Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gereformeerde spiritualiteit

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gereformeerde spiritualiteit

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

2.

Wat er in de volgende hoofdstukken van het boek van Prof. Dr. Velema aan de orde komt, volgt hieronder. De schrijver zegt zelf:

“De lezer begrijpt dat we er niet om heen kunnen de grote verscheidenheid aan invulling van de term spiritualiteit na te speuren (hoofdstuk 2). We willen trachten die in kaart te brengen (hoofdstuk 4). We doen dat om een duidelijk positieve reden. Die is deze: als wij voor het gebruik van de term gereformeerde spiritualiteit pleiten, dan moet ons helder voor de geest staan, wat anderen onder spiritualiteit verstaan. Wij moeten niet levensvreemd onze weg gaan. We moeten midden in onze wereld staan. We willen op de relatie contextualiteit en spiritualiteit nader ingaan. Dat gebeurt in hoofdstuk 3. In hoofdstuk 5 gaan we dieper in op de samenhang van het pluralisme in onze samenleving en de populariteit van het begrip spiritualiteit.

In hoofdstuk 6 bespreken we de vraag naar de verhouding van spiritualiteit en pietas, het woord dat in de Reformatie en de Nadere Reformatie werd gebruikt voor vroomheid, godzaligheid of godsvrucht. Is spiritualiteit hetzelfde als pietas of is er verschil? Aan de beantwoording van deze vraag knopen we ook vast onze opvatting over de

mogelijkheid of onmogelijkheid het woord spiritualiteit te blijven gebruiken. Is het woord niet zo belast en zelfs besmet, dat we van het gebruik moeten afzien? In zekere zin zijn deze beide vragen eikaars keerzijde. Vandaar dat we ze in één hoofdstuk bespreken.

In hoofdstuk 7 gaan we in op de vraag wat gereformeerd is. Op die vraag zijn onderscheiden antwoorden te geven. We besteden aan die verscheidenheid enige aandacht en trachten ook zelf een antwoord te formuleren.

We willen trachten te laten zien welke bijbelse gegevens er voor het gereformeerde gebruik van spiritualiteit zijn aan te voeren. We spreken in dit verband over consonantie, het samenklinken van de gegevens en de werkelijkheid van spiritualiteit. Hieraan is hoofdstuk 9 gewijd.

Voordat we overgaan naar de speciale relatie tot de theologie willen we nog wat dieper ingaan op de praktijk van gereformeerde spiritualiteit. We doen dat langs twee wegen. We trachten een aantal momenten uit de gereformeerde spiritualiteit wat nader te profileren. Dat is de inhoud van hoofdstuk 9. In hoofdstuk 10 schrijven we over de praxis van gereformeerde spiritualiteit. Deze praxis kan niet zonder oefening. Dit tiende hoofdstuk is een uitermate praktisch hoofdstuk.

We willen ook ingaan op de betekenis van spiritualiteit voor de theologie. Dit boek is niet enkel voor theologen geschreven. Het zal de lezer evenwel niet vreemd voorkomen dat we een poging doen, de relevantie van spiritualiteit voor de theologie duidelijk te maken. We willen dit zo doen, dat de niet-theologisch geschoolde lezer het betoog goed kan volgen. Hij kan de auteur narekenen.

Klopt wat tot heden werd geschreven ook in theologie? Deze beeldspraak van het kloppen van het hart wil de lezer er opmerkzaam op maken dat hij juist als niet-theoloog mag ondervragen op het punt van de spiritualiteit. Ons onderwerp is van eminente betekenis voor de theologie. Die betekenis moet ook daarin uitkomen, dat de theologie in haar spiritualiteit herkenbaar wordt. Het zijn gelovigen, leden van de gemeente, die deze herkenning moeten opdoen. Al is dit hoofdstuk dus geschreven met het oog op de theologie en de theologen, de praktische verwerking raakt de leden van de gemeente. Om het wat scherp te formuleren: als de theologie niet in haar praktisch gerichte gereformeerde spiritualiteit door de gemeente wordt herkend, mag achter al het pleiten voor een spreken over gereformeerde spiritualiteit een vraagteken worden gezet. Dit is de inhoud van hoofdstuk 11.

We willen met deze studie staan midden in het leven van deze tijd. Is er vanuit ons onderwerp een antwoord te geven op vragen die mensen in onze tijd stellen, op de leegte waarin veel

mensen terecht zijn gekomen, en op behoeften, waarvoor zij een (ver)vulling zoeken? Aan de bespreking hiervan is hoofdstuk 12 gewijd”.

Het bovenstaande geeft al enig zicht op de rijke inhoud van dit boek van Prof. Velema. We willen er nog enkele artikelen aan wijden.

Dit artikel werd u aangeboden door: Bewaar het Pand

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 1991

Bewaar het pand | 8 Pagina's

Gereformeerde spiritualiteit

Bekijk de hele uitgave van donderdag 18 juli 1991

Bewaar het pand | 8 Pagina's