+ Meer informatie

Nationale luchthaven per trein bereikbaar

Koninklijk paar opende Schiphollijn

4 minuten leestijd

DEN HAAG/AMSTERDAM — Onder grote belangstelling hebben gisteren koningin Beatrix en prins Claus de nieuwe Schiphollijn geopend. Daardoor is onze nationale luchthaven voor grote delen van het land via de trein bereikbaar geworden. De openingsceremonie werd verricht door het onthullen van een herdenkingsplaquette op het station Schiphol.

Koningin en prins maakten, met vele andere genodigden de eerste officiële rit van Den Haag CS naar het station Amsterdam RAI mee. Dat was een feestelijk gebeuren. Op alle stations werd de trein met muziek ontvangen. Het mooie weer lokte ook veel publieke belangstelling uit. Met name was er veel jeugd aanwezig om trein en koninklijke gasten te begroeten. Vooral op de nieuwe stations Nieuw-Vennep en Hoofddorp was het enthousiasme groot.

Grootbelang

Omdat de opening van. de Schiphollijn ook voor het internationale vervoer van groot belang is waren ook gasten uit de vervoerssector van andere landen aanwezig. Alvorens koningin Beatrix en prins Claus de openingsceremonie verrichtten maakten ze kennis met dit gezelschap dat vele takken van vervoer vertegenwoordigde. Zo begroetten zij Andrew Clack, chauffeur van een dubbeldeksbus te Londen, Maurice Degerd, metrobestuurder te Parijs, Heinz Mader, bestuurder van de Schwebebahn te Wuppertal. Rudolf Glück, koetsier te Wenen. Joe May, sledehondenmenner uit Anchorage, R. W: Nabibaks, taxichauffeur uit Paramaribo, Carl Payne, trambestuurder uit San Francisco, Garry Robert, havenveerbootkapitein uit Sydney, F. H. J. Schoof, KLJif-gezagvoerder Boeing 747, Hans Kasper Steiner, machinist van de bergtrein over de Jungfrau in Zwitserland en Hironori Yamashita, machinist van de wereldberoemde „bullef'trein uit Tokio,

Oudplan

Tijdens een bijeenkomst in het RAIcongrescentrum releveerde mininster Tuijnman van Verkeer en waterstaat, dat al in 1864 een plan werd gelanceerd voor een rechtstreekse spoorverbinding Den Haag-Amsterdam. Onze voorouders zullen, 117 jaar geleden, wel niét hebben vermoed dat wij aan de spoorlijn door de Haarlemmermeer nog eens het respectabele bedrag van 800 miljoen gulden zouden besteden. Niet alleen zijn nu echter de hoofd

De Nederlandse centrales gebruikten vorig jaar de volgende brandstoffen: kolen (12 procent), olie (41 procent), aardgas (39 procent) en kernenergie (8 procent). stad en de hofstad regelrecht met elkaar verbonden, ook onze nationale luchthaven is aangesloten op het landelijke spoorwegnet. Bovendien komen het grote RAI-congrescentrum en straks ook het geplande wereldhandelscentrum in Amsterdam-Zuid binnen de invloedssfeer van de spoorweg. Eén ding is voorlopig nog een grote wens. Een goede verbinding naar het hart van Amsterdam. „Het verheugt mij daarom dat ik tien dagen geleden het groene licht heb kunnen geven voor de westelijke tak van de Amsterdamse ringspoorweg", aldus de minister. „Als deze verbinding naar het Centraal Station over een jaar of vijf klaar is, zal niet alleen het zuidelijk deel van „Groot-Amsterdam", maar ook het centrum aangesloten zijn op de Schiphollijn. Daar

Prijs lager

De stroomproducenten verwachten wel, dat de kolenprijs de komende jaren belangrijk lager zal blijven dan die van de aardolie. De totale capaciteit van de centrales zal na ingebruikneming van hèt nog in aanbouw zijnde produktievermogen de eerste vijf jaren worden gehandhaafd op een niveau van zestienduizend megawatt. Daarna volgt opnieuw een tiitbreiding van het vermogen.

Uit het SEP-jaarverslag blijkt verder dat de Nederlandse deelname aan de in aanbouw zijnde snelle kweekreactor in het Duitse Kalkar, dicht bij de Nederlandse grens, duurder uitvalt dan voorzien. De NV SEP heeft tot nu toe 42 miljoen gulden in het (sterk vertraagde) project gestoken. Nederland neemt voor vijftien procent in Kalkar deel. mee komt Schiphol tevens per rail binnen bereik van noord en middenNederland.

Spectaculair

De Schiphollijn is zonder twijfel een van de meest spectaculaire bouwwerken die op het gebied van verkeer en vervoer in Nederland zijn tiitgevoerd. In de slappe Hollandse poldergrond moest de langste spoorwegtunnel van Nederland worden aangelegd. Een tunnel van 5.780 meter, samengesteld uit zeventien delen. Voor die delen die onder de startbaan van Schiphol liggen moest rekening worden gehouden dat deze zo'n last van 330 ton — het gewicht van een volle Jumbo — moeten kunnen dragen. Die eisen werden echter door de luchthaven-directie nog verhoogd, omdat de ontwikkeling in de luchtvaart naar steeds zwaardere toestellen gaat. De tunneldelen kunnen nu dan ook een gewicht van 550 ton dragen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.