+ Meer informatie

ECT stoot 550 arbeidsplaatsen af

Bedrijf lijdt in eerste helft '91 verlies van

3 minuten leestijd

ROTTERDAM (ANP) - 's Werelds grootste overslagbedrijf van containers, het Rotterdamse Europe Combined Terminals (ECT), gaat stevig snijden in de eigen organisatie. Van de in totaal 2800 werknemers moeten er 350 -ongedwongen- de poort uit. Nog eens 200 werknemers van de zwaar verliesgevende stukgoeddivisie (multicargo) worden overgeplaatst naar beter draaiende afdelingen. Onrendabele pakketten stukgoedlading worden afgestoten.

Dat zijn enkele hoofdpunten uit een nog niet gepubliceerd plan om ECT weer gezond te maken. Het plan wordt waarschijnlijk eind van deze maand gepubliceerd. Directeur H. Schut van ECT heeft de hoofdpunten ervan gisteren bevestigd tegenover het ANP.

ECT heeft in de eerste helft van dit jaar een verlies geleden van 1,8 miljoen gulden. Het bedrijf dat normaal gesproken nooit mededelingen doet over de resultaten, liet eind juni weten dat dit jaar een negatief resultaat dreigt. In 1990 draaide ECT met een kleine winst van 2 miljoen gulden. Vooral de Multicargo divisie, waar het traditionele stukgoed wordt overgeslagen, kent structurele verliezen en drastische maatregelen moeten er voor zorgen dat daaraan een einde komt.

De 350 werknemers die op moeten stappen, kunnen gebruik maken van bestaande regelingen, zoals een ouderenregeling die speciaal in de haven geldt. ECT wil nog uitbreiding van die regeling om zonder gedwongen ontslagen aan het gewenste aantal van 350 te komen. ECT heeft 2150 werknemers in vaste dienst en nog eens 650 hebben bij ECT een gegarandeerde werkplek via de havenarbeidspool SHB. De reductie geldt zowel onder SHB'ers als onder ECT'ers, zegt Schut.

Ook kantoorpersoneel moet vertrekken. Volgens ECT kan dat via zogenoemde outplacement -met behulp van een bureau een andere baan zoeken- en vrijwillig vertrek of via bestaande regelingen.

Onrendabele pakketten

Verder moet het overwerk drastisch worden teruggedrongen, wordt bij hoge uitzondering nieuw personeel aangetrokken en zullen ook bij andere divisies onrendabele pakketten worden afgestoten.

„Andere divisies, zoals bij voorbeeld de houtoverslag, die van auto's en die van containers, hebben weliswaar een positief resultaat maar moeten verder bezuinigen. Dat wordt behoorlijk poot aan spelen", aldus Schut. Hij voegt eraan toe dat daar de grote structurele verliezen van de multicargo-divisie niet kunnen worden gecompenseerd.

„Multicargo hoeft niet weg maar moet mogelijk nog verder afbouwen", aldus Schut. Bij deze divisie werken in totaal nu nog 600 mensen.

,8 min.
Van hen verdwijnen er zeker 200 naar groeisectoren bij ECT, vooral op de Maasvlakte. Dat aantal kan nog oplopen omdat van de 350 mensen die moeten vertrekken ook een aantal uit de multicargo komt. Hoeveel extra dat er worden, kan Schut nog niet zeggen.

Personeel van ECT onderbrak afgelopen woensdag korte tijd het werk omdat allerlei geruchten de ronde deden. Zo zou ECT geen middelen hebben om de lonen in september uit te betalen. De ondernemingsraad kreeg van de Raad van Bestuur te horen dat dat pertinent niet waar was. Om aan de geruchtenstroom een einde te maken kreeg de OR een eerste inzicht in de reorganisatieplannen van het bedrijf.

De Vervoersbonden CNV en FNV schorten vooralsnog een oordeel over het snijwerk bij ECT op. Zij kennen nog niet de details ervan. CNV'er C. van der Knaap merkt slechts op dat dit niet „uit weelde" is geboren.

Aandeelhouders

Bij ECT zijn nog meer veranderingen op til. Grootaandeelhouder Internatio-Müller heeft aangekondigd van zijn 44-procentsaandeel af te willen. Voor dat pakket moet(en) nog een koper of kopers worden gevonden. De andere grootaandeelhouder Nedlloyd (tevens 44 procent) heeft intern enkele eigen problemen op te lossen en derde aandeelhouder NS (12 procent) heeft niet voldoende kapitaal voorhanden om door ECT gewenste investeringen te financieren. ECT heeft onder meer plannen voor een omvangrijk containercentrum van 200 miljoen gulden op de Maasvlakte.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.