Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Bijbel en ballet

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bijbel en ballet

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het Zwanenmeer is pas weer uitgevoerd. Hoe kijkt de Bijbel eigenlijk tegen dansen aan? Er wordt namelijk wel gedanst in de Bijbel, terwijl we het in onze reformatorische gezindte niet terug zien. Rhodé

De uitvoering van het Zwanenmeer, een wereldberoemd ballet uit 1877 op muziek van Tsjaikovski, is een dansuitvoering waarin de liefde centraal staat. Aan de uitbeelding daarvan, door middel van dans, muziek en decor, is veel aandacht besteed. Over dans valt meer te schrijven dan deze rubriek toelaat. Ik beperk me tot wat hoofdlijnen. Ballet als het Zwanenmeer is kunst, maar niet gericht op God. Het gaat om de eer van choreografen – iemand die ballet ontwerpt – en de roem van ballerina’s. De outfit en de dans van de balletdansers benadrukt de lichamelijke schoonheid op een manier die je moeilijk Bijbels kunt noemen. Het was in die tijd de showwereld van nu.

Huppelen
Maar is dans daarmee fout? Wat staat erover in de Bijbel? In het oude Israël werd gedanst, vaak in de vorm van een reidans. De reidans was verbonden met de tamboerijn en met zang. In het Oude Testament lezen we er regelmatig over. Mirjam en de vrouwen dansen en zingen van blijdschap aan de overkant van de Rode Zee (Exodus 15: 20). Als David terugkeert van de strijd tegen de Filistijnen, dansen de vrouwen (1 Samuël 18:7).
We zien David zelf huppelen van vreugde als hij de ark terugbrengt in Jeruzalem (2 Samuël 6:14). En in Psalm 30 zingt hij: Gij hebt mij mijn weeklage veranderd in een rei (vers 12a). De reidans was een teken van vreugde, in de Heere. Het paste bij de cultuur in die tijd en in die streek. Opvallend is overigens dat we in het kader van de eredienst de (rei)dans niet tegenkomen. Dan gaat het over zangers en musici, maar niet over dansers.

Verjaardag
Ook is opvallend dat dans in het Nieuwe Testament helemaal niet meer voorkomt, dan alleen nog op de verjaardag van Herodes, door de dochter van Herodias. Maar dat is wel een heel bedenkelijke context. Paulus schrijft aan de Kolossensen andere dingen: leert en vermaant elkander met psalmen en lofzangen en geestelijke liedekens, zingende den Heere met aangenaamheid in uw hart (Kolossensen 3: 16).

In de kerk
Inderdaad komen we dans in onze kerkgeschiedenis en in onze kerken vandaag de dag niet tegen. Het past niet bij de eredienst en ook niet in onze cultuur. Nou ja, wel op de dansvloer, in een discotheek bijvoorbeeld, maar de Bijbel roept ons op niet te leven naar het schema van deze wereld (Romeinen 12: 2). Ballet en disco zijn daarom geen redenen voor dans in de kerk. Als ook de Bijbel er geen aanleiding toe geeft, kunnen we maar beter blijven zitten tijdens het zingen.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 2011

Daniel | 36 Pagina's

Bijbel en ballet

Bekijk de hele uitgave van donderdag 3 februari 2011

Daniel | 36 Pagina's