Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Leesbare brief

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Leesbare brief

Ds. Labee over:

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wat wordt er nu eigenlijk verstaan onder een leesbare brief? Moet ik dan denken aan Gods geoefende volk of kan een ware bekommerde ook een leesbare brief zijn? Zijn er ook onleesbare brieven?

Leesbare brief

Paulus schrijft aan de gemeente van Korinthe: ‘Beginnen wij onszelven wederom u aan te prijzen? Of behoeven wij ook, gelijk sommigen, brieven van voorschrijving aan u, of brieven van voorschrijving van u? Gijlieden zijt onze brief, geschreven in onze harten, bekend en gelezen van alle mensen; als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt, en door onzen dienst bereid, die geschreven is niet met inkt, maar door den Geest des levenden Gods, niet in stenen tafelen, maar in vlezen tafelen des harten’ (2 Kor. 3:1-3). De apostel heeft geen aanbevelingsbrief nodig want de gemeente van Korinthe is zijn aanbeveling. Mensen van buiten de gemeente merken dat er iets gebeurd is met de tot God bekeerde gemeenteleden. Niet in de eerste plaats door de getuigenissen die ze afleggen. Nee, het is merkbaar en tastbaar geworden dat deze mensen radicaal veranderd zijn. Onderwijzend is kanttekening 10 bij de uitdrukking ‘niet met inkt’ en ‘niet in stenen tafelen’. We lezen daar onder meer: ‘Paulus ziet hier op het schrijven der wet Gods in de twee tafelen des verbonds, welk uiterlijk inschrijven de harten der verdorven mensen niet kon bekeren’. Het andere ‘door de Geest des levenden Gods’ en ‘in vlezen tafelen des harten’ duiden onze vaderen in kanttekening 11a: ‘Hierdoor wordt niet verstaan hetgeen vlees of vleselijk, dat is, verdorven, in Gods Woord menigmaal genaamd wordt, maar wordt hier genomen voor harten die door Gods Geest zijn bekwaam gemaakt en vernieuwd om het woord des Evangelies met het geloof aan te nemen’. Zó zijn ze tot ‘leesbare brieven van Christus’ herschapen. Wat ‘lezen’ anderen dan als ze deze mensen ontmoeten? Misschien kan ik het met de Heidelberger (zondag 12, 31) in het kort omschrijven: ‘Maar waarom wordt gij een Christen genaamd? Omdat ik door het geloof een lidmaat van Christus en alzo Zijner zalving deelachtig ben; opdat ik Zijn Naam belijde, en mijzelven tot een levend dankoffer Hem offere, en met een vrije en goede consciëntie in dit leven tegen de zonde en den duivel strijde, en hiernamaals in eeuwigheid met Hem over alle schepselen regere’. Een leesbare brief is dus de aanduiding van een ware, teer levende christen die door het zaligmakend geloof met Christus verenigd is. Zo iemand noemt de apostel Paulus - geïnspireerd door Gods Geest - een ‘brief van Christus’.

Daarmee wordt niet gezegd dat er niet wat (of veel!) uit kan gaan van een ware bekommerde zondaar. Maar de Bijbelse uitdrukking gaat over de ware Sionieten met meer of minder oefeningen in het geloof.

Onleesbare brief

Als er leesbare brieven zijn, zou je inderdaad kunnen spreken over onleesbare brieven. Aangrijpende gedachte: men spreekt over Christus en maakt gebruik van het Heilig Avondmaal maar er ‘gaat niets vanuit’. Als de uiterlijke levensgang zo haaks staat op de Heilige Schrift is er sprake van een onleesbare brief. Of als er zo weinig vernomen wordt van het genadewerk dat onze vaderen in de bovengenoemde kanttekening aanwezen. Zouden we dan eigenlijk wel een ‘brief’ zijn van Christus of een ‘brief’ van Zijn tegenstander, satan, die zich voordoet onder allerlei valse gestalten?

Tenslotte, we hebben geen behoefte om te somberen, maar onder het schrijven kwam wel een vraag naar boven: zou er een verband bestaan tussen het sterk afnemend gebruik van briefschrijven en het schaarser worden van leesbare brieven? En moet dat ook gezegd worden van de achteruitgang van het gemiddelde handschrift en de ‘leesbaarheid’ van de overgebleven brieven? De Heere geve dat er ook in onze tijd van die brieven mogen zijn, waarvan gezegd kan worden: ‘Als die openbaar zijt geworden, dat gij een brief van Christus zijt…’.


VRAAG?

Heb jij/hebt u ook een vraag? Mogelijke vragen over onderwerpen binnen de doelstelling van De Saambinder kun jij/kunt u mailen naar ds. B. Labee of hem per post toezenden (zie colofon). Er volgt -zo mogelijk- altijd een reactie.
Echter alleen als de redactie het waardevol acht voor de lezers, volgt een antwoord op jouw/uw vraag in een nummer van De Saambinder.
Graag wel wat geduld. Er liggen nog tientallen vragen op een reactie te wachten.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2019

De Saambinder | 20 Pagina's

Leesbare brief

Bekijk de hele uitgave van donderdag 16 mei 2019

De Saambinder | 20 Pagina's