Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DE PREDESTINATIE (II)

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DE PREDESTINATIE (II)

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De voorwerpen van de praedestinatie zijn: le. de redelijke, engelen en mensen en 2e. in bij zonderen zin Christus, als hoofd der uitverkorenen. Engelen en mensen slechts en niet de redeloze schepselen vallen onder de eeuwige verkiezing en verwerping van zalig of niet zalig zijn, omdat zij als redelijke schepselen een onsterfelijke geest of ziel hebben en dus persoonlijk een blijvende, een eeuwige bestemming hebben. Hun eeuwige staat of verhouding tot God en Zijn recht en gerechtigheid, waar zij als de redelijke schepselen ook alleen maar vatbaar voor zijn, is van eeuwigheid door God vastgezet.

De beide delen der praedestinatie zijn de uitverkiezing en de verwerping van engelen en mensen.

Wat de engelen betreft spreekt de Heilige Schrift van de verkiezing van sommige engelen en de verwerping van andere. Bewijsplaatsen:

Van de verkiezing spreekt de Heilige Schrift in 1 Tim. 5. 21: Ik betuig voor God en de Heere Jezus Christus en de UITVERKOREN ENGELEN dat gij deze dingen onderhoudt, enz.

En van de verwerping van andere spreekt de Heere Jezus in Matth. 25. 41 "Alsdan zal hij zeggen ook tot degene, die ter linkerhand zijn: Gaat weg van Mij, gij vervloekten! in het eeuwige vuur, het welk de DUIVEL EN ZIJN ENGELEN bereid is.

De verkiezing der engelen ziet op de bevestiging van hunne staat.

Ten opzichte van de mensen is sprake van meer dan een soort van verkiezing. Zo is er sprake van verkiezing tot een of ander politiek ambt. Voorbeeld is Koning Saul, van wie gezegd wordt in 1 Sam. 10:24 "Toen zeide Samuel tot het ganse volk: Ziet gij, die de Heere verkoren heeft?" Verder ook tot een kerkelijk ambt of waardigheid, zoals van de Apostelen geschreven staat. "Heb ik U niet twaalf uitverkoren en een uit U is een Duivel, Joh. 7:70.

Anderen verkiest de Heere in deze zin, dat hij niet in de heidenwereld leven, verstoken van het licht des Evangelies, maar verkoren zijn om in een uitwendige betrekking tot de uiterlijke bediening van het genadeverbond te staan en als zodanig in de zichtbare kerk aanwezig te zijn.

Daarin deelde heel het Joodse volk, volgens Deut. 7:6.. Al deze soorten verkiezing zijn echter maar tijdelijke bevoorrechtingen. Ook wordt het woord verkiezing gebruikt voor de afzondering uit de wereld en de toebrenging tot de gemeente die zalig wordt, de krachtdadige roeping tot bekering. zoals in Joh. 15:19. De verkiezing waar het thans over gaat is de eeuwige verkiezing tot zaligheid van Gods volk, Rom. 8:29 en 30.

Zij wordt door Voetius kort en krachtig omschreven in zijn Catechisatie over de Heidelbergse Catechismus, bij de verhandeling van de kerk, Ed. 1655, op pag. 477, als: Het besluit Gods, waarmede Hij van alle eeuwigheid heeft besloten zekere mensen ter zaligheid door Zijne genade te brengen.

In gelijke geest, doch wat nader bepaald en omschreven is de definitie van Ds. Kersten, aldus luidende: De verkiezing is het besluit Gods, waardoor Hij uit volkomen soevereiniteit bepaalde, welke, met name bij Hem bekende personen Hij in Christus bestemd heeft, om in Hem tot hunne zaligheid, Zijne barmhartigheid luisterrijk te verheerlijken en door welke middelen Hij zelf die personen tot de zaligheid brengen zal.

Voorts vermelden we nog uit de vele omschrijvingen, die er van orthodoxe zijde in de loop der tijden van gegeven zijn, die in onze Dordtse Leerregels I, 7.

Zij is het werk van de drie personen, maar inzonderheid is zij huishoudelijk, het werk van de Vader. Christus verkiest als Zoon, maar is Voorwerp der verkiezing als Hoofd der Zijnen en als hun Borg en Middelaar. De definitie wijst aan, dat God verkoor en dat uit soeverein welbehagen. De voorwerpen der verkiezing zijn hier mensen en deze zijn persoonlijk en met name uitverkoren: Jacob heb Ik lief gehad, maar Ezau heb Ik gehaat, Rom. 9. 13.

Al zijn de uitverkorenen in Christus uitverkoren als hun Hoofd en Middelaar, zo is Christus toch niet de oorzaak of het fundament der uitverkiezing, zoals Luthersen en Remonstranten wilden beweren, want dit is alleen het louter welbehagen Gods Matth. 11:27. Ja Vader! Want alzo is het welbehagen geweest voor U.

(Wordt vervolgd)

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 december 1948

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's

DE PREDESTINATIE (II)

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 11 december 1948

Goudse Kerkbode | 4 Pagina's