+ Meer informatie

Comfortabele wagen met veel klasse

3 minuten leestijd

Wat het meest bij een eerste kennismaking: met de Citroen CX 2000 opvalt is zijn formidabele wegligging en comfort. De wegligging springt wel het meest op de voorgrond. Zelfs bij flinke snelheden geeft de CX 2000 ook in de bocht geen krimp. De vering blijft by dat alles voorbeeldig. Dit gevoegd bij een uiterst comfortabel interieur zal zelfs de meest kritisch ingestelde automobilist alleen maar lovende kritieken ontlokken.

Het uiterlijk van de CX 2000 is uiterst modem. De strak gelijnde voorbumper (met daarin de knipperlichten verwerkt) is heel logisch verwerkt in de carrosserie, terwijl de koplampen schuin aflopend zijn opgenomen in de motorkap. Wat aan de voorzijde van de wagen wellicht nog het meest opvalt is het feit dat slechts één ruitenwisser de voorruit siert. Bij gebruik constateerden we dat die voorruit inderdaad met een wisser ook zeer goed schoon te houden is. Aan de achterkant van de wagen valt vooral de licht gebogen achterruit op, die als het ware wegloopt onder het kofferdeksel. Kortom: van buiten letterlek en figuurlijk een indrukwekkende auto.

Rijgedrag:

Wie met de CX de grote weg opgaat zal eerder het gevoel hebben dat hij over wegdek glijdt dan rijdt. Een prettige eigenschap die toe te schrijven is aan de bijna spreekwoordelijke vering van de grote modellen van Citroen. De CX heeft in het geheel geen last van zijwind. Onder alle omstandigheden bleef de wagen uitstekend in de koers en prettig bestuurbaar. De besturing is vrij direct.

De motor start gemakkelijk en loopt vrij geruisloos. Hij trekt ook uitstekend bij lage toerentallen. Persoonlijk hadden we er wel graag een klein beetje meer vermogen in gehad. De 1985 cc krachtbron drijft de voorwielen aan. De versnellingsbak (vier vooruit en één achteruit) is gemakkelijk bereikbaar en licht te bedienen. De draaicirkel van de CX SOOO (met een lengte van 4,63 meter) is vrij groot: bijna twaalf meter.

Interieur

Het interieur van de CX 2000 is erg luxueus uitgevoerd. De wagen is van een smaakvolle bekleding voorzien en de stoelen zijn royaal (ook achterin) en zitten uiterst comfortabel. Zowel voorhals achterin is er ruimte volop. Het instrumentenpaneel is zeer uitgebreid en toch compact uitgevoerd, tot een geheel. Het bevat een uitgebreid aantal controlelampjes. 
Zowel de snelheidsmeter als de toerenteller (beide zijn roterend) neemt een centrale plaats in op het paneel.

Een aantal bedieningsknoppen, zoals voor de ruitenwisser en de lichtinstallatie zijn in twee „uitlopers" van het paneel verwerkt en daardoor te bedienen zonder dat men de handen van het stuur hoeft te halen. 
De richtingaanwijzer-schakelaar slaat niet (en dat zou men wel verwachten in zo'n klasse-wagen) automatisch terug. Maar ja, het voorkomt wel dat de schakelaar in een flauwe bocht voortijdig terugslaat.

In de uitvoering die wij reden zat in de middenconsole verwerkt een bedieningsknop voor de achterruitverwarming en een schakelaar voor het automatisch openen en sluiten van de zijramen. De verwarming tenslotte geeft veel warmte en is uitstekend te doseren.

Ruimte

De ruimte in de wagen is vrij groot. Ook achterin hebben de passagiers voldoende bewegingsvrijheid. De zit in de stoelen is goed, de bekleding erg modieus. Zoals de CX 2000 van buiten al doet vermoeden is ook de bagageruimte vrij groot. Wanneer men de achterklep openslaat ziet men een compacte ruimte waarin geen onhandige en onpraktische hoeken zijn verwerkt. De kofferruimte heeft een vlakke bodem, waarop men de koffers zo naar binnen schuift.

Resumerend kunnen we stellen dat de Citroen zowel wat exterieur als interieur betreft een uiterst moderne, strak gelijnde wagen is. De wegligging en het rijgedrag zijn ruim voldoende tot uitstekend te noemen. Waarbij dan nóg aangetekend kan worden dat de wagen luxueus is afgewerkt en veel ruimte biedt.

Technische gegevens

Motor: 4 cilinder in lijn; dwars geplaatst voorin. 
Cilinderinhoud: 1985 cc. 
Vermogen: 102 din pk bij 5600 toeren. 
Versnelling: volledig gesynchroniseerd; vier vooruit en één achteruit. Wielbasis: 2.85 meter. 
Lengte: 4.63 meter. 
Breedte: 1.73 meter. 
Hoogte: 1.36 meter. 
Gewicht: 1257 kg. 
Inhoud benzinetank: 68 liter. Prijs: ƒ 19.490.-. 
Importeur: Citroen Nederland BV, Stadionplein 26-30 Amsterdam.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.