Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Boekbespreking

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Boekbespreking

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daar er bij mij op aangedrongen is om in verband met de komende feestdagen en de daaraan voorafgaande adventtijd enkele boekjes te bespreken, zal men er genoegen mee moeten nemen als ik dat thans zeer beknopt zal doen, daar ik me van de inhoud van deze boekjes nog niet voldoende op de hoogte heb kunnen stellen. Het boekje „BELOFTE EN VER­ VULLING" is al verschillende malen aangekondigd. Het bevat 5 preken van ds. M. v. Beek en 2 preken van mij. Ds. van Beek schreef een dankdagpredikatie over Genesis 32 : 10 en verder 3 adventspredikaties en 1 Kerstpredikatie. De 2 van mij aan dit boekje toegevoegde predikaties waren reeds eerder verschenen. De adventspredikatie heeft enige jaren geleden in het jaarboekje gestaan en de Kerstpredikatie is van oudere datum, daar die al ongeveer twintig jaar geleden door mij is uitgegeven.

Het boekje is keurig verzorgd en kost nu ƒ 15, 40. Het is uitgegeven door Boekhandel G. Kool,

Stationssingel 50, Postbus 177, Veenendaal. Antwoordnummer 77 en tel. 08385 - 13978.

Voor de adventtijd ontving ik tevens een achttal predikaties, met daaraan toegevoegd 2 Kerstpred. van ds. H. J. C. H. Zwijnenburg van Gouderak.

De uitgever hiervan is boekhandel P. Stuut,

Mathenesserweg 122, Rotterdam. Tel. 010 - 370923. Giro 1304043. Het boekje kost ƒ 17, 50. Van de inhoud heb ik maar oppervlakkig kennis kunnen nemen, daar me de tijd ertoe heeft ontbroken om de predikaties nauwkeurig te lezen. Ds. Zwijnenburg kennende uit zijn geschriften en preken, twijfelen we niet aan de rechtzinnigheid van de inhoud van dit boekje. Bij een vluchtig inzien van het boekje ontkwam ik echter niet aan de indruk dat het een beetje te rechtzinnig is wat de stijl betreft. Daar ik zelf bestuursUd ben van de G.B.S., de stichting die thans werkt voor het behoud van de Statenvertaling, zal wel niemand er aan twijfelen dat ik van harte voorstander ben van de Oude Statenvertaling. Daarom durf ik vrijmoedig mijn aanmerking te maken op de wijze waarop ds. Zwijnenburg meent de Oude Statenvertaling te moeten gebruiken. De eerste preek begint al met: Wij lezen Gen. 2 : 7: nde de HEERE God hadde den mensche geformeerd uit het stof der aarde, ende in zijne neusgaten geblazen den adem des levens; alzo werd de mensche tot een levende ziele." We waren eerst van mening dat de uitgever op deze wijze een bepaald cachet van godzaügheid op deze preken heeft willen drukken, maar we zagen dat de schrijver zelf in al de preken zich niet alleen aan de oude spelling heeft gehouden, maar ook steeds bij het aanhalen van een tekst de spelling van de 17e eeuw gebruikt. Zo kunnen we in deze preken niet alleen' herhaaldeUjk het woordje „ende" vinden, maar ook nog het woordje „wijf". Misschien vindt men mij nu wel ineens erg oppervlakkig, als ik durf te schrijven dat ik dit niet nodig acht. Ik hoop me echter altijd voor uitersten te wachten.

Het moet me verder van het hart dat het mij moeiüjk valt om een recensie te schrijven over geschriften van predikanten buiten ons kerkverband. Dat dit niet uit kerkisme bij me voortkomt, moge nu het volgende voorbeeld u duidehjk maken.

Tegehjk met het boekje van ds. Zwijnenburg ontving ik een tweetal boekjes van uitgeverij „De Banier" van ds. W. C. Lamain. Eén van deze boekjes was het vierde deel „VOOR BIJZONDERE TIJDEN." Ik vermeld reeds dat het keurig gebonden is en voor de prijs van ƒ 17, 50 is te verkrijgen. Hoewel ik geen tijd meer had om al de boekjes die me gestuurd zijn nauwkeurig door te nemen, zo meen ik het wel opvallend te vinden dat juist mijn oog getrokken werd naar een uitspraak van ds. Lamain, die ons precies het tegenovergestelde zegt van wat ds. Zwijnenburg in één van zijn preken beweert. Op bladzijde 138 van het boekje van ds. Lamain lees ik: „De leraars in onze dagen hebben wel terdege een voorbereiding nodig. In bijzondere gevallen kan God en wil God bijzonder invloeien, wat dan vroeg of laat ook wel eens blijkt, dat het God behaagd heeft het tot een bijzonder doel te gebruiken. Maar dat is de gewone weg niet.”

In het boekje van ds. Zwijnenburg lees ik op bladzijde 177: „In allerlei kerkverbanden is men tegenwoordig zo ontzaglijk gesteld op opleiding voor het Leraarsambt. Men neemt de Heere het werk uit handen. De Heere zorgt Zelf wel voor Zijne knechten. Hij weet, wat een ieder van hen nodig heeft, om hun ambt onder de zalving des Heihgen Geestes te mogen vervullen. Hogescholen zijn de eeuwen door gebleken broeinesten van ketterijen. Al die Theologische Scholen, die men in onze tijd heeft opgericht, dragen datzelfde kenmerk. De oude Kruisgemeenten dachten er anders over. Gij moet maar eens lezen, hoe de Godzalige ds. Fransen er tegen toomt. Helaas, ook degenen, die in onze tijd de oude Waarheid nog aankleven, hebben dit standpunt verlaten. Zelfs durven zij te beweren een academische opleiding noodzakelijk te achten. Wij kunnen ons onmogelijk met die zienswijze verenigen. Wij achten dit tegen Gods Woord.”

Dit schrijft dus ds. Zwijnenburg over de opleiding. Ds. Lamain en ds. Zwijnenburg nemen beiden nogal een vooraanstaande plaats in onder het kerkvolk dat voorgeeft de Oude Waarheid voor te staan. Wie moeten we nu geloven.' Niemand kan mij kwalijk nemen dat ik nu deze vraag stel. Ik wens ook niet op beider opvattingen nader in te gaan, al wil ik eerlijkheidshalve wel erkennen dat ik me op dit punt beter met de zienswijze van ds. Lamain dan van ds. Zwijnenburg verenigen kan. Maar het zal de lezers nu toch wel duideUjk geworden zijn, dat het voor mij moeilijk valt om een geheel gunstige recensie over de boekjes van beide schrijvers te geven. Daarom zie ik me genoodzaakt om me van een recensie over boekjes van hedendaagse predikanten buiten ons kerkverband zoveel mogelijk te onthouden. Maar dat ik de oorzaak daarvan op deze wijze even onder het oog van de lezers breng, kan toch ook zijn nut wel hebben. Er heerst nu eenmaal een Babelse verwarring op kerkelijk terrein. Daarom gevoelen we oris toch nog maar het veiligste met steeds ons weer terug te trekken in ons isolement.

Het boekje van ds. Lamain „VAN DUISTERNIS EN LICHT" kost ƒ 9, 75. Geheel anders ligt het met een boekje dat mij toegezonden werd door Uitgeverij Den Hertog. Dit is een boekje van een degelijke oude schrijver, namelijk Willem TeelMnck. Het heet „Ecce Homo". Dat betekent: „Zie, de Mens !" Het is door ds. J. van der Haar te Houten, uit de bibliotheek van dr. C. Steenblok gehaald en opnieuw in huidige taal en spelUng overgezet.

Het boekje van ds. Zwijnenburg is dus een nieuw geschrift in een oud gewaad en dat van Teellinck is een oud geschrift in een nieuw gewaad. U behoeft echter niet bang te zijn dat ds. van der Haar met de inhoud van het boekje aan het knoeien is gegaan, zoals dat wel meer gebeurt in het overzetten van oude preken in hedendaagse spelling. Ds.van der Haar doet dit absoluut niet. Daar is hij veel te correct voor. We waarderen het ten zeerste, dat ds. van der Haar zulk een kosteHjk werkje over het lijden des Middelaars, dat alleen nog maar in 1622 en in 1646 uitgegeven is, nu weer opnieuw heeft doen verschijnen in het hedendaags Nederlands, dus goed leesbaar voor jong en oud. Dit is immers een boekje uit het begin van de 17e eeuw, wat ons allereerst zegt dat het een boekje is uit de bloeitijd van Neêrlands kerk, maar wat ons ook zegt dat het in de stijl van die tijd niet door ons te lezen is, want dit is immers een nog oudere stijl dan van onze Statenbijbel. Daarom nemen we aan dat het ds. v. d. Haar heel wat moeite gekost moet hebben om dit boekje zonder aan de inhoud iets te veranderen, voor ons goed leesbaar te maken. Het is een keurig gebonden boekje en kost ƒ 16, 50. Het is te verkrijgen bij de uitgeverij-boekhandel Den Hertog, Lange Nieuwstraat 52-A, Utrecht. Telefoon 030 - 13684. Postbus 2421. Postgiro 51557 Slavenburgse Bank, Utrecht. Zie verder de advertenties.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.gergeminned.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's

Boekbespreking

Bekijk de hele uitgave van donderdag 30 november 1972

De Wachter Sions | 8 Pagina's