Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Drie vrouwen onderweg (2)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Drie vrouwen onderweg (2)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Drie vrouwen onderweg, op reis uit Moab naar Kanaan.

Waarom? God te doen? Is het hen om zichzelf of om

Het is de allesbeslissende vraag: werkt de Heere?

Orpa (haar naam betekent „het toekeren van de nek") gaat ook mee. Straks zegt Naomi tot Ruth: „zie, uw zwagerin is wedergekeerd tot haar volk en tot haar goden".

Orpa is de vrouw, die met de genade in aanraking komt, maar ze afstoot en terugzinkt in het verderf. Ze is zeer nauw met de genade in aanraking gekomen. De Heere heeft het zo beschikt, dat een huisgezin uit Israël, door hongersnood gedreven, naar haar woonplaats is komen vluchten.

Op deze wijze is ze in kennis en aanraking gekomen met mensen, die de enige, ware God aanbaden. Diezelfde God, waarvoor ook haar stamvader Loth de knie had gebogen. Die bij Sodom en Gomorra zo ontzettend getoond had, wat Wreker Hij is voor de goddelozen en wat wondere Uitredder voor wie Hem aanhangt. De vrouw van Loth was ook van Orpa's geslacht en uit haar vaderlandse geschiedenis kon Orpa weten, hoe de Heere haar bij het vertrek uit Sodom onderweg tot een zoutpilaar maakt. Nu hoort Orpa weer van diezelfde wondere God uit Israël. Ja, zelfs weet ze de liefde van één van Naomi's zonen te winnen; door haar huwelijk met Chiljon trouwt ze in dat gezin in. Nader kon haar dus de kennis des Heeren al niet gebracht worden.

Meer nog. Ze trouwde niet alleen; maar Ruth ook een Moabietische, trouwde een andere zoon van Naomi. En die Ruth gaf haar het voorbeeld, hoe een vreemde vrouw met de genade in aanraking komt, zich door die genade het hart laat vermeesteren. Maar Orpa ontsluit haar ziel niet voor de reddende genade, die tot haar komt. Moloch was van kindsbeen af haar God geweest; en in de onbarmhartige omhelzing van die Moloch heeft ze haar ziel voor eeuwig laten versmoren.

Orpa heeft zich in haar huwelijk niet tegen de dienst van Israëls God openlijk verzet. Naomi zegt nu onderweg immers, dat zij tot haar goden is wedergekeerd. In het gezin van Naomi heeft Orpa dus van de nood een deugd gemaakt en voor de vorm met de Godsverering van het gezin meegeleefd. Maar die toekering tot de Heere, de w 7 are God van Israël, is niets dan schijn geweest. Ook bij haar is het huwelijk het eerste en de godsdienst op de tweede plaats gebleven. Daarom houdt Naomi haar onderweg uitvoerig voor ogen, dat Orpa van haar geen andere man te wachten heeft. Toen Orpa trouwen kon, zag ze zo nauw op haar godsdienst niet en ging ze schijnbaar met de godsdienst van haar man mee. En was die man, Chiljon, blijven leven en had die man haar een leven van geluk en genot verschaft, zo zou ze denkelijk later wel naar Bethlehem zijn getogen. Dan zou ze daar het getal der schijngelovigen met één vermeerderd hebben.

Maar de Heere handelt anders met Orpa. Hij laat haar man sterven, evenals de man van Ruth. En nu eerst kan het uitkomen, of haar bekering tot Israëls God echt is geweest.

Drie vrouwen onderweg.

Zal Orpa terugkeren of verder meegaan? Naomi treedt schijnbaar wel onverschillig op. Het maakt de indruk, dat ze zich weinig om het zieleheil van Orpa en Ruth bekommert.

Naomi heeft Orpa die jaren lang wel gadegeslagen. Ze heeft het wel gezien, hce oncler vrome schijn de oude haren er bij haar inbleven. Naomi begrijpt terecht, dat het nu tot een beslissing moet komen en dat Orpa niet naar Bethlehem mag, tenzij ze blijkt uit krachtige overtuiging van Israëls God te kiezen.

En op die proef bezwijkt Orpa.

Die arme, kinderloze weduwe acht ze wel hoog; maar het rijke, levenslustige Moab is haar liever. En Israëls God ja, wat had Zijn dienst haar gebracht? Elimelech is gestorven, Machlon is gestorven, haar man Chiljon is clood niets, niets dan gebrek en armoede in het vooruitzicht.

Neen, clan is Moloch haar liever; de afgod van haar eigen volk. En zo geeft ze Naomi de afscheidskus. En Orpa voelt niet hoe ze met die ontzettende afscheidskus en met dat laatste vaarwel aan Naomi zichzelf voor eeuwig bant van de liefde Gods. En zo gaan die twee vrouwen uit Moab, Orpa en Ruth, uit elkaar.

Ruth volgt Naomi; ze gaat naar Bethlehem en wordt zelfs stammoeder van Christus naar het vlees.

En Orpa scheidt van Naomi; ze gaat naar Moab en Moloch terug en stort zich voor eeuwig in rampzaligheid.

Drie vrouwen onderweg, op reis uit Moab naar Kanaan.

Met welk doel? Is het hen om zichzelf of door genade om God te doen? De allesbeslissende vraag blijft voor ieder persoonlijk: werkt de Heere?

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 augustus 1970

Daniel | 16 Pagina's

Drie vrouwen onderweg (2)

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 augustus 1970

Daniel | 16 Pagina's