+ Meer informatie

Seifen

3 minuten leestijd

Tien jaar geleden gaf Harmonia te Hilversum de Sonate in c-klein uit van Cornelis de Wolf. Jacques van Oortmerssen verzorgde de uitgave en George Stam, oud-leerling van De Wolf in wiens bezit het manuscript was, schreef een instructief voorwoord. De sonate van de teruggetrokken Arnhemse organist kreeg een warm onthaal, maar werd sindsdien, voor zover ik kan beoordelen, even rap weer vergeten. Volgens Kees van Eersel (in "Het Orgel", juni 1989) lag het voor de hand dat De Wolf zelf deze sonate niet wilde laten uitgeven,'aangezien het eigene van zijn harmoniek in dit werk nog niet aanwezig was en de vorm nog onvoldoende werd beheerst. Van Eersels NO V-collega Peter van Dijk was in "Het Orgel" van november 1981 aanmerkelijk warmer over deze 25 minuten durende sonate: „Beslist een van de hoogtepunten uit de orgelliteratuur van net begin van deze eeuw".


Het is de kundig spelende Duitse organist Wolfgang Seifen, die op een cd van het Nederlandse label Larigot mij ervan overtuigt dat Van Dijk raker typeert dah Van Eersel. De Wolf schreef het werk rond 1918, waarmee ook moeilijk met Van Eersel beweerd kan worden dat het hier slechts om een jeugdwerk gaat. Wolfgang Seifen speelt tot mijn spijt alleen net eerste deel van deze driedelige sonate: Allegro Maestoso. Een heroïsch klankstuk, onderbroken door een schoon koraalmotief. Zelfs het beroemde tonenmotief B.A.C.H. klinkt even op, om plaats te maken voor een glansrijk slot met het koraal in top.


Het eerste deel uit De Wolfs sonate is in elk geval het mooiste werk op de cd waarop Seifen het orgel bespeelt van de Marienbasiliek te Kevelaer, een reusachtig instrument van Ernst Seifert: 128 stemmen, verdeeld over vier klavieren en pedaal. Het aardige van het repertoire van deze cd is dat alle wérken dateren van rond de eeuwwisseling en in dat opzicht verwant zijn aan het Seifert-orgel (eerste aanleg 1904). In vriendelijkheid moet het me wel van het hart dat de organistengeneratie van rond 1900 meer gewicht in de schaal legde dan veel van de door Seifen gekozen werken suggereren: Naast het werk van De Wolf een paaps karakterstukje van Bossi, een heldhaftige fantasie van Claussmann, een cantilena van Karapati, Fantasiestück van Javier de San José, een Chant triste van Surzynski en Thema und Variationen für Orgel van Kromolicki. Een zeer oorspronkelijk programma met veel nieuwtjes, maar het niveau van De Wolf wordt door deze tijdgenoten niet gehaald. Of het moest misschien zijn door Lemmens, die met de Introduktion, Fuge und Choral ook op deze cd prijkt. Die Lemmens toch.

N.a.v. "Europaische Orgelmusik der Romantik"; Wolfgang Seifen in der Basilika zu Kevelaer; Larigot, DDD, CDLAR905.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.