Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Maak ’t maar

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Maak ’t maar

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

'Voor u ligt MAAK T MAAR!: een map boordevol ideeën voor techniekonderwijs aan leerlingen van 4 tot en met 12 jaar.' Zo begint het voorwoord van MAAK 'T MAAR! Een veel belovend en ook een uitnodigend begin.Techniekonderwijs verzorgen op de basisschool zal voor veel leerkrachten een uitdaging betekenen. Maar er zullen ongetwijfeld ook docenten in het basisonderwijs zijn die zich geen voorstelling kunnen maken bij het vak techniek. Die zitten met de handen in het haar.

Maar techniek moet wel. In de vernieuwde kerndoelen voor het basisonderwijs heeft ook techniek een plaats gekregen en wel binnen het leergebied 'oriëntatie op mens en wereld'. De kerndoelen 19 en 20 zijn helemaal toegespitst op techniek. Deze kerndoelen maken duidelijk dat bij techniek in het basisonderwijs de volgende punten centraal staan: Het gaat om 4 specifiek technische gebieden: constructie, transport, informatie/communicatie en productie. Deze technische gebieden vormen de leidraad bij de indeling van de lessen voor MAAK 'T MAAR!

• binnen deze gebieden komen technische onderwerpen en activiteiten aan de orde komen

• het gaat erom de leerlingen zelf problemen te laten oplossen met als resultaat een technische product. Dit wordt domein A genoemd.

• de leerlingen onderzoeken daarnaast technische producten om zo meer inzicht te krijgen in een technische proces. Dit wordt domein B genoemd.

• de nadruk ligt daarbij op ontwerpen, mal< en en gebruiken.

• de leerlingen leren ook omgaan met gereedschappen en materialen

• leerlingen krijgen de kans zich te ontwikkelen op het gebied van techniek

Dat is nogal wat. De leerkracht krijgt weer een nieuwe taak op zijn toch al overvolle bord. Kan MAAK 'T MAAR! op de een of andere manier verlichting in geven?

De samenstellers zeggen zelf dat de innovatie van techniek geen gemakkelijke opgave is. Volgens de samenstellers past techniek prima

binnen de algemene doelen van het basisonderwijs.

Techniekonderwijs bevordert

een brede harmonische ontwikkeling, waarbij denken en doek samengaan. Het gaat bij techniek om zowel kennis, inzicht en vaardigheden als houdingen.

Techniek is gericht op al­

le leerlingen en houdt rekening met verschillende moge lijkheden en interesses.

Voordat je eraan begint moet je goed op de hoogte zijn van doelen, inhouden en werkwijzen. Maar wie eraan durft te beginnen, wordt enthousiast. En dat enthousiasme wordt vooral ingegeven door de manier waarop kinderen met techniek in de praktijk bezig zijn, namelijk betrokken en actief. MAAK 'T MAAR! Kan daarbij een heel belangrijke ondersteuning zijn. Het is geen methode maar een bronnenboek en een inspiratiebron. Niet uitsluitend bedoeld voor onderwijzers - voor hen wel in de eerste plaats - maar voor iedereen die bij het basisonderwijs is betrokken...

Opbouw

MAAK 'T MAAR! Bevat in totaal 80 lessen over techniek: 20 voor de onderbouw; 30 voor de middenbouw en 30 lessen voor de boven­ bouw. De lessen zijn verdeeld over de technische gebieden constructie, transport, communicatie, en productie. De lessen kunnen uitgaan van Domein A: zelf maken van techniek of van Domein B: onderzoeken van techniek, ledere les bestaat uit een handleiding voor de leerkracht en twee werkbladen voor de leerlingen. Alle lessen hebben dezelfde didactische opzet die ruimte biedt aan een breed scala van activitei- .A. ten en werkvormen.

Hoe ziet een les eruit

In de handleiding bij iedere les staan in een grijs kader - heel overzichtelijk - de doelen, het eindproduct, de materialen voor leerkracht en voor leerlingen vermeld. Bovenaan de handleiding wordt door een A of een B aangegeven tot welk domein de les behoort In de handleiding kan de leerkracht lezen wat hij of zij voorafgaande aan de les moet doen of maken. Dan volgt de introductie met bijvoorbeeld een kringgesprek waarin de leerkracht met de leerlingen het onderwerp verkent. Door de llerlingen vragen te stellen wordt het onderwerp of probleem verder uitgediept. Ook het doen van proefjes, een verhaal voorlezen, een wandeling/excursie behoort hier tot de mogelijkheden. Dan volgt de lesactiviteit waarin de leerlingen zelf aan de slag. De aard van de lesactiviteiten verschiltper les en per domein dat aan de orde is. De werkvormen kunnen variëren van individueel tot groepswerk van vier leerlingen. De geadviseerde werkvormen worden toegelicht.

Als laatste onderdeel komt de evaluatie. Deze vindt meestal plaats in de kring. De gemaakte producten in het midden. De docent en de leerlingen stellen vragen aan elkaar en vormen met elkaar een mening

over de producten en de uitvoering van het techniek­

proces.

De les wordt afgesloten met een aantal Tips.

Suggesties om andere materialen te gebruiken, ideeën voor alternatieven, ver­

wijzingen naar andere

esmaterialen en lespakketten.

MAAK 'T MAAR! is uitdrukkelijk geen methode. Daarvoor vinden de samenstellers het nog te vroeg, n de map zijn de eerste concrete resultaten van de inspanningen die de overheid, de SLO en mensen verbonden aan diverse onderwijsinstellingen hebben verricht. Het auteursteam bestaat uit mensen van de SLO, KPC-groep, Hogeschool Arnhem/Nijmegen, leerkrachten bo, OBD Monster en een consulent NME.

Techniek is een combinatie van doen en denken. De auteurs erkennen dat het realiseren van technieklessen heel wat vraagt van de docent. Eigen kennis, organisatietalent, de (on)mogelijkheden van de school spelen allemaal een grote rol bij het realiseren van techniek. Dit bronnenboek biedt de beginnende docent een helpende hand. Maar ook de leerkracht die al met techniek heeft geëxperimenteerd vindt steun en ideeën. Dat

komt vooral door de 'simpele' opbouw van elke les, die heel overzichtelijk en gestructureerd wordt weergegeven.

Daar zit waarschijnlijk de kracht - elke afzonderlijke les is goed te geven, zonder al te veel toeters en bellen, - maar ook tegelijk de zwakte. Want 'techniekgeven' kun je niet 'zomaar' gaan doen. Zeker niet als je techniek meer wilt laten zijn dan een incidenteel gebeuren, wat eens in het halfjaar zo uitkomt. Tussen het plan om techniek te gaan geven en de uitvoering daarvan zit meer dan een avondje voorbereiding.

Ten eerste zul je als docent en team je schroom en angst moeten overwinnen. 'Kan ik dit wel en wat komt er allemaal wel niet bij kijken'. Een goede voorbereiding en verdieping in wat je wilt bereiken met technieklessen (in jouw groep en in de hele school) is noodzakelijk. En de (on)mogelijkheden die je hebt op jouw school in kaart brengen; voldoende spullen en materialen verzamelen.

Hulp mobiliseren van ouders bij het verzamelen, beheren en repereren van materialen - een vader of moeder als TOA. Pas dan kun je echt aan de slag gaan met techniek. mede geïnspireerddoor MAAK 'T MAAR. Maar dan zul je ongetwijfeld fijne uren beleven met de leerlingen. Want techniek is leuk en doet een groot beroep op de creativiteit, het samenwerken en het probleemoplossend vermogen van kinderen. De resultaten zullen dat ook laten zien. En het enthousiastme van de kinderen. En om de smaak van techniek te pakken te krijgen is het geven van een les uit MAAK 'T MAAR een prima begin.

Sonja van Gemeren-Gijsbertsen

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2000

De Reformatorische School | 40 Pagina's

Maak ’t maar

Bekijk de hele uitgave van maandag 1 mei 2000

De Reformatorische School | 40 Pagina's