Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbelse geschiedenis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbelse geschiedenis

Waarom spreekt Gij door gelijkenissen? De gelijkenissen van de Heere Jezus

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

15. Het grote avondmaal

We lezen in Lukas 14: 12-14 dat de Heere Jezus was uitgenodigd om bij iemand te eten. Toen Hij aan tafel zat, sprak hij tot de gastheer: 'Als u een maaltijd bereidt, nodig dan niet alleen voorname vrienden of kennissen uit. Zij kunnen u immers ook uitnodigen om bij hen te komen eten. Maar denk vooral eens aan de armen, verminkten, kreupelen en blinden. Nodig ook die mensen uit om te komen, ook al is het dat zij te arm of te ongelukkig zijn om u uit te nodigen. Zij hebben niet om u te vergelden (vers 14a).

Daarom zegt de Heere: En gij zult zalig zijn omdat zij niet hebben om u te vergelden; want het zal u vergolden worden in de opstanding der rechtvaardigen (vers 14). Betekent dat nu dat als je goed bent voor de armen je daarmee de hemel verdient? Er staat toch dat het je vergolden zal worden bij de wederkomst van de Heere Jezus als de rechtvaardigen (en ook de onrechtvaardigen) zullen opstaan?

De Heere Jezus heeft in Matth. 25 over die belangrijke feiten uitvoerig gesproken. Hij spreekt daar over het laatste oordeel en dan zal Hij tot Zijn kinderen zeggen dat ze aan Zijn rechterhand mogen zitten en in de hemel mogen komen, want Ik ben hongerig geweest en gij hebt Mij te eten gegeven; Ik ben dorstig geweest en gij hebt Mij te drinken gegeven; Ik was een vreemdeling en gij hebt Mij geherbergd. Ik was naakt en gij hebt Mij gekleed, enz. (vers 35 en 36). Daarop zullen Gods kinderen verwonderd vragen: Heere, wanneer hebben wij U hongerig gezien en gespijzigd, of dorstig en te drinken gegeven? (vers 37).

Het antwoord van de Heere Jezus zal dan luiden: Voorwaar zeg Ik u, voor zoveel gij dit een van deze Mijn minste broeders gedaan hebt, zo hebt gij dat Mij gedaan (vers 40). De kanttekening zegt daarvan: ‘Dat zal Ik achten alsof Mij zulks Zelven gedaan ware’. De Heere Jezus wil hiermee zeggen dat als wij voor Zijn ellendige of vervolgde kinderen (‘Mijn minste broederen’, zegt Hij) zorgen, wij tevens voor Hém zorgen.

Vergeet niet dat er in de Bijbel staat: In al hun benauwdheid was Hij benauwd (Jes. 63:9). Dat wil zeggen dat de Heere Jezus bedroefd was en leed toen Hij Zijn kinderen zag lijden. Christus wordt vervolgd in Zijn heilige lidmaten, zegt kantt. 32 bij die tekst. De Heere Jezus lijdt in Zijn kinderen en als we het leed van Gods gelovige kinderen op de een of andere manier kunnen verzachten, dan zal de Heere dat aanrekenen alsof we het Hém hebben aangedaan. Als we uit liefde tot Jezus Gods arme kinderen weldoen, zal Hij ons dat vergelden. Vandaar dat Hij sprak: Want het zal u vergolden worden in de opstanding der rechtvaardigen (Luk. 14:14). Gods kinderen wordt het uit genade vergolden als zij voor Gods verdrukte en vervolgde kinderen zorgen, want - zegt de Heere Jezus - dan hebt u eigenlijk voor Mij gezorgd en Mij welgedaan. En daarom mogen Gods kinderen eenmaal aanzitten aan het grote avondmaal in de hemel.

Toen Maarten Luther voor de Rijksdag van Worms (1521) had gestaan, bood Erik van Brunswijk de vermoeide man een beker bier aan ter verkwikking. Luther dronk en sprak de wens uit dat de Heere de hertog wilde gedenken in zijn laatste uur op aarde. Toen de hertog op zijn sterfbed lag, las zijn page (bediende) hem tot troost voor: En zo wie één van deze kleinen te drinken geeft alleenlijk een beker koud water (…), hij zal zijn loon geenszins verliezen (Matth. 10:42).

Wanneer in de gelijkenis gesproken wordt over het avondmaal, dan moeten we niet denken aan het sacrament van het heilig Avondmaal. Het was in de tijd van de Bijbel de gewoonte dat de bruiloften 's avonds plaatsvonden en op dat tijdstip gebruikte men de gezamenlijke maaltijd. Vandaar dat men sprak van het avondmaal: het samen eten aan de avond van de feestdag. Al Gods kinderen zijn op weg naar de hemelse bruiloft om eens met de Heere Jezus als hun Bruidegom het grote avondmaal te vieren. We kunnen dat lezen in Openb. 19. De hemelse bruiloft begint als het einde van de wereld een feit is. Ten uitersten dage zal het avondmaal van de bruiloft des Lams (Openb. 19: 9, met de kantt.) beginnen. Een begin zonder einde: het eeuwige leven neemt een aanvang. Zij die tot díe hemelse bruiloft behoren worden in de Bijbel zalig genoemd, want we lezen: Zalig zijn zij die geroepen zijn tot de bruiloft des Lams (Openb. 19:9). Die geroepenen hebben dus allen een nieuw hart gekregen en daarom mogen ze bij de Heere zijn.

Toen de Heere Jezus hierover aan tafel sprak, merkte één van de aanzittende gasten op: Zalig is hij die brood eet in het Koninkrijk Gods (Luk. 14:15). Hij wilde zeggen: Wat zijn die mensen toch gelukkig die daar boven aan de hemelse maaltijd mogen deelnemen! Naar aanleiding van die opmerking gaat de Heere ‘de gelijkenis van het grote avondmaal’ vertellen. We kunnen dat lezen in Luk. 14. Een gastheer stuurt zijn dienstknechten erop uit om de gasten te vertellen dat hij een grote maaltijd heeft bereid. Maar de één kon zijn akker niet verlaten, de ander kon niet bij zijn ossen vandaan en de derde moest bij zijn vrouw blijven. Ze hadden allemaal uitvluchten.

Toen de dienstknecht dat aan zijn gastheer vertelde, sprak hij dat ze dan maar de armen, verminkten, kreupelen en blinden van de stad moesten uitnodigen. Ja, hij werd zelfs gestuurd naar de mensen die aan de rand van de stad in de achterbuurten woonden met het bevel: Dwing hen in te komen, opdat mijn huis vol worde (Luk. 14:23). Eindelijk besluit de Heere Jezus de gelijkenis met de woorden van de verontwaardigde gastheer: Want ik zeg ulieden, dat niemand van die mannen die genood waren (en geweigerd hadden om te komen, kantt. 18) mijn avondmaal smaken zal.

(Volgende keer D.V. 16. Dwing hen in te komen)


De Wachter Sions

Weekblad der Gereformeerde Gemeenten in Nederland

Hoofdredacteur: ds. J. Roos

Boeken ter recensie aan: Ds. J. Roos, Achterveldseweg 20, 3772 NB Barneveld

Administratie: M. Meijering, Dorpsstraat 13, 4043 KK Opheusden. Tel. 0488-44 21 47; fax 0488-44 03 99. E-mail: dws@kliksafe.nl ING-bank: NL98 INGB 0000 0180 44 BIC: INGBNL2A

Bijdragen van medewerkers, kerkelijk nieuws, preekbeurten (uiterlijk 14 dagen vóór de dag van plaatsing), beroepingswerk, overige berichten, advertenties aan: de administratie.

Advertenties dienen uiterlijk vrijdagmorgen 09.00 uur in het bezit te zijn van de administratie.

Rouwadvertenties tot uiterlijk maandagmorgen om 09.00 uur (eveneens bij de administratie).

Advertentietarieven: familieberichten: € 0,57 per mm; overige advertenties: € 0,79 per mm (excl. btw). Minimumtarief: € 12,70 excl. btw per advertentie.

Abonnementsprijs bij vooruitbetaling: € 14,- per half jaar (te betalen per 1 maart en per 1 september). Voor het buitenland: Europa € 58,- per jaar; buiten Europa: € 87,- per jaar. Voor Canada, Amerika en Zuid-Afrika gelden afzonderlijke tarieven.

Voor blinden en slechtzienden is De Wachter Sions ook in gesproken vorm op CD te verkrijgen. Opgave aan de administratie. Abonnementsprijs bij vooruitbetaling: € 20,- per half jaar.

Wet bescherming persoonsgegevens: Het adressenbestand van De Wachter Sions wordt beschikbaar gesteld aan: Huize Winterdijk te Gouda, De Schutse te Kesteren en de VBSO (scholenorganisatie, inclusief Criterium), alsmede andere rechtstreeks aan het kerkverband verbonden deputaatschappen/stichtingen.

Voor zover bezwaar bestaat tegen verstrekking van adresgegevens aan een of meer van genoemde instellingen, kan dit kenbaar worden gemaakt aan de administratie van De Wachter Sions.

Auteursrechten voorbehouden. De redactie kan niet aansprakelijk worden gesteld voor de inhoud van de advertenties en van de geadverteerde boeken.

Digibron: Voorgaande jaargangen van De Wachter Sions zijn ook te raadplegen op: www.digibron.nl

ANBI: Het kerkverband van de Gereformeerde Gemeenten in Nederland is per 1 januari 2008 erkend als Algemeen Nut Beogende Instelling (ANBI) door middel van een groepsbeschikking. Dit geldt zowel voor de plaatselijke gemeenten als de diverse deputaatschappen. Ook de stichtingen Emerituskas, De Theologische School, De Wachter Sions, De Schutse, SHG, Huize Winterdijk, Steun Stichting Vrienden van Winterdijk en Stichting Financiële Steun Onderwijs Canada zijn erkend als ANBI-instelling. Zie ook: www.gergeminned.nl

Vanderperk Groep – Groot-Ammers

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2016

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Bijbelse geschiedenis

Bekijk de hele uitgave van donderdag 14 april 2016

De Wachter Sions | 8 Pagina's