Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Het Licht schijnt in de duisternis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het Licht schijnt in de duisternis

eerste bondsdaglezing

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Jezus dan sprak wederom tot henlieden, zeggende: k hen h licht der wereld; die Mij volgt zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht de levens hebben" (Joh. 8 : 12).

Wederom is het bondsdag. De hand des Heeren sneed ons nog niet af. Wederom is ons het Woord Gods gelezen. Ja. weer zijn ons klaagliederen gezongen en is ons op de fluit gespeeld. En hoevel malen is ons de schuld al niet voorgehouden en zijn de liefelijke tonen van het evangelie ons niet ten gehören gebracht?

Wederom

Wederom! Jezus dan sprak et WEDEROM tot henlieden. In , Joh. 8 komen we het woordje ..wederom" vier maal tegen. s Telkens weer sprak Jezus. Nogmaals en nog een keer. Bij de schatkist, op het tempelplein sprak Hij herhaaldelijk met de Joden. Voornamelijk met dc schriftgeleerden en de farizeeërs. Hij wilde nog met henlieden spreken, die uit de w r crcld zijn (vers 23) terwijl Hij niet uit deze wereld is. Zij zijn van beneden en Hij is van boven. Hij sprak tot de WERELD. Da Costa schrijft dat er in dat woord „wereld" steeds iets smartelijks ligt. In onze tekst gaat het over de duistere wereld. En in die duisternis wil hij wederom spreken. Hij richt het woord tot blinden. Nee. zij beseffen niet dat ze blind zijn. want zij zeggen: .Zijn wij ook blind? " En omdat zij dat menen, blijft hun zonde (zie Joh. 9 : 40. 41). Is het niet onbegrijpelijk dat het Licht in dc duisternis wil schijnen? Ook in het midden van ons? Maar de duisternis heeft het niet begrepen.

Volg Mij

Op hel tempelplein staat Christus, temidden van de

Duisternis der wereld. Hij spreekt weer. Hoor! „Ik ben het licht der wereld; die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen, maar zal het licht des levens hebben." Dc Zoon Gods predikte Zichzelf als de Zaligmaker. Hij is de enige Weg terug tot God. tegen wie wij gezondigd hebben. Met dc verkondiging van het Woord schijnt Hij mensenkinderen vlak in het gezicht. Tot een wederstrevig volk roept Hij. ziet hier ben Ik.

Hij nodigt Hem tc volgen. Volg Mij na. Komt tot Mij en uw ziel zal leven. Zouden er gevolg geven aan deze nodiging? Kijk. daar komt er een. Luister. „Meester, ik zal u volgen, waar gij ook heengaat." Het leek heel wat, maar Christus doorgrondde het hart en sprak eerlijk: „De vossen hebben holen en de vogelen des hemels hebben nesten, maar de Zoon des mensen heeft niets waar Hij het hoofd legge." En ook de rijke jongeling lijkt wel te willen volgen, maar gaat weer bedroefd heen. Nee, er komt van zichzelf niemand. Calvijn schrijft dat niemand tot Christus komt dan nadat hij overtuigd is geworden dat deze wereld duister is en hij zelf blind.

Volgt dan niemand? Jawel. Als Hij krachtdadig roept „Volg Mij", dan volgt Levi. Dan moet hij volgen en wordt hij ook gewillig gemaakt. Zijn schapen kennen immers Zijn stem en VOLGEN Hem. Zij leren gehoorzamen, doordat het Woord hen wederbaart.

Kenmerk en belofte

Die Mij volgt, zal in de duisternis niet wandelen. Hier tekent Christus een kenmerk, maar ook een belofte. Gods kinderen kunnen in de duisternis niet meer wandelen. Lees maar in 1 Joh. 1: „Indien wij zeggen dat wij gemeenschap met Hem hebben, en in de duisternis wandelen, zo liegen w r ij cn doen de waarheid niet." Het ware volgen houdt in dat wij de zonde haten. Na ontvangen genade vallen Gods kinderen wel in zonde, maar ze WANDELEN niet meer in de zonde. Dat kan niet meer. De zonde is hen de dood geworden, omdat die scheiding maakt tussen de Heere en hun ziel.

Het is ook een belofte. Die werkelijk leren volgen, zullen in de duisternis niet wandelen. maar het Licht des Levens hebben. Zij zullen niet altijd in de duisternis der godsverlating zijn. Het Licht der wereld hing in de dikke duisternis der godsverlating aan het vloekhout, cn daarom zullen zij nimmermeer van God verlaten worden. Vanaf het uur van dc wedergeboorte ontvangen zij de gemeenschap met het Licht des levens. Want dit is het eeuwige Leven, dat zij God kennen cn Jezus Christus, die Hij gezonden heeft.

Wat is een onbekeerd mens toch arm. Van nature hebben we het Licht des levens niet. maar zijn we dood in zonden en in misdaden. Maar de allerkleinste in dc genade mag soms wel eens een stukje licht zien in de mogelijkheid van zalig worden. Meer geoefenden leven meer hun doodstaat in maar gaan het Licht ook vervolgen te kennen. Welgelukzalig is dat volk dat in de duisternis niet zal wandelen en het licht des levens heeft. Zij zullen zingen: „God is mijn licht, mijn heil. wien zou ik vrezen" en: „Hoe donker ooit Gods weg moog wezen. Hij ziet in gunst op die Hem vrezen".

Jezus sprak dan. Wat een inhoudsvolle Naam. Hij zal Zijn volk zalig maken van hun zonden. Deze Jezus sprak, terwijl wij het ons waardig maakten dat Hij eeuwig zou zwijgen. Ja. Jezus spreekt wederom tot ons. Hij nodigt. Door wedergeboorte moeten wij leren te volgen.

Meliskerke

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1988

Daniel | 32 Pagina's

Het Licht schijnt in de duisternis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1988

Daniel | 32 Pagina's