Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Start Paars II

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Start Paars II

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Paars II is van start gegaan. Op Prinsjesdag presenteerde het kabinet haar plannen voor het komende jaar. In de troonrede vielen de woorden weerbaarheid en samenhang op. In de Miljoenennota zette ze haar plannen in woorden en cijfers uiteen. Wat zijn de plannen van paars II? In dit contactpunt wil ik een aantal paarse thema's van een opmerking voorzien.

door J. W. Overeem

De 24-uurseconomie grijpt onder aanvoering van paars snel om zicti heen. Na de particuliere sector is de dienstverlening en de semi-publieke sector aan de beurt. De 'overbodige' wetgeving voor arbeidstijden wordt losgelaten. In steeds meer sectoren zal gewerkt moeten worden op onregelmatige, onaangename uren. Velen hebben hier geen behoefte aan. Er is onderzoek gedaan onder supermarktpersoneel. Uit dit onderzoek blijkt, evenals trouwens uit de evaluatie van de Winkeltijdenwet, dat veel werknemers het werken op deze uren onaangenaam vinden. Onder onregelmatige uren wordt ook zondagsarbeid verstaan. In de dienstverlenende en de publieke sector zal steeds meer op zondag gewerkt moeten worden. Het wegnemen van 'overbodige' regelgeving voor arbeidstijden zal leiden tot sociale verbrokkeling.

Huismoeders

In de Miljoenennota wordtnet als in de troonrede - het belang van maatschappelijke betrokkenheid en sociale samenhang verwoord. De RMU onderschrijft dit belang volledig, maar vraagt zich af of het wel te rijmen valt met het wegnemen van de bovengenoemde regelgeving op arbeidstijdengebied. Dat veroorzaakt immers sociale verbrokkeling in plaats van sociale betrokkenheid. Het is spijtig dat paars II sociale samenhang vooral denkt te bewerkstelligen via het verhogen van deelname aan betaalde arbeid. Bepaalde groepen mensen die geen betaalde arbeid verrichten vormen juist het bindmiddel waarmee de samenleving in stand gehouden wordt. Ik noem hier als voorbeeld het vrijwilligerswerk en in het bijzonder de huismoeders. Het is onjuist hen te betitelen als "onbenut arbeidspotentieel" en hen richting de arbeidsmarkt te dringen, al dan niet vrijwillig. Een van de middelen die paars II aanwendt om vrouwen naar de arbeidsmarkt te bewegen is het bevorderen van kinderopvang. Naar mijn mening is het gezin de beste plek om kinderen op te voeden. Uit onderzoek blijkt dat de opvang van kinderen in de thuissituatie het best aansluit bij het maatschappelijke welzijn.

Belastingwetgeving

In het nieuwe belastingstelsel wordt de overhevelingstoeslag afgeschaft en vervangen door een individueel toegekende algemene heffingskorting van ruim 3.000 gulden. Voor kostwinners betekent dit, dat het overdragen van de belastingvrije som van de niet-werkende op de werkende partner tot het verleden behoort. Paars II bedoelt dit als een emancipatie bevorderende maatregel en wil hiermee deelname van vrouwen op de arbeidsmarkt stimuleren. Om financiële achteruitgang van het éénverdieners gezin te compenseren ontvangt ook de eventueel niet werkende partner 3.000 gulden van de belastingdienst. Deze financiële compensatie is te waarderen. Toch komt dit over als een doekje tegen het bloeden, dat veroorzaakt wordt door de individualisering van het belastingstelsel. Het gezin behoort gezien te worden als de kleinste economische eenheid. Paars II daarentegen ziet het individu als de kleinste economische eenheid. Uit een onderzoek in opdracht van de RMU blijkt dat de wijziging in het belastingstelsel financieel nadelig is voor bepaalde groepen eenverdieners. Dit nadeel kan oplopen tot netto 1.900 gulden per jaar

Loonontwikkeling

Het kabinet verwacht dat de lonen in 1999 met 3 procent zullen stijgen en in de jaren daarna slechts met 1, 5 procent. Dit laatste is irreëel. De krapte op de arbeidsmarkt zal enerzijds een opwaartse druk veroorzaken op de loonontwikkeling. Anderzijds blijkt uit gegevens van het Centraal Bureau voor de Statistiek dat een groot aantal huishoudens niet geprofiteerd heeft van de economische groei van de afgelopen jaren. Deze groep werknemers wil ook graag mee profiteren. De RMU is een voorstander van een beheerste loonkostenontwikkeling. Wel dient nadrukkelijk rekening te worden gehouden met een hogere loonstijging door ontwikkelingen op de arbeidsmarkt.

Gebed

Tot slot. We worden allen opgeroepen om onze overheid en regering in ons gebed een plaats te geven. Dit kabinet hanteert voor zijn handelen niet de Bijbel als basis. Wat ieder lid van de regering aan persoonlijke levensovertuiging heeft, is niet ter onzer beoordeling. Wel hopen we dat het kabinet in haar geheel een voorbeeld aan koning Salomo zal nemen. In 2 Kronieken 6 horen we de koning voor en met zijn volk bidden: " Hoor dan naar de smekingen van Uw knecht, en van Uw volk Israël, die in deze plaats zullen bidden; en hoor Gij uit de plaats Uwer woning, uit den hemel, ja, hoor, en vergeef Hoor Gij dan uit den hemel, en doe, en richt Uw knechten, vergeldende den goddeloze, gevende zijn weg op zijn hoofd, en rechtvaardigende den rechtvaardige, gevende hem naar zijn gerechtigheid." I

Dit artikel werd u aangeboden door: Reformatorische Maatschappelijke Unie

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1998

RMU Contact | 32 Pagina's

Start Paars II

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 1998

RMU Contact | 32 Pagina's