+ Meer informatie

VS maakt zich op voor grootste fusie ooit

Concurrentie loopt gevaar door vergaande concentratie op telecommarkt

5 minuten leestijd

NEW YORK - Amerika's nummer twee en drie op het gebied van interlokaal telefoonverkeer binnen de Verenigde Staten, MCI WorldCom en Sprint Corporation, maakten vorige week bekend dat zij gaan fuseren. Een fusie of overname waarmee 129 miljard dollar (265 miljard gulden) gemoeid is. De eerste vraagtekens zijn inmiddels geplaatst.

Pers en media spraken van de grootste fusie in het bedrijfsleven ooit. Maar tegelijkertijd kwamen de eerste vragen. Samen halen MCI WorldCom en Sprint nog niet het niveau -dat wil zeggen de omvang- van de onbetwiste nummer één, AT&T.

Analisten verwachten daarom dat de nieuwe combinatie geen problemen zal ontmoeten bij onderzoek door de kartelautoriteiten in Washington. Maar voorzitter William Kennard van de Federal Communications Commission (FCC), die de spelregels op de telecommarkt moet bewaken, is bang dat de fusiegolf nadelig is voor de concurrentie in de telecomsector.

"Deze voortdurende fusies betekenen in de eerste plaats een opwaartse druk op de prijzen. Bovendien bestaat technisch het gevaar dat de bedrijven hun innovatieprogramma's gaan vertragen vanwege de kosten en door de verminderde concurrentie.

De vraag is dus gerechtvaardigd of de Amerikaanse consument hier wel beter van wordt", aldus Kennard tegenover de New York Times. De topmannen Bernard Ebbers en William Esrey van beide bedrijven verzekerden na het bekendmaken van hun fusie dat het nieuwe bedrijf -WorldCom- zijn afnemers "meer keuzes en lagere prijzen zal bieden."

Mondiaal

Ebbers en Esrey benadrukken dat overleven in een mondiale markt alleen mogelijk is door samenwerking. Zij wijzen op gigant AT&T en op Bell Atlantic, dat zich behalve op de lokale telefoonmarkt nu ook op de interlokale markt wil bewegen (voor lokaal telefoonverkeer heeft men in de Verenigde Staten een andere maatschappij nodig dan voor het interlokale en internationale verkeer; de mobieletelefoonsector staat daar weer los van, red.). Verder komt er de samenwerking aan tussen SBC Communications en Ameritech. "In deze ontwikkeling lopen de belangen van de aandeelhouders en van de consumenten parallel", zo meent chef-econoom Scott Cleland van beursmakelaar Salomon Smith Barney in New York.

De consumentenorganisaties zijn daar niet van overtuigd. "Als er niet genoeg concurrenten overblijven, dan hoeft men niet meer te concurreren en de consumenten zullen daar ongetwijfeld het eerste slachtoffer van worden", zo meent Mark Cooper, chef marktonderzoek van de Consumenten Federatie van Amerika. Hij wijst op de situatie zoals die bestond voordat zich buitenlandse -lees: voornamelijk Japanse- concurrenten manifesteerden op de Amerikaanse automarkt.

"De prijzen stegen toen gestaag en de kwaliteit van de producten daalde navenant. Pas toen de Japanse en de Europese concurrentie betere auto's aanbood, begon men ook in Detroit kwaliteit en veiligheid als een reëel verkoopsargument te beschouwen", aldus Cooper.

Europa

De fusie heeft ook consequenties in Europa. Deutsche Telekom heeft al bekendgemaakt dat het zijn aandeel in Sprint "tegen een goede prijs" zal verkopen. Het aandeel van Deutsche Telekom in Sprint wordt officieel geraamd op 11,5 miljard dollar. Maar telecomanalist Michael Schatzschneider van de BHF-Bank in Frankfurt denkt dat Deutsche Telekom er aanzienlijk meer voor kan vragen.

"Maar dat is niet het belangrijkste. De vraag is hoe de Europese telecommunicatiesector gaat reageren op de Amerikaanse fusies. Die fusies creëren namelijk niet alleen giganten op de (grote) Amerikaanse markt, maar ook wereldwijd. Wil men daar kunnen meespelen, dan is ook voor de Europese maatschappijen omvang -en kapitaal- een eerste vereiste", aldus Schatzschneider.

Hij verwacht dat Deutsche Telekom en France Télécom zich in de komende maanden op de Europese markt zullen manifesteren als de actiefste en belangrijkste kopers. Overigens had ook France Télécom een bescheiden aandeel in Sprint via Global One (samen met Deutsche Telekom).

Concentratie

Maar het beoogde perspectief van mondiale samenwerking met de Amerikanen verdwijnt nu met de concentratie op de Amerikaanse markt. "Het is goed om de handen nu weer vrij te hebben voor Europese initiatieven", zo verklaarde Deutsche Telekom-topman Ron Sommer na het bekend worden van de nieuwe Amerikaanse fusie. Maar Scott Cleland ziet dat anders. "De Duitse overheid wil haar aandeel in Deutsche Telekom verminderen, en wel sneller dan oorspronkelijk was voorzien. Dat maakt Deutsche Telekom zelf een overnameobject op deze actieve markt", aldus Cleland.

Vraagtekens

De fusie tussen MCI WorldCom en Sprint zet vraagtekens bij het Amerikaanse overheidsbeleid. Zeventien jaar geleden werd het almachtige AT&T opgesplitst na een antitrustklacht van MCI.

De kleinere maatschappijen -de "baby Bells"- manifesteerden zich vervolgens op de regionale lokale en interlokale telefoonmarkt. Maar dat was zeventien jaar geleden.

Intussen zijn er de mobiele telefoon bijgekomen, het verschijnsel kabeltelevisie en het immer groeiende internet. De huidige fusies zijn duidelijke manoeuvres om straks in samenwerking met bedrijven zoals softwareproducent Microsoft, computerproducent Dell en chipsproducent Intel een belangrijk deel van de nieuwe koek te veroveren.

Dienstenpakketten

De spelers op die nieuwe markt zullen gecombineerde dienstenpakketten aanbieden. Telefoon (lokaal, interlokaal, internationaal en mobiel), kabel, internet en zaken zoals bankdiensten en wat verder al niet. Op die markt is veel geld te verdienen en de huidige golf van fusies en afspraken om samen te werken (ook op het gebied van technologische innovaties) zijn duidelijke manoeuvres om op die markt een zo gunstig mogelijke uitgangspositie te veroveren.

In Washington stelt men zich de vraag welke rol de overheid nu moet spelen om de positie van de consument te midden van al dit telecom- en financiële geweld te beschermen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.