Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Tot geloof komen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Tot geloof komen

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

„Is het belangrijk dat je in je leven een moment kunt aanwijzen waarop je tot geloof in de Heere Jezus kwam? Ik heb dat voor mijzelf niet helder. Dat geeft me veel strijd.

Vriend! Er kan geen enkele twijfel over bestaan: tussen je geboorte en je sterven is een krachtig ingrijpen van God onmisbaar. Eén ding is nodig, zegt de Heere Jezus, en wat Hij bedoelt is zonneklaar: dat je één met Christus wordt, zodat je kunt zeggen: Christus is míjn Christus. Alleen als je één met Christus bent, ben je vrij van zonden. Alleen dan mag jou worden verkondigd dat Christus al je zonden op Zich heeft genomen en dat jij er niet één meer hebt. Alleen dan heb je vrede met God, ben je Gods kind, heeft God je lief.
Eén met Christus te zijn - dat is een hoogte waarop de Heere zondaars uit genade wil brengen. Hij doet dat op een tijdstip dat Hij Zelf al in de eeuwigheid heeft vastgesteld. Breekt dat ogenblik aan, wat word je dan rijk gezegend! Dan roept God je uit de duisternis van de dood in het licht van het leven. Dan laat Hij je opnieuw geboren worden en brengt Hij je tot geloof in Christus Jezus. Dan word je een nieuwe mens.
Gewoonlijk bereidt de Heere mensen op dat moment voor door hen ervan te overtuigen wie zij nu echt zijn: zondaar voor God. De Heere gebruikt daarvoor de Wet. De Wet doodt. Ofwel: zij geeft je niet het leven, maar neemt je alles af. Alle goede gedachten over jezelf, alle hoop om door iets van jezelf vrede met God te krijgen. Je valt het oordeel van God over je leven bij.
Bij de een duurt die voorbereiding op het geloof in Christus langer dan bij de ander. Bij de een gaat zij ook met veel meer vrezen en beven samen dan bij de ander. Maar het is Gods gewone weg dat Hij mensen - schrik niet! - de benen breekt, opdat Hij hen zo, verwond, hulpeloos en verloren in zichzelf, neerlegt aan de voeten van de Heiland. Hij geeft doden het leven, blinden het gezicht en verlamden kracht om te lopen en te huppelen.
Dat moment, waarop je met al je zonden en schuld neerzinkt aan de voeten van de Heiland, is het moment waarom het in je leven gaat. Dat is het moment waarop Christus Zich aan je bekendmaakt. Dat is het moment waarop de Heilige Geest je hart met een goddelijke en tegelijk heel zoete kracht opent. Hij overtuigt je er innerlijk van dat Christus gewillig is om een Zaligmaker te zijn, niet alleen van anderen, maar ook... van jou. Word je daarvan doordrongen, dan kan het niet anders of je strekt je armen naar Hem uit en is het in je hart: „Zulk een is mijn Liefste; ja, zulk een is mijn Vriend.” (Hooglied 5:16)

Zo’n moment gaat niet buiten jezelf om. Het voltrekt zich niet in je onderbewustzijn. Je bent er zelf bij. Niet dat je er misschien meteen de juiste woorden aan kunt geven of dat je precies weet te omschrijven wat zich aan je voltrekt. Maar dit is zeker: als je voor het eerst in je leven een blik slaat op de Heere Jezus en je met hart en ziel wordt ingenomen door Zijn zondaarsliefde, blijft dat je heel je leven bij.
Tegelijk is het waar dat die eerste geloofsontmoeting met Christus bij de een krachtiger indruk maakt dan bij de ander. Christus openbaart Zich aan de een met meer helderheid en licht dan bij de ander. Ook kan de een meer strijd en aanvechting ervaren dan de ander. De een heeft een sterker geloof en spreekt er met meer zekerheid over dan de ander.
Wat als je onzeker bent over het eerste moment van geloof? Wel, heel eenvoudig: zoek geen rust in wat de Heilige Geest wellicht op zeker ogenblik in je leven heeft gewerkt, zoek slechts rust in het werk van Christus. Zijn heilrijke en heerlijke werk ís voltooid. Op een vastgesteld uur in de tijd, nu bijna 2000 jaar geleden, riep de Zaligmaker uit: „Het is volbracht.” Zie op het hart van deze Zaligmaker. Heb genoeg aan Hem. Geef je aan Hem over. Doe het vandaag. Heden!

Reacties vragen: jouwvragen@terdege.nl

Ds. B.L.P. Tramper, Driezum

Dit artikel werd u aangeboden door: Terdege

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 maart 2014

Terdege | 92 Pagina's

Tot geloof komen

Bekijk de hele uitgave van woensdag 12 maart 2014

Terdege | 92 Pagina's