+ Meer informatie

Tentoonstelling ten bate Tibetaans Shalu klooster

"Op weg. Religieuze beleving in Tibet, Korea en Japan"

3 minuten leestijd

LEIDEN - De expositie "Op weg. Religieuze beleving in Tibet, Korea en Japan" werd deze week met offers, kniebuigingen en veel gemurmelde gebeden officeel geopend door de Tibetaan Dagyab Kyabgon Rinpoche, voormalig hoofd van een kloostergemeenschap in Dagyab, in Oost-Tibet. De tentoonstelling is tot begin januari 1992 in het Rijksmuseum voor Volkenkunde te Leiden te zien. Op de eerste etage van het museum wordt een beeld gegeven van de manier waarop de religie in die landen wordt beleefd en welke rol de natuur daarbij speelt.

Bijzonder aan de tentoonstelling is onder meer de mate van internationale samenwerking, met bijdragen van een Amerikaanse en een Belgische fotograaf, een tweetal Duitse Tibetologen en een expert op het terrein van de religieuze kunst van Tibet. Bovendien heeft het gedeelte van de expositie over het Tibetaanse klooster Shalu de status van project in het kader van het World Decade for Cultural Development 1988-1997, uitgeroepen door de Algemene Vergadering van de Verenigde Naties.

Het Shalu klooster

De Amerikaanse fotografe Brynn Bruijn is er tijdens een door het museum uitgezonden expeditie in geslaagd foto's te maken van fresco's in het boeddhistische Shalu klooster. Als eerste fotograaf ter wereld was zij in de gelegenheid opnames te maken van een aantal muurschilderingen die van cruciale betekenis zijn voor de cultuurgeschiedenis van Tibet. In feite is sprake van een herontdekking, omdat waarschijnlijk niet meer dan een handjevol mensen van het bestaan op de hoogte was. De foto's werden in het Rijksmuseum voor Volkenkunde tot ware grootte 'opgeblazen' en in dezelfde ordening als in Shalu aan de muren bevestigd. Daardoor ontstaan verscheidene imposante, doorlopende panorama's van vijf tot zeven meter lengte en plusminus 2,5 meter hoogte.

Zo wordt duidelijk dat de fresco's een rol hebben gespeeld bij de religieuze beleving van de monniken in Shalu. Met de tentoonstelling hoopt het museum, dat ook uit eigen collectie een deel presenteert, een bijdrage te leveren aan het behoud van het Shalu klooster.

Natuur in Korea

In het gedeelte over Korea laat de Belgische fotograaf Mark de Fraeye op boeiende wijze zien welke rol de natuur bij de religieuze beleving speelt. Korea is wat godsdienst betreft meer heterogeen dan Azië. In de tentoonstelling wordt behalve aan het boeddhisme enige aandacht geschonken aan het sjamanistische volksgeloof, het confucianisme, het taöisme en het christendom. De fotograaf maakte fraaie opnamen van de natuur en wil daarmee duidelijk maken dat de natuur onvermijdelijk de monniken in het klooster beïnvloedt.

De berg Fuji

De expositie wordt gecompleteerd met een gedeelte over de berg Fuji, waarin de religieuze beleving eveneens een belangrijk thema vormt. Met Japanse prenten uit de museumcollectie wordt dat geïllustreerd. Verder zijn in de tentoonstelling opgenomen een presentatie over de verspreiding van het boeddhisme en de befaamde Boeddhazaal.

Dat de Fuji in religieus opzicht voor de Japanners een bijzondere berg is, blijkt uit de geschiedenis, maar ook uit het feit dat de berg door verschillende dichters wordt bezongen en een belangrijke plaats inneemt in het werk van talloze andere kunstenaars. Het meest bekend zijn ongetwijfeld "De zesendertig gezichten op de berg Fuji" van Hokusai (1760-1849), waarvan er, naast vele andere prenten die de Fuji tot onderwerp hebben, enkele geëxposeerd worden.

Nog steeds is de Fuji voor veel Japanners een heilige berg en is de beklimming ervan een heilige daad. De boeddhisten beschrijven de top van de Fuji als "zenjo", hetgeen „de volmaakte staat van volkomen concentratie" aangeeft.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.