Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerkverlating en de kerk

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerkverlating en de kerk

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het probleem van de kerkverlating heeft alles te maken met ons persoonlijk staan in deze tijd. Een tijd die heel sterk afscheid neemt van het christendom. Een tijd waarin veel bedreigends afkomt op onze jonge mensen. De bedreiging zit echter niet allereerst in wat op ons afkomt, maar wat in ons leeft. Hoe staan wij in deze samenleving?

De kerk in de samenleving

Hoe reageert de kerk op de ontwikkelingen van onze tijd? Er zijn nog niet zo lang geleden twee boeken verschenen die ik in dit verband ter lezing zou willen aanbevelen. Ik denk aan het boek van ds. Lindeboom 'De theologen gingen voorop' cn het boek van dr. Dekker 'De stille revolutie'. Als je wilt weten hoe de kerk in ons land reageert op het proces van verwereldlijking, van vervreemding van de Heere en Zijn dienst, van Zijn Woord, van Zijn geboden, dan valt er ook voor ons heel wat uit le leren. Een schip op het strand is als een baken in zee. De ontwikkelingen met name binnen dc Gereformeerde Kerken, zijn onthullend en ontnuchterend.

Het is werkelijk aangrijpend dat er van het nieuwste bock van dr. H. M. Kuitcrt 'Het algemeen betwijfeld christelijk geloof in tien maanden tijds ruim 50.000 exemplaren verkocht zijn. Dr. Kuitert is de profeet van het modernisme. Tal van grondslagen van het christelijk geloof worden door hem als verouderd ter zijde geschoven. Het is niet zo dat je nog kunt

Het is niet zo dat je nog kunt belijden ..Ik geloof in God. de Almachtige, Schepper van hemel en van aarde." Er is geen sprake van ccn zondeval. Er is geen sprake van de noodzaak van verzoening door voldoening. Hel is maar de vraag of de Heere Jezus werkelijk is opgestaan uit de doden. Dc oplagecijfers van het boek van dr. Kuitcrt geven aan dat er voor dit gedachtengoed in dc kerken van vandaag volop belangstelling is.

Hoe komt dat toch? Duidelijk blijkt dat er sprake is van wegebben van de praktijk van de godzaligheid. Het in eenvoud leven in de vreze des Heeren wordt steeds meer gemist. Het emancipatiestreven, de kuituurbewustwording en her buigen voor dc wetenschap zijn in de plaats gekomen van het gezag van de Heilige Schrift in ethische zaken en op het terrein van de geloofsleer.

We moeten van de kerk in onze samenleving veelal zeggen: we hebben de tijdgeest niet doorzien cn niet weerstaan cn we hebben niet als een afgezonderd volk in de vreze des Heeren geleefd. Ik zeg dat niet op ccn afstand, maar tot waarschuwing. voor mezelf als ambtsdrager en naar jullie toe als jonge mensen, levend in deze tijd.

Onze gemeenten

De cirkel wordt wat kleiner. Ik hoop van harte dat jij als jongere je bewust bent van jouw plaats in de gemeente cn dat je mag welen van de historische wortels van onze gemeenten. Het is nodig dat je de geschiedenis van onze gemeenten kent. van onze plaats buiten de Nederlands Hervormde Kerk. Niet om kerkje tc spelen, maar om in prediking en pastoraat, in leer en leven, in kerkorde en kerkregeling ons naar de Schrift te willen richten.

Laten wc bedenken dat kerkvervreemding aan kerkverlating voorafgaat. Wat is het nodig iets te verstaan van de worsteling om vanuit de eenvoud der Schriften in kinderlijke afhankelijkheid door het wonder van de wedergeboorte mei tic Heere en voor dc Heere te leven.

Jonge vrienden, de doorleving van schuld en genade, van het wonder van de verlossing van een verloren mens in Christus Jezus heeft niet met onze maatschappelijke positie te maken, maar dat heeft le maken met ccn verborgen leven met de Heere. Als we Daniël gadeslaan in de puur heidense omgeving van Babel. dan zien we dat hi j daar een vooraanstaande positie heeft maar dat hij het daar niet gemakkelijk heeft. Maar het geheim van zijn leven weet je toch? Daniël had geopende vensters naar Jeruzalem. En in de praktijk van zijn leven en in dat van zijn vrienden werd zichtbaar wat ze voorstonden, zelfs in de kleine dingen van het niet door de knieën gaan. In hun levenswandel droegen ze hun principe op gepaste wijze uit. Deze jonge mensen hadden de Heere in hun hart en ze hadden elkaar. Dat heeft ook ons iets te zeggen. Trekken we samen op tegen de tijdgeest? Hoe is onze reaktie op de verwereldlijking?

Het sekulariseringsproccs infiltreert ons denken en gevoelen (ook zonder t.v. en radio 3). Mogen we met Guido de Bres zeggen dat we hel Woord van God voor waar houden, niet omdat de kerk het zegt, maar omdat de Heilige Geest in ons hart

getuigt dat die woorden van God zijn (NGB art. 5)? Dat zal ons voorzichtig maken, dat zal ons voortdurend doen vragen in grote en kleine dingen: „En leidt ons niet in verzoeking, maar verlos ons van den boze". Al moeten we dan in onze samenleving tegen de stroom in roeien, dan is er toch iets in ons hart dat kracht geeft om een pelgrim tc zijn. een vreemdeling op de aarde. En daar komt het op aan! Anders is het toch maar een heel dun vernisje, dat als er maar iets tegen aankomt, afbladert. Dan gaan we mee met de geest van de tijd.

Over wie hebben we het?

Als we over kerkverlating nadenken, hebben we het over de niet-aanwezigc. Je begrijpt wat ik bedoel. Ze zijn er niet bij als we er over spreken. De kerkverlaters zijn al weg. Daarom willen we oorzaken opsporen. We willen nagaan waar de schuld ligt.

Bij de jeugd van tegenwoordig of bij dc ambtsdragers of bij de gezinnen? Sinds Genesis 3 maken we van dc schuldvraag echter geen probleem. Die ligt altijd bij een ander.

Wc kunnen het probleem van de kerkverlating ook sociologisch benaderen en nadenken over referentieverlies (met wie kunnen jongeren zich nog identificeren? ): over relevantieverlies (welke betekenis heeft de kerk vandaag nog? ); over trancedentieverlies (is God er wel? ). Zaken die we best wel mogen overdenken.

Je herkent het wel. als jongeren zeggen: „Het zegt me niks. het doet me niks. ik voel er zo weinig van. ik zie er zo weinig van. het spreekt me niet aan."

Ten diepste zijn het woorden die iets ergs verbergen. Met deze woorden wordt de vraag: „Mijn ziele doorziet gij uw lot. hoe zult gij rechtvaardig verschijnen voor God? ", helemaal naar de achtergrond gedrongen, ook al zitten we 's zondags nog in dc kerk. De vraag naar het gericht van God en de vraag naar de eer van onze Schepper in ons dagelijks leven spreekt niet meer aan. Dal is iets vreselijks. Dan mogen we als ambtsdragers en jongeren ook de hand wel in eigen boezem steken. We moeten maar dicht bij huis beginnen. Dat deed Daniël ook in zijn gebed.

Een paar vragen

Het is goed om na te denken over het proces van vervreemding van Gods Woord en van de kerk.

Maar. wat is de plaats van het Woord in jouw leven?

Vanochtend voor je de dag begon? Vanavond voor jc gaat slapen? Wat is de plaats van dat Woord vandaag? Ik heb het niet over zondag. Ik denk aan de maandag en de rest van de week...

Hoe is het met de kennis van Gods Woord? Onkunde doet dwalen. Hoe is het met het beslag van het Woord, het je laten gezeggen ook in je geweten? Ook als het gaat om de praktische vermaningen; denk aan de brieven van de apostelen. Hoe staat het met de wederbarende kracht van dat Woord in jouw leven? Doel het Woord kracht in je leven op de plaats waar God je gesteld heeft in de samenleving?

De plaats van de kerk in de samenleving is ingrijpend gewijzigd. Jouw plaats als kerkelijke jongere ook.

Jouw lid zijn van de kerk kan offers van je vragen, heel konkrect. Zul jc dan meegaan? Of mag je door de kracht van Christus' Geest zeggen: „Hier sta ik. ik kan niet anders"?

Zijn wij door de kracht van bekerende genade een stad op de berg en ccn zoutend zout? Die drie jongens in Babel mochten alleen al door 'nee' te zeggen, door niet door de knieën te gaan. temidden van al die duizenden uitkomen voor de Naam des Heeren. Het gaat ook in onze tijd nog om de praktijk van de godzaligheid.

Als dat onder ons niet meer gevonden wordt, dan zal het ons vroeg of laat vergaan als andere kerken of organisaties. Dan heeft de kerk geen boodschap meer.

Wat jij cn ik nodig hebben, is de kracht van de levendmaking van Boven, de kracht van het Woord te ervaren en door die kracht staande tc mogen blijven. En de Heere zegt. dat Zijn kracht in zwakheid wordt volbracht en... dat er verwachting is. ook voor de nakomelingen.

Ridderkerk

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 mei 1993

Daniel | 32 Pagina's

Kerkverlating en de kerk

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 14 mei 1993

Daniel | 32 Pagina's