Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Onderwijsbegroting 1975 afgewerkt

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Onderwijsbegroting 1975 afgewerkt

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Dinsdag 19 november, de dag dat de Tweede Kamer begon met de bespreking van aardgasprijzen en de al of niet gedeeltelijke afsluiting van de Oosterschelde, moest de Kamer eerst de oogst van de parlementaire behandeling van de Begroting van onderwijs binnenhalen.

Een oogst, die bestond uit een zevental moties. De CDA diende bij monde van de KVP-er Hermes een motie in betreffende taakverlichting van hoofden van scholen en bij monde van de heer Van Leijenhorst van de CHU, voorzover deze tenminste in dezen als vertegenwoordiger van de CDA mocht gelden, over de Sociale Academie te Ede, hoewel de letter van de motie sprak over een gelijke rechtsbedeling tussen verscheidene schooltypen van het voortgezet onderwijs.

Twee leden van de VVD waren goed voor vier moties. Mevrouw Ginjaar- Maas wilde een wetenschappelijk onderbouwde motie over de optimale omvang van scholen, aangezien aan te grote zowel als aan te kleine scholen vóór- en nadelen zijn verbonden. Alsof er al niet genoeg nota's voor onderwijsbeleid op de helling staan. Mogelijk zou de extra vermelding van „wetenschappelijk onderbouwd" enige twijfel kunnen uitspreken over de rest van de nota's, die in aantocht zijn. Voor de Minister van Onderwijs bood de verwachting van de vele nota's een welkome gelegenheid tot ontvluchting, wanneer inzake een aantal vraagstukken de Kamer concreet antwoord verlangde. De overvloed was tenslotte ergens goed voor.

Mevrouw Smit-Kroes wilde de opleiding van kleuterleidsters en onderwijskrachten voor het basis-onderwijs althans wat de klasse-grootte betreft gelijkschakelen, omdat het kleuter- en basisonderwijs hoe langer hoe meer geïntegreerd wordt. Verder brak mevrouw Smit-Kroes een lans voor kleine scholen met name in dunbevolkte gebieden en kleine dorpskernen. Haar motie nodigde de Regering uit maatregelen te nemen om het belang van kleine scholen te dienen.

Haar derde motie drong aan op voortzetting van de subsidiëring van de Stichting Huishoudelijke Voorlichting op het platteland.

Tenslotte was er nog een motie van de oud-minister De Brauw om eerst zorgvuldig onderzoek in te stellen naar onderlinge samenhang van het hoger beroepsonderwijs en het wetenschappelijk onderwijs alvorens over te gaan tot bestuurlijke ineensmelting.

Voordat de Kamer tot stemming kwam verzocht mevrouw Smit-Kroes aanhouding van haar motie over de huishoudelijke voorlichting en trok de heer Van Leijenhorst zijn motie in over gelijke rechtbediening, omdat het belang van de zaak niet werd gediend, indien de motie onvoldoende steun zou verwerven, wat zou kunnen gebeuren omdat de Sociale Akademie een beroep had ingesteld tegen de beslissing van de Staatssecretaris.

Zonder één tegenstem aanvaarde de Kamer de motie-Hermes om boventallige leerkrachten anders dan voor taakverlichting mee te tellen voor de berekening van lesvrije schooltijden voor de hoofden van scholen. Zo nodig kan dit in fasen geschieden.

De motie-de Brauw werd aanvaard met de stemmen van rechts — CDA, VVD, SGP, GPV, BP en RKPN plus van links de jaartalpartijen te weten DS'70 en D'66. De gelijke klassegrootte voor opleiding kleuterleidsters en Pedagogische Akademie van mevrouw Smit-Kroes kreeg geen meerderheid. Daarvoor stemden VVD, CHU, SGP en GPV enerzijds en anderzijds PSP, CPN en DS'70. üvlet dezelfde stemmen voor minus DS'70 ging ook de andere motie van mevr. Smit-Kroes voor kleine scholen onder de tafel.

De motie van mevrouw Ginjaar-Maas, die om een wetenschappelijk onderbouwde'nota vroeg voor de meest gewenste schoolgrootte kwam wel over de streep met de stemmen vóór van VVD, ARP, KVP, CHU, DS'70, PSP en CPN.

Hiermede was de Begrotingsbehandeling van Onderwijs en Wetenschappen ten einde. Iedereen die bij het onderwijs is betrokken is benieuwd hoe het volgend jaar bij welzijn er met het onderwijs zal voorstaan.

In de stukken is gezegd, dat het onderwijsbeleid het accent zal verleggen van distributief (verdelend) naar constructief. Constructief is een neutraal woord. Het is uitstekend dat er iets wordt geconstrueerd. De vraag is echter wat er geconstrueerd wordt. De nota's die in uitzicht zijn gesteld fungeren als wijde mouwen. Wie of wat komt er uit de mouwen?

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 1974

De Banier | 8 Pagina's

Onderwijsbegroting 1975 afgewerkt

Bekijk de hele uitgave van donderdag 28 november 1974

De Banier | 8 Pagina's