Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Geen museumstuk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Geen museumstuk

Ds. W. Harinck: Nederlandse Geloofsbelijdenis steeds actueel

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Elke zondag hoor je een preek over de Heidelbergse Catechismus. Maar ook de andere twee ‘formulieren van enigheid’ zijn de moeite van het overdenken waard. Eind 2009 verscheen een dagboek over de Nederlandse Geloofsbelijdenis (NGB) van ds. W. Harinck.

Waar komt uw belangstelling voor de NGB vandaan?
“Die belangstelling gaat terug op mijn studententijd aan de Theologische School. Wijlen ds. P. Honkoop behandelde onder andere de NGB als inleiding op de dogmatiek. Ds. Honkoop had de gave om vanuit de kern van het artikel ook iets naar voren te brengen van het leven met de Heere. Hij stipte dan op een tere manier het genadeleven aan en zei: ‘Denk er maar eens over en werk het voor jezelf eens verder uit’. Terugkijkend is daar mijn belangstelling voor de NGB gaan leven. Verder heeft de levensgeschiedenis van Guido de Bres diepe indruk op mij gemaakt. Met name de brieven die hij geschreven heeft uit de gevangenis, kort voor zijn martelaarsdood. Het getuigt van een standvastig geloof en een leven met de Heere.”

Hoe is de NGB ontstaan?
“De belijdenis draagt als motto de tekst uit 1 Petrus 3: Zijt altijd bereid tot verantwoording aan een iegelijk, die u rekenschap afeist van de hoop die in u is (vers 15). Het gaat om verantwoording afleggen van de waarheid waar het christelijk geloof in leer en leven voor staat. De tekst van de belijdenis werd in de oorspronkelijke versie voorafgegaan door een uitvoerige brief aan koning Philips II, waarin de volgelingen van de nieuwe leer de koning verzoeken om tegenover alle valse beschuldigingen hen te oordelen naar de hierbij aangeboden belijdenis, die zij zo nodig met hun bloed willen ondertekenen. De belijdenis werd in de nacht van 1 op 2 november 1561 in een pakje over de muur van het kasteel te Doornik geworpen en zo aan de koning voorgelegd. Dit getuigenis was nodig om de waarheid te bevestigen en duidelijk te maken dat Roomsen en andere tegenstanders van de Gereformeerde kerken geheel ten onrechte de Gereformeerden en de Dopersen als gelijksoortig voorstelden. Samenvattend kun je zeggen dat de NGB aan de wereld wil laten zien wat de kerk is. Daarmee onderscheidt de NGB zich van de andere belijdenisgeschriften. De Heidelbergse Catechismus onderwijst de jeugd in Gods Woord en de leer van de zaligheid. De Dordtse Leerregels bestrijden vooral de dwalingen van de Remonstranten.”

De belijdenisgeschriften waren actueel in de zestiende eeuw, omdat ze gebruikt werden om het kerkelijk standpunt te verdedigen. Wat heeft de NGB ons vandaag nog te zeggen?
“De NGB blijft jong en actueel omdat het Woord van God eenvoudigweg wordt nagesproken. Al dienen dwalingen zich aan in nieuwe vormen, al verandert de context waarin wij leven... Gods Woord, de leer, verandert niet. Hoe tijden ook veranderen. De kernvragen blijven hetzelfde. Het menselijke hart blijft hetzelfde. De kracht van de NGB ligt in het Woord. Het is een geloofsbelijdenis! ‘Wij geloven allen met het hart en belijden met de mond, dat er is een enig en eenvoudig geestelijk Wezen, Hetwelk wij God noemen’ (artikel 1 NGB).”

Wikipedia zegt kernachtig dat “deze belijdenis geheel is gekenmerkt door de gedachte dat de Bijbel in volle zin Gods Woord is. Voor orthodoxe protestanten is dit een onopgeefbaar uitgangspunt.” Kunt u uitleggen waarom dat zo belangrijk is?
“Nadrukkelijk zegt de Nederlandse Geloofsbelijdenis in artikel 3 dat de Bijbel het Woord van God is. Het Woord komt van God en is van God. De mens moet hier helemaal aan de kant. Het Woord is de maatstaf! Het is maar goed dat de maten vastliggen. Het zou wat zijn als voor de één een meter 50 centimeter betekent en voor de ander 150 centimeter. Het ‘sola scriptura’ - alleen de Schrift - van de Reformatie is voor ons inderdaad een onopgeefbaar uitgangspunt. In het Woord zegt God Wie Hij is, maakt Hij Zijn wil duidelijk, geeft Hij Zijn beloften en bevelen. Het Woord spreekt van bekering, van de weg der zaligheid. Meer hebben we niet nodig. We zien in onze tijd wat er gebeurt als er kritiek komt op het Woord. Je houdt uiteindelijk geen Bijbel meer over. Leer en leven worden ingevuld door wat mensen vinden en willen. Het is gevaarlijk en troosteloos om zo met Gods onfeilbaar Woord om te gaan. Verder leer je uit de belijdenis dat wij niet geloven omdat de kerk het zegt, maar omdat God het Zelf zegt in Zijn Woord. In artikel 5 lees je: ‘Wij geloven zonder enige twijfeling al wat daarin begrepen is’. Dit principiële uitgangspunt betekent dat de boodschap van Gods Woord doorslaggevend is. Alles moet steeds weer getoetst worden aan het Woord. Alleen de Schrift is de volkomen regel voor het geloof. ‘Daarom verwerpen wij van ganser harte al wat met deze onfeilbare regel niet overeenkomt, gelijk ons de apostelen geleerd hebben, zeggende: beproeft de geesten, of zij uit God zijn. Insgelijks: indien iemand tot ulieden komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in huis’.”

In artikel 13 over de voorzienigheid wordt gesproken over de ‘epicureeërs’. Die groepering kennen we nu niet meer. Waar kunnen ze nu mee vergeleken worden?
“Epicureeërs zijn mensen die zeggen dat God Zich nergens mee bemoeit en dat de dingen toevallig gebeuren. Veel mensen kijken nu op dezelfde manier tegen het leven aan. Het is als met een wasmachine. Als het programma is ingesteld, kun je rustig wat anders gaan doen. De dingen gebeuren gewoon, daar kun je niets aan veranderen. Het leven is een biologisch proces. Je moet ook maar niet teveel aan de knoppen zitten, anders raakt het programma in de war. Rond Gods beschikking kunnen veel vragen zijn. Vragen over de uitverkiezing, over het verdriet in je leven, de moeilijke waarom-vragen. Lees dan artikel 13 eens van begin tot eind. Bijbelspastoraal krijg je onderwijs opdat je de troost van Psalm 104 leert verstaan: Heere, alle dingen wachten op U. Die levenshouding van afhankelijkheid van de Heere wordt je voorgesteld. De Heere heeft de teugels in handen als een almachtig God en barmhartig Vader. Zoek de Heere! Ken Hem in al je wegen en Hij zal je paden rechtmaken.”

Welk artikel heeft voor u bijzondere waarde en waarom?
“Een moeilijke vraag, omdat elke artikel rijk van inhoud is. Toch is er wel een artikel dat er voor mij uitspringt. Ik denk aan artikel 21: ‘Van de voldoening van Christus, onze enige Hogepriester, voor ons’. Christus wordt hier zo rijk en gepast uitgestald in Zijn priesterlijke bediening. Er is een korte zin in dit artikel die mij raakt: ‘Wij vinden allerlei vertroosting in Zijn wonden…’ Dit heeft de Heere mij laten ondervinden. Voor een verloren zondaar, voor een ellendig mens, allerlei vertroostingen in Zijn wonden. Ook in wegen van kruis en rouw heeft de Heere dit waargemaakt. De wonden van Christus hebben mij in mijn nood en onwaardigheid voor God toegeroepen: Zo is er dan nu geen verdoemenis voor degenen, die in Christus Jezus zijn.”

Welke boodschap heeft de NGB voor jongeren in 2011?
“De NGB krijgt terecht aandacht en waardering! Het vasthouden aan de NGB betekent veel meer dan in de lijn staan van het voorgeslacht. Het gaat om de diepe waarheid van het Evangelie dat Jezus Christus gisteren en heden Dezelfde is, tot in der eeuwigheid. Maarten Luther noemde het Evangelie de schat van de kerk. Dat oude en waardevaste goud hebben we overgeleverd gekregen van het voorgeslacht. Jongeren, bewaar dat pand (1 Timotheüs 6: 20)! Niet zoals museumstukken in vitrines worden bewaard, maar met je hart. Want bij de goede belijdenis hoort de goede strijd. De NGB wil ook vandaag voor jongeren een staf zijn om te gaan, een stok om te slaan en een lied om te zingen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 2011

Daniel | 36 Pagina's

Geen museumstuk

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 juni 2011

Daniel | 36 Pagina's