+ Meer informatie

Leefbaarheid

2 minuten leestijd

De verantwoordelijke gedeputeerde, drs. J. Walsma, is „erg blij" met het rapport. „Het kan uitstekend dienst doen bij de huidige besprekingen over het regionaal verkeers- en vervoersplan". Volgens Walsma heeft de Friese Autobus Maatschappij (FRAM) „in het verleden al het nodige gedaan om het bestaande busnet aan te passen". „De mogelijkheden zijn echter beperkt. De subsidies voor openbaar vervoer worden eerder minder dan meer". Walsma pleit ervoor „per geval te bekijken" of aanpassingen in het bestaande net óf aanvullende voorzieningen nodig zijn. Dat er wat moet gebeuren, daarvan is de gedeputeerde overtuigd. „Het gaat om de leefbaarheid van het platteland. En die heeft het provinciebestuur hoog in het vaandel".

Volgens FRAM-woordvoerder J. Smit staan er „geen schokkende dingen" in het rapport van Pijper. „Het meeste was ons al bekend". Smit vindt dat de FRAM er in het verleden „alles aan heeft gedaan" om de situatie te verbeteren. „De bestaande financieringsregeling laat niet meer mogelijkheden toe". Volgens de woordvoerder wordt er bovendien op het platteland te weinig gebruik gemaakt van het openbaar vervoer. „Het is het kip-eiverhaal. Waarom is het openbaar vervoer slecht? Omdat het duur is. Waarom is het duur? Omdat er te weinig mensen gebruik van maken". Smit noemt als voorbeeld een taxi-ondernemer die ten noordoosten van Leeuwarden voor alternatief openbaar vervoer zorgt. „Daar moet dik geld bij". Het verleggen van buslijnen om meer dorpen te bedienen, vindt hij „een hachelijke zaak". „Wij doen eerder het tegenovergestelde: lijnen verkorten om mensen sneller te vervoeren".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.