Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het huwelijk: EEN GODDELIJKE INSTELLING

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het huwelijk: EEN GODDELIJKE INSTELLING

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Trouwen met je geliefde. Voor de één is dit een groot verlangen, wat vervuld wordt. Anderen komen niet tot een huwelijk. Intussen zijn om ons heen de meningen over dit onderwerp verdeeld. Hoe moeten we tegen het huwelijk aankijken?

Geschapen door God

Dat de mens bestaat, is niet toevallig. (Gen. 1:26) Ons leven is afkomstig van God. Hij heeft de mens zelfs zo gemaakt, dat iets van God in hem was terug te zien. Zie je welke hoge afkomst wij hebben?

Hoe de mens leeft, is dus ook geen kwestie van doen waar je zin in hebt en geluk hebben. En God wilde dat de mens Zijn orde in de schepping bewaren zou. (Gen. 2:15) Zie je de voorname opdracht die wij hebben?

Mannelijk en vrouwelijk geschapen

Al snel viel het Adam op dat alle dieren samen waren: mannetje en vrouwtje. Adam was alleen. Maar voordat hij iemand naast zich miste, had God de schepping van Eva al besloten. (Gen. 2:18) God heeft na de man ook de vrouw geschapen. En hij bracht haar tot Adam. (Gen. 2:22) Zo kreeg Adam zijn hartsvriendin. Zo kregen man en vrouw elk hun eigen plaats.

De mens is dus mannelijk en vrouwelijk geschapen. Dat is Gods goede en wijze zorg over ons. En God schiep den mens naar Zijn beeld; naar het beeld van God schiep Hij hem; man en vrouw schiep Hij ze. (Gen 1:27) Zo hebben man en vrouw allebei dezelfde hoge afkomst.

Adam kreeg zijn vrouw niet alleen als hartsvriendin. God schiep de mens ook in twee geslachten, opdat de man en de vrouw samen kinderen krijgen. En God zegende hen, en God zeide tot hen: Weest vruchtbaar, en vermenigvuldigt (Gen. 1:18). Seksualiteit en voortplanting zijn dus een zegen van God.

Het huwelijk door God ingesteld

Zo is de mens geschapen. En zoals het bij Adam en Eva is gegaan, zo wil God dat het een blijvende regel is onder de mensen. Daarom zal de man zijn vader en zijn moeder verlaten, en zijn vrouw aankleven; en zij zullen tot een vlees zijn. (Gen 2:24)

Het huwelijk is dus niet toevallig. Het is ook geen uitvinding van mensen. Ook is het niet zo dat de mens zelf zijn samenlevingsvorm mag bepalen. Het huwelijk is een scheppingsinstelling van God. Wij zijn geschapen zoals God het wilde. En daar hoort het huwelijk bij. In het huwelijk geeft Hij de mens zijn of haar levensgezel om samen in alles één te zijn; geestelijk en lichamelijk.

In het huwelijk heerst grote intimiteit. Man en vrouw zijn zo geschapen dat hun lichamen een twee-eenheid kunnen vormen. De geslachtsgemeenschap is een bijzondere scheppingsgave van God. In het huwelijk mogen man en vrouw deze beleven.

Gods zegen over het huwelijk

Dat God het huwelijk zegent, staat al direct vermeld bij de geschiedenis van de schepping. Maar in het Nieuwe Testament heeft de Heere er nog een duidelijk bewijs van gegeven. Toen er in Kana een trouwerij was, heeft de Heere Jezus dat bruidspaar op hun trouwdag bezocht. Op de bruiloft te Kana heeft de Heere Jezus laten zien dat de zorgen van een pasgetrouwd stel Hem ter harte gaan. Of het nu grote zorgen zijn of kleine; Hij wil uitkomst bieden.


Op de bruiloft te Kana heeft de Heere Jezus laten zien dat de zorgen van een pasgetrouwd stel Hem ter harte gaan.


Het huwelijk brengt orde

Met dat God het huwelijk heeft ingesteld, heeft Hij de samenleving geordend. Ieder mens staat zodoende immers in relatie tot ouders, broers en zussen en familie. Deze levensverbanden zijn door God gegeven. Daar moeten we zuinig op zijn. De sterke band tussen ouders en kinderen, biedt een goede basis voor de opvoeding. In gezin en familie moeten liefde en trouw heersen. Dat geeft een goede uitgangspositie voor het aangaan van vriendschappen.

Het is Gods gewone weg dat je tot een huwelijk komt. Maar er zijn ook mensen met wie God een andere levensweg gaat. Zij komen niet tot een huwelijk, wat allerlei redenen kan hebben. Dit begint vaak met een zoektocht: wat is de bedoeling van mijn leven? Het brengt soms ook (jarenlang) strijd en teleurstelling met zich mee. Het is goed om deze dingen te bespreken met iemand die je vertrouwt. Een goede vriend of vriendin kan erg tot steun zijn. Laten alle levensvragen aan de Heere verbinden. Hij weet wat goed voor ons is. Zo kon Paulus zijn ongetrouwd zijn ervaren als een gave van God (1 Kor. 7:7). Wat kan je gelukkig zijn in een hechte relatie. Misschien kijk je verlangend uit naar iemand met wie je je leven mag delen. Dat mag, de Heere heeft het huwelijk zelf ingesteld. Toch moet dit niet jouw levensdoel zijn. Het huwelijk staat door Christus’ komst ook in teken van Gods opzoekende zondaarsliefde (zie kader). Gun jezelf geen rust, totdat je bij Christus’ bruidsgemeente mag horen. Waarom zou je tevreden zijn met een afspiegeling, als bij Christus het volmaakte geluk te vinden is?


Waarom zou je tevreden zijn met een afspiegeling, als bij Christus het volmaakte geluk te vinden is?


De Bruidegom en Zijn bruid

Paradijsbloem

Het huwelijk wordt ook wel een paradijsbloem genoemd: iets moois uit het paradijs, wat de Heere na de zondeval heeft overgelaten. De bloem van het aardse huwelijk krijgt extra schoonheid als we bedenken dat het een afspiegeling is van het geestelijke huwelijk.

Hooglied

Salomo maakte in de tiende eeuw voor Christus het Hooglied. Waarschijnlijk schreef hij dit boek bij zijn huwelijk met een vrouw van het platteland. Met allerlei beelden probeert hij de schoonheid van de man en de vrouw te beschrijven en hoe diep hun liefdesband kan zijn. Het Hooglied gaat echter nog veel dieper. Het beeld van de liefde tussen man en vrouw wordt gebruikt om de grote liefde van Christus voor Zijn volk te beschrijven.

Eén lichaam

Paulus gebruikt dit beeld ook in Efeze 5. Die liefde ging zo ver dat Christus zelfs stierf voor Zijn bruidsgemeente. Daardoor wast Hij alle zonden van haar, zodat ze weer rein is in Hem. Hij trekt nog een vergelijking. Bij een huwelijk verlaten een man en een vrouw hun ouderlijk huis om samen een nieuwe familie te vormen en lichamelijk één te zijn. Zo heeft Christus Zijn Vader verlaten om één te worden met Zijn volk. Zo wordt de gemeente opgeroepen om de wereld te verlaten om één lichaam te zijn met Christus. De liefde van Christus komt in het begin van één kant. Hij stort het uit in het hart van een zondaar. Maar dan komt er een liefde terug tot God in het hart van iemand die nooit naar Hem gevraagd heeft.

Zijn liefde

In het Hooglied staat de liefde van de Bruidegom centraal. De liefde van de bruid is niet altijd even sterk. Er kunnen periodes zijn van achteruitgang in het genadeleven van Gods kinderen. Ze leven dan ver bij God vandaan, in geestelijk duisternis. Maar ondanks de ontrouw van Gods kinderen, blijft de Heere geduldig en genadig. Christus laat Zijn bruid nooit los. Zie je dat Gods liefde veel verder gaat dan de liefde van een aardse man voor zijn vrouw?

Verlangen

Als je verkering hebt, kan je verlangend uitzien naar de trouwdag. Niet meer steeds afscheid nemen, voor altijd bij elkaar zijn. Veel sterker is het verlangen van de bruid naar de bruiloft van het Lam. Johannes schrijft daarover in Openbaring 19. Dan zal het moment aanbreken dat Christus en Zijn bruidsgemeente voor altijd verenigd zullen zijn! Daar zal het witte kleed van de gerechtigheid niet meer vuil worden, daar zal de bruid de Bruidegom geen verdriet meer doen. Daar is alles volmaakt.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2015

Daniel | 32 Pagina's

Het huwelijk: EEN GODDELIJKE INSTELLING

Bekijk de hele uitgave van donderdag 5 november 2015

Daniel | 32 Pagina's