Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Zending wereldwijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zending wereldwijd

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

"En Hij zeide tot hen: aat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen." (Markus 16:15, 16)

"En Hij zeide tot hen: aat heen in de gehele wereld, predikt het Evangelie aan alle kreaturen." (Markus 16:15, 16)

Het zendingsbevel

Aan het slot van de synoptische evangelieën (Markus, Mattheüs en Lukas) lezen wij het zendingsbevel dat de Opgestane zijn discipelen - en in hen zijn kerk - geeft. Mattheüs, Markus en Lukas zijn daar eenstemmig in.

’Gaat heen, ondenvijst al de volken...'(Manh.28: ) 'In Zijn naam moet vforden gepredikt bekering en vergeving van zonden onder alle volkeren...'(Luk.24:47) Markus schrijft: Gaat heen in de gehele wereld, en predikt het evangelie aan alle kreaturen.’

Deze opdracht van Christus - vergezeld van zijn beloftelis nog steeds van kracht. Het evangelie wil alle einden der aarde bereiken èn elk mensenhart Na Pinksteren breekt het Woord Gods zich baan over deze wereld heen, tot op vandaag de dag.

En wij?

Wij denken aan alle zendingswerkers overzee. Zij geven letterlijk gestalte aan het woord van Christus: 'Gaat heen!' Zullen wij ze met onze gebeden blijven omringen? En verder., het is niet ieder christen gegeven om zo vèr uit te gaan. Al blijven wij bidden om jonge mensen, die zich geroepen weten in de zending van Christus.

Maar waar wij ook wonen - in Amsterdam of in Barneveld - het zendingsterrein is heel dichtbij te vinden. Bij de laatst gehouden verkiezingen greep het me geweldig aan. Nederland is zendingsland geworden. Zouden wij dan onbewogen kunnen blijven temidden van zovelen, Nederlanders en allochtonen, die de ene Naam tot zaligheid niet (meer) kennen? Er hangt zoveel van af! Eeuwig heil of eeuwige ondergang zijn met de voortgang van dit evangelie verbonden.

Prediking

In het bevel van Christus, door Markus opgetekend, staat de prediking centraal. Het evangelie moet worden gepredikt Prediking, dat is luide verkondiging van de goede boodschap. Je zou het woord ook kunnen vertalen met 'omroepen'. Vroeger waren er omroepers. Toen radio en tv nog niet bestonden en de krant door weinigen werd gelezen. In die tijd brachten omroepers belangrijke berichten over Goede of slechte tijdingen werden luide door hen op het marktplein verkondigd. Zegt het voort, zegt het voort...

Zo moet het evangelie van Jezus Christus luide worden uitgezegd en doorgegeven. Het moet worden gepredikt.

Is preken niet uit de tijd? Je hoort dat wel, hier en daar. Moet het evangelie niet veeleer zichtbaar worden gemaakt, voor de mens van vandaag? Sommigen zoeken het in mime en theater om de blijde boodschap te vertolken. Anderen stellen: r is al veel te veel gepreekt. Geen woorden, maar daden! Toch zijn we dan wijzer dan de Meester zelf, die gezegd heeft: Predikt het evangelie!' Aan dat evangelie wil Markus met zijn boekje dienstbaar zijn. Zo is hij begonnen. 'Het begin van het evangelie van Jezus Christus.'(Mk.1:1).

En héél zijn boek door heeft hij Hem voor ogen gesteld. De Heere Jezus, die geleden heeft, gestorven is èn opgewekt Christus is de inhoud van het evangelie. Hij is het hart, het geheim van het Woord.

In het evangelie-boek gaat het om een levende Persoon èn het gaat om een levende relatie met Hem. Door geloof en bekering. Aan het einde komt Markus terug op het begin. Dat evangelie - waar het in heel zijn boek om is gegaan - moet worden gepredikt aan... alle volken.

Alle kreaturen

Markus schrijft het nog nét iets anders: aan alle kreaturen.

Kreaturen, dat zijn schepselen. Wij zijn mensen, door God geschapen. Maar juist omdat wij schepselen zijn, heeft de Heere recht op ons. Maar ook die Marokkaanse jongens in de straat zijn het: schepselen van God. En die honderden jongeren op weg naar een House party. En die duizenden vluchtelingen op deze aarde die leven temidden van het oorlogsgeweld. En die miljoenen die de naam van Christus nog nimmer hoorden. Het zijn schepselen. Door God geschapen. Niet om verloren te gaan, maar om behouden te worden. Wat een geweldige klem legt dat op de verkondiging van het evangelie! Temeer als wij bedenken dat 'schepsel' in de Bijbel ook altijd betekent 'gevallen schepsel'. Wij zijn door God gemaakt, maar wij hebben God verlaten. En wij hebben heel de schepping meegesleurd in onze val, de zondeval.

Er is een diepe kloof tussen God en mij. Hebben wij er ooit bij stil gestaan? Maar ziet nu is Hij, die de inhoud van het evangelie is, gekomen om Gods schepping te herstellen. Om de Heere God terug te geven waar Hij recht op heeft Door Christus beantwoord ik weer aan Gods doel.

De gehele wereld

Door de kortheid van Markus' weergave valt temeer nadruk op het adres van de evangelie-prediking. De gehele wereld... alle kreaturen. Na kruis en opstanding breekt een nieuwe periode in de heilsgeschiedenis aan. De grenzen van Israël worden doorbroken. De scheiding tussen jood en heiden opgeheven. Ruim wordt het evangelie aangeboden. Dringend en welgemeend roept de Heere zijn schepselen. Terwijl u dit leest bereikt zijn roepstem u.

De Heere wil niet dat enigen verloren gaan, maar dat zij allen tot bekering komen. Waar komt het dan op aan? Op geloof. Immers, wie geloofd zal hebben en gedoopt zal zijn, zal zalig worden. De verbreiding van het evangelie is universeel, wereldwijd.

Het antwoord op Christus' woord is individueel, heel persoonlijk. Het wil gestalte krijgen in mijn leven, het wit geloofd worden met mijn hart Het evangelie maar niet voor kennisgeving aannemen. Het evangelie geloven! En denk nu niet dat dit geloven onze zaak en ons werk is.

De Heere schenkt het èn werkt het door zijn Geest En het behaagt Hem daar-. bij de prediking als heils-, middel te gebruiken. 'Het geloof is uit het gefï en het gehoor doar het Woord Gods.' (Rötn.10:1

Dit artikel werd u aangeboden door: Gereformeerde Zendingsbond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1994

Alle Volken | 20 Pagina's

Zending wereldwijd

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1994

Alle Volken | 20 Pagina's