+ Meer informatie

Japan wil auto-export naar EG matigen

„Groei sinds 1986 niet erg groot"

2 minuten leestijd

TOKIO (RTR) - Het Japanse ministerie van internationale handel en industrie heeft de autofabrikanten in Japan gevraagd omzichtig te werk te gaan bij hun export naar de Europese Gemeenschap.

In de Japanse pers zijn berichten verschenen dat het ministerie de producenten heeft verzocht dit jaar in ieder geval niet meer auto's naar de landen van de EG uit te voeren dan in 1990. ledere producent bepaalt zijn eigen exportaantal, aldus een functionaris van het Japanse ministerie. Er is geen sprake van een vastgesteld aantal te exporteren auto's, maar de uitvoer wordt wel nauwlettend in de gaten te houden. Gelukkig is de groei van de uitvoer naar de EG sinds 1986 niet erg groot geweest, aldus de functionaris. In 1990 gingen er 1,25 miljoen personenwagens en kleine bedrijfsauto's vanuit Japan naar de EG. In 1989 waren het er 1,24 miljoen. In januari kwam de export uit op 151.000 stuks en dat is 7,4 procent meer dan in januari 1990. Gevraagd naar deze sterke toeneming, verklaarde de functionaris van het ministerie dat de aantallen per maand sterk uiteen kunnen lopen en dat het ministerie liever naar het verloop over een langere termijn kijkt.

De kwestie van de Japanse autouitvoer naar de EG zal over niet al te lange tijd onderwerp van overleg zijn. Het gaat dan vooral om de export na 1992, als dè EG-landen een uniforme markt hebben gevormd. Nu hanteren sommige landen van de gemeenschap nog invoerbeperkingen voor Japanse auto's, maar daar komt verandering in als er één EG-markt is. ••jnatiiii^.njasa^'. 59 procent. Het aandeel van de supersport- en racefietsen nam toe van 9 naar 10 procent. Er is ook een duidelijke verschuiving waar te nemen naar de wat duurdere fiets. Hierdoor ligt het gemiddelde aankoopbedrag nu op ƒ 660 tegen ƒ 609 in 1989 en nog maar ƒ 517 in 1986.

Duurdere fietsen worden bij voorkeur bij de vakhandel aangeschaft. Dit handelskanaal kon dan ook zijn positie verder versterken ten koste van met name de discountzaken. Vorig jaar kwam het marktaandeel van de vakhandel op 89 procent (plus 7 procent). Voor de discountzaken was het percentage 5 (min 3) en voor de warenhuizen 3 (min 2), zo blijkt uit cijfers verstrekt door de RAI.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.