Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Waarom nu altijd D.V.?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Waarom nu altijd D.V.?

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Zij is vijftien jaar. Verliefd tot over haar oren. Vol met plannen. Voor na het eksamen. Toekomstdromen. Natuurlijk geloof je niet in dromen. En nog minder in sprookjes. En toch.... als je mijmert over 'hem' of 'haar' boven je Duitse grammatikahoek.... Vaak vind je dat je er echt niets aan kunt doen! Het komt gewoon over je. Zomaar! Dat dromen over je toekomst. Dromen alsof je leven als een 'sprookje' verloopt...!

Totdat...

Je bent zó met je toekomst bezig, dat je de leraar niet eens hoort.... Nadat je naam voor de tweede keer is genoemd, maar nu nadrukkelijker. is je 'sprookje' uit! Ai...!

En dan dat vervelende blozen! Lastig, maar vrij onschuldig. Iedereen overkomt dit wel eens...

Dc werkelijkheid kan nog harder aankomen. Een verkeersongeval. Ziekenhuisopname. Had je dat kunnen denken? 's Morgens vrolijk met je rugzak op de fiets naar school, en een uurtje later...

Paniektelcfoontjes in je familie. Bezorgde ouders die het ziekenhuis binnenkomen. Achteraf viel alles mee. Bij jou...

Maar herinner je die andere jongen? Of dat meisje? Dat ongeluk liep niet goed af. Een handicap voor het leven. Ofhet einde van zijn of haar leven. Wie had dit kunnen denken?

Hij niet. Zij niet. Ik niet. Jij niet.

Je leven is geen 'sprookje', maar werkelijkheid: niets is onzekerder dan het leven, en niets is zekerder dan dood! de

D.V.

Je hebt de afkorting D.V. vast wel eens ergens gelezen. Het komt van de Latijnse uitdrukking: Deo Volcnte. Je weet - hopelijk - ook de betekenis? Jc kunt het lezen in de Jakobusbrief. hoofdstuk 4 vers 14. Daar staat onder andere: „Indien de Heere wil. en wij leven, zo zullen wij dit of dat doen".

De verzen 13 tot en met 17 in dit hoofdstuk vormen één geheel. Je moet eens even de tijd nemen om dit gedeelte rustig te lezen. Boven de verzen staat:

'Onzekerheid van het leven'. Somberheid van de Bijbel? Als je dit denkt, ken je Gods Woord niet! Eerlijk cn waarschuwend is het Woord. Altijd weer. Ook hier. Of interesseert je dat eigenlijk niet zo? Je vindt het allemaal wel 'best? Je 'gelooft' het wel? Maar zulk 'geloof is juist puur ongeloof!

De rijke dwaas

Hij vond het ook allemaal 'best'. Hij 'geloofde' het wel. Lees maar na in Lukas 12 vers 13 tot en met 21. Hij 'droomde' van zijn toekomst: grotere schuren bouwen voor zijn goederen. Voor vele jaren. En de invulling voor de rest van zijn leven? Rusten, eten. drinken en vrolijk zijn.

Met - bijna - alles had hij rekening gehouden! Maar niet met de Heere. En niet met zijn dood.

In de nacht toen hij alles overdacht, gebeurde het: hij stierf... De rijke dwaas was niet dwaas omdat hij werkte en grotere schuren wilde bouwen. Op zich zijn deze zaken niet verkeerd, 't Is zelfs een plicht om met je gaven te woekeren! Maar wie dit alleen maar doet. is gelijk aan de heidenen.... Dc rijke dwaas was dwaas omdat hij geen rekening hield met God! Hij was 'vergeten' dat de Heere vraagt: „Maar zoekt eerst het Koninkrijk van God..."

Een bloem...

De dwaas vergat dat 'de gedaante van deze wereld' voorbij gaat. Hij besefte niet dat zijn leven slechts een 'damp' is. die zeer snel voorbij gaat... Hij had geen erg dat hij 'zwak is en kort van duur", 'als een bloem van het veld'.

Hij zorgde goed voor zijn 'vlees', maar dacht er niet aan dat 'alle vlees is als gras'... Hij dacht niet aan.... sterven!

Deo Volente

Deo betekent: God. Dat was de dwaas vergeten. En dat vergeten wij ook zo gemakkelijk. Jij en ik. Daarom geldt de oproep van Jakobus voor jou en mij: indien de Heere wil, en wij leven zullen, zo zullen wij dit of dat doen.

Natuurlijk mag je best 'verliefd' zijn! Dat is gezond. En je mag werken aan je toekomst.

Maar wel in het besef dat de Hccrc in de eerste plaats moet staan! Deo Volente: zo de Heere wil en wij leven. Je leven is in Zijn hand. Daarom moet het zoeken van Zijn Koninkrijk en Christus' gerechtigheid vóórop gaan... en het centrum blijven van je leven! Eenvoudig gezegd: daarom moet bekering voor je hart en leven vooropgaan. Elke dag weer.

Gods genade en zegen

Jc leven is eindig. Het licht van dc eeuwigheid schijnt erop. Zo behoor je tc leven. Je mag plannen maken. Vooruit zien. Maar als de Heere Jezus door genade Koning wordt in jouw leven, dan weet jc dat Hij je leven bestuurt en regeert. Dan maak je plannen... in afhankelijk van God.

Plannen voor de toekomst: als de Heere wil en wij leven. Vandaar dat je vaak 'D.V.' ziet staan. Of een omschrijving met dezelfde bedoeling: 'onder Gods genade en zegen'.

Wie 'D.V.' gebruikt is niet 'klassiek', maar laat gewoon merken dat zijn of haar leven ligt in de voorzienige hand van de Heere.

Het gebruik van 'D.V.' kan óók een gewoonte worden. Zonder dat er nagedacht wordt bij het uitspreken of schrijven. Als een stopwoord. Of nog erger: wel uitspreken of schrijven, zonder dat je er echt bij stilstaat. Met een variatie op Lukas 12 ben je dan een 'schijnheilige' dwaas.

Je doet alsof je leeft 'bij de dag', maar het raakt je hart niet. Je gebruikt 'D.V.'. maar in je leven is niets te merken dat je het meent... En toch... ook al raakt een gewoonte uitgesleten; de gewoonte op zich is niet verkeerd! Daarom gebruikt een christen 'D.V.'.

En als het goed is, beseft een christen bij het gebruik van 'D.V.' dat verliefdheid, vakantieplannen. studiewensen enzovoort alleen tot stand komen onder de genade van God en Zijn zegen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 1993

Daniel | 32 Pagina's

Waarom nu altijd D.V.?

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 april 1993

Daniel | 32 Pagina's