+ Meer informatie

vliegtuigen te weinig bestand tegen bom

Britse onderzoekers: 't Kan beter

2 minuten leestijd

LONDEN vliegtuigen

Passagiersmoeten sterker
den gebouwd die bij een explosie naar buiten worden gedrukt, zodat j 1 „„ I j. vermeden wordt dat de romp scheurt. worden gebouwd om beter opgewassen te zijn tegen explosies aan boord. Dat zegt de Afdeling Onderzoek Luchtvaartongelukken van de Britse overgeiUKKen van ae uriise over heid m haar rapport over de ramp met Pan Am-vlucht 103 in december 1988 boven SchotQok zouden vliegtuigen kunnen worden voorzien van dubbel uitgevoerde bedieningssystemen, zoals in militaire toestellen gebruikelijk is. ^® recorders die de technische ge„evens en de gesprekken in de cockhebben opgenomen, bleken niets van de explosie en de gevolgen daar

land.

Volgens het gisteren verschenen onderzoeksrapport viel de Boeing 747 binnen drie seconden uiteen nadat op 9450 meter hoogte een bom ontplofte in het bagageruim. Bij de ramp kwamen alle 259 inzittenden van het toestel en elf inwoners van het plaatsje Lockerbie om het leven.

Hoewel het onmogelijk is om een volledig tegen bommen bestand vliegtuig te bouwen, menen de onderzoekers dat het wel mogelijk moet zijn de schade dusdanig beperkt te houden dat het vliegtuig een landing kan maken. Zo zouden de bagage-containers en het toestel zelf zo ontworpen kunnen worden, dat de kracht van een explosie langs een vooraf bepaalde route wordt afgevoerd. In de huid van het toestel kunnen panelen worvan te hebben geregistreerd. De Britse onderzoekers adviseren recorders te installeren die blijven werken als de elektriciteit aan boord van een vliegtuig uitvalt.

Ouderdom

Volgens het rapport waren er geen aanwijzingen dat de ouderdom van het Pan Am-toestel bij de ramp een rol heeft gespeeld. De bom bevond zich in een bagage-container in het voorste laadruim, op ongeveer 60 centimeter van de huid van het toestel. De ontploffing sloeg een groot gat in het skelet van de romp en vernielde de cabinevloer. Terwijl de lucht door het drukverschil door het gat naar buiten stroomde, ontstonden grote scheuren. Ook werden delen van het vliegtuig beschadigd door stukken vracht en bagage die naar buiten werden geslingerd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.