelijke aard is.

Roepende kerk

Wat is de taak van de roepende kerk? Een classis en een synode wijzen aan het eind van hun vergadering een roepende kerk aan. De kerkenraad van deze roepende kerk heeft als taak de volgende vergadering van de classis dan wel de synode samen te roepen. Daartoe stelt de roepende kerk de agenda van deze kerkelijke vergadering samen. Op de agenda kunnen drie soorten punten geplaatst worden. Er zijn vaste agendapunten; er zijn ingediende agendapunten en er zijn rapporten. Vaste agendapunten zijn: opening, vaststelling van de wettigheid der vergadering aan de hand van de lastbrieven van de afgevaardigden, samenstelling dan wel verkiezing van het moderamen, passeren van de notulen dan wel de acta, gevoerde correspondentie, zonodig: de verkiezing van afgevaardigden, rondvraag. Het lijkt mij goed bij twee punten een toelichtende opmerking te plaatsen. Het moderamen van een classis wordt samengesteld en bij een synode verkozen. Preses en assessoren (bijzitters) van een classis zijn bij toerbeurt de predikanten in alfabetische volgorde en in veel gevallen functioneert als tweede assessor een ouderling van de roepende kerk. Scriba en quaestor zijn meestal eens gekozen en worden vervolgens bij acclamatie (her)benoemd. Soms ook worden dezen om de paar jaar gekozen en vervolgens een aantal keren bij acclamatie herbenoemd. Bij een synode worden de leden van het moderamen bij vrije stemming gekozen. Verder spreken we bij een classis van notulen en bij een synode van acta. Ingediende punten zijn punten die ingediend zijn bij een classis door een van de classisgemeenten, bij een particuliere synode door een van de classes en bij de generale synode door een van de particuliere synodi. De roepende kerk geeft tijdig de gelegenheid aan de betreffende kerkelijke vergaderingen om deze agendapunten in te dienen. Verder dienen er op kerkelijke vergaderingen veelal rapporten. Deze zijn afkomstig van eerder door de betreffende kerkelijke vergadering ingestelde commissies of benoemde deputaten.

Aan de hand van deze punten stelt de roepende kerk een agenda samen en verstuurt deze tijdig naar de afgevaardigden. Ook wordt een agenda van een particuliere synode verstuurd aan de deputaten naar artikel 48 van de DKO van de andere particuliere synodi. Deze deputaten bezoeken de andere synodi om zo de onderlinge band gestalte te geven. Desgevraagd adviseren ze over aangelegenheden die aan de orde komen. Een roepende kerk van een classis zal eventueel deputaten ex artikel 49 van de eigen PS uitnodigen. Dit moet gebeuren wanneer er iets omtrent een predikant aan de orde is, bijvoorbeeld een emeritaataanvraag of wanneer een kandidaat een beroep aangenomen heeft en classisexamen hoopt af te leggen.

De vergaderplaats en de aanvangstijd worden officieel door de roepende kerk vastgesteld. Bij een synode heeft de roepende kerk ook de taak de bidstond aan de vooravond van de vergaderdag te doen plaats vinden. Soms wordt de bidstond op een andere plaats gehouden, bijvoorbeeld omdat deze centraler ligt. Toch is de kerkenraad van de roepende kerk verantwoordelijk voor de bidstond. Deze vindt dan ook plaats onder verantwoordelijkheid van de kerkenraad van de roepende kerk. Verder is de roepende kerk verantwoordelijk voor het begin van de betreffende kerkelijke vergadering. De opening wordt door de preses of consulent van de roepende kerk verricht. Preses en scriba van de roepende kerk dienen vast te stellen of de vergadering wettig is aan de hand van de lastbrieven. Ook vindt onder verantwoordelijkheid van de roepende kerk het samenstellen van het moderamen plaats. Als het moderamen gevormd is, draagt de roepende kerk de leiding over aan het gekozen moderamen.

Bezwaren altijd bespreken?

Een andere vraag luidt: moetje bezwaren die ingediend worden tegen iemand die gekozen is tot ambtsdrager met hem bespreken? Die vraag is niet eenduidig te beantwoorden. Het zou kunnen zijn dat er een bezwaar ingediend wordt dat absoluut niet als wettig aangemerkt mag worden. Dan hoeft dit ook niet met de betrokken gekozen broeder besproken te worden. Is het een bezwaar dat onderzoek vereist of mogelijk als wettig beschouwd moet worden dan zal dit zeker met betrokkene besproken moeten worden. Uiteraard heeft de persoon die verkozen is en tegen wie een bezwaar wordt ingediend het recht om zijn mening te geven over hetgeen ingebracht wordt. Ten overvloede moge hierbij opgemerkt worden dat anonieme klachten niet in behandeling genomen mogen worden. Als ze schriftelijk binnenkomen, mogen ze zelfs niet voorgelezen worden. Ook zal het zo moeten zijn dat als een klacht met een gekozene besproken wordt dat dan ook de naam van de klager genoemd wordt. Ook in deze kan in principe geen sprake zijn van enige vorm van anonimiteit. Alle dingen moeten in de kerk eerlijk toegaan.

Taak van de ouderling

Verder werd de vraag gesteld of het zo moet zijn dat iedere ouderling ook leesdiensten leidt. Dit hoeft zeker niet zo te zijn. Het leiden van een (lees-) dienst behoort niet wezenlijk tot de taak van het ouderlingenambt. Eigenlijk zou het goed zijn wanneer in de kerkenraad, of in een ouderlingenoverleg, eerlijk beraad plaats had welke ouderlingen leesdiensten behoren te leiden. Zulk een beraad zal op tere wijze moeten plaats vinden. Naar de betreffende broeder(s) toe en voor het geheel van de broederlijke sfeer binnen de kerkenraad. Het kan soms verstandig zijn niet specifiek over het lezen door een of twee broeder(s) te spreken maar het verzorgen van de leesdiensten in het algemeen periodiek aan de orde te doen komen.

Overigens zal het duidelijk zijn dat in een kleine gemeente met een of twee ouderlingen deze dingen moeilijker liggen dan in een grotere gemeente met meerdere ouderlingen en mogelijk ook een eigen predikant. Steeds is voorzichtigheid en wijsheid van node. Niet ieder, ook niet iedere ouderling, heeft de gaven om een leesdienst te leiden. En al heeft iemand die gaven niet, dan kan hij toch wel een goede ouderling zijn. Het is op zich niet verkeerd wanneer in een leesdienst de preek gelezen wordt door een ander, bijvoorbeeld een diaken, die daartoe de gaven heeft. Vroeger gebeurde dat bijvoorbeeld wel door een schoolmeester. Wel behoort het dan zo te zijn dat een ouderling de gebeden doet.

Bij het overwegen van deze tere zaken moet het er om gaan wat meest tot stichting van de gemeente strekt. Daarop moesten we allen steeds gericht zijn. Ook als over deze dingen eventueel onderling gesproken wordt. Kritiek leveren en praten over elkaar is geen goede weg. Gebed voor elkaar en voor degenen die in het openbaar moeten voorgaan, is een uitnemende(r) weg en een beter werk. Want het woord van de apostel mag ook in deze wel gebezigd worden: "Broeders, bidt voor ons".

Krimpen aan den IJssel,

ds. P. Mulder

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2006

De Saambinder | 16 Pagina's

In orde

Bekijk de hele uitgave van donderdag 9 maart 2006

De Saambinder | 16 Pagina's