Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

KLEINE KRONIEK

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

KLEINE KRONIEK

8 minuten leestijd Arcering uitzetten

Over 'New Age'

Tn 'De Reformatie' schreef ds. G. E. Geerds eind vorig jaar een aantal artikelen onder het motto 'Christelijke heilsverwachting en de religie van de 'New Age'. In de cultuurcrisis die we heden vooral in het Westen beleven, wil de beweging 'New Age' een radikale ommekeer bewerken. Ds. Geerds acht echter het uitgangspunt absoluut onaanvaardbaar. 'New Age' ziet alles wat er in de voorbije 2000 jaar is mis gegaan op rekening staan van het christendom. En dan vooral het orthodoxe christelijke denken wordt gezien als dè oorzaak van alle gebrek aan heel-heid, een hinderlijk obstakel op de weg van de nieuwe vooruitgang. Ik citeer nu ds. Geerds:

„Met een nauwelijks verholen haat wordt 'het achterhaalde tijdperk' van het christendom afgewezen. Het 'polariserende' tijdperk van 'de Vissen' zou met z'n strijd over 'absolute waarheidsvragen' voornamelijk hebben geleid tot wrede onderdrukking en oorlogen. Zoals gezegd: met een verbijsterend gemak wordt 'het geloof van de Bijbel' tot hoofdschuldige van alle ellende gemaakt. 'Het geloof in God de Vader heeft hard en rationeel het leven verscheurd en gefrustreerd in z'n ontplooiing.'

Alle pijnen en gezwellen, alle 'egyptische' plagen, brengen in onze dagen een mensheid in opstand niet tot bekering van hun normloze en goddeloze levenshouding. Een proces van radicale verharding tekent zich af. Alle rampen en kwalen worden juist lasterend afgewenteld en afgereageerd op Hem, die de enige Heelmeester is... Uitgerekend Hij zou de oorzaak zijn van de verwoesting van de heel-heid van het leven. In plaats van 'aandachtig (te) luisteren', overschreeuwt men het Evangelie van Zijn heil, met z'n beloften en wetten-ten-leven. Eerbiedig en ootmoedig geloof in Zijn heil, wordt vervangen door de zeer optimistische en volkomen ongegronde heilsverwachting van het zogenaamde 'holisme'.

'Holisme' - spiritualiteit van de 'heilige' heelheid

De naam is afgeleid van het Griekse 'holos' — heel. Als ik het 'holisme' van de 'New Age'-beweging typeer zoals hierboven, besef ik wel dat deze pseudo-religie een bonte veelheid van oude en nieuwe religieuze en filosofische stromingen samenbrengt. En dat deze term, evenals het bijvoeglijk naamwoord 'holistisch' vaak heel modieus of ook al te naïef wordt .overgenomen uit haar spraakgebruik. En natuurlijk wordt ook uit deze (geestelijke) mode op allerlei manieren munt geslagen. Van alles en nog wat wordt opeens als 'holistisch' aan de man/de vrouw gebracht. Niet iedereen bedoelt er dus hetzelfde mee. Verre van dat.

Intussen is het wel van belang er een open oog voor te hebben dat zich een 'geest van de tijd' ontwikkelt, waardoor alle mogelijke tegenspraken en onderscheidingen volkomen worden gerelativeerd. Alles is uiteindelijk (maar) betrekkelijk... Ook de tegenstellingen tussen goed en kwaad (heilig en onheilig - Ex. 19:6), hemel en aarde, geluk en verdriet, leven en dood, zijn ten diepste geen tegenstellingen, maar aanvullingen binnen een absolute eenheid... Wie die 'eenheid' leert 'zien' is een 'verlicht' mens...

Oosterse mystiek en moderne fysica

Alles en iedereen, de mens en de natuur

om hem heen, en heel de kosmos, met alles wat er in is, moeten worden beleefd als één goddelijk geheel. Dat is oude mystiek. Maar met een beroep op moderne, toonaangevende natuurwetenschappelijke theorieën (met name de quantummechanica) wordt dit 'onderbouwd' en aannemelijk gemaakt (Capra, De Tao van fysica). De hele biosfeer, van onze planeet is één dynamisch en zeer ingewikkeld verweven web van levende en levenloze vormen.

'Holisme' in de mystieke zin van het 'New Age'-denken is dus, dat het leven met al z'n problemen en opgaven, wordt benaderd vanuit dit 'systeem-denken'.

Alles is 'goddelijk' en daarom is er geen 'God'

Deze 'open' en 'tolerante' 'nieuwe' denkwijze biedt geen enkele ruimte voor het geloof in de God van de Bijbel, de God van onze doop. Buiten de gesloten eenheid van dit alles omvattende, dynamische, 'goddelijke' systeem, is er Niemand! Letterlijk alles is opgenomen in één grote, eeuwige kringloop van evolutie.

Niet het genade-verbond met de HEERE wordt als 'helend' en heilbrengend beleden.

Maar de mystieke verbinding tussen het (goddelijke) Ik en het (even goddelijke) heelal. Of anders gezegd: de kosmische energie. Het is een oud heidens en ketters thema: niet het recht van Gods liefde (Ex, 15), maar de harmonie van de tegengestelde krachten. !n oosterse termen gezegd: de dynamische wisselwerking van 'yin' en 'yang', resp. de vrouwelijke en de mannelijke krachten.

Als de therapie maar 'helpt'?

Wellicht komen wij het eerst en het meest persoonlijk met deze nieuwe heilsleer in aanraking via het aanbod van allerlei veelbelovende therapieën. Een gevoelig aangrijpingspunt! Want wie wil niet graag 'heel' zijn, naar lichaam en geest? Wie op de juiste wijze de levensenergie laat stromen in zichzelf en tussen zichzelf en de natuur, en heel de kosmos, die levert een waardevolle bijdrage aan de harmonieuze evolutie van zichzelf. Ja zelfs méér dan dat: an de evolutie van heilig kosmisch geheel. Echte gezondheid is er pas als de mens 'z'n gehele zijn' in harmonie brengt met 'de schepping' (pseudo-bijbels gezegd). Niet de HEERE, maar de kosmische geest! Oude heidense mystiek! Het zal er steeds méér op aan komen — bij het raadplegen van geneesheren en 'genezers' en bij het kiezen van medicijnen en therapieën — alleen de HEERE te erkennen als onze Heelmeester. Voor héél ons bestaan en dus ook voor héél Zijn schepping (Ex. 15 : 26; Openb. 21 : 4, 5)."

Een nieuwe 'Kerst'?

Ds. Geerds vermeldt in een volgend artikel nog een bericht van Kerst 1982. Ik citeer ook. dit fragment ter afsluiting.

Ds. Geerds: , , Door paginagrote dagbladadvertenties maakte op 25 april 1982 de New Age-beweging haar 'kerst-boodschap' bekend: 'Christus is nu in ons midden'. 'Hij komt niet om ons te oordelen, maar om de mensheid te helpen en haar te inspireren'.

Hij wordt 'Maitreya' genoemd, 'opvoeder van deze wereld'. Hij ontvangt verschillende namen: 'Hij is de Messias van de Joden, de vijfde Boeddha van de Boeddhisten, , de Mahdi van de Moslims en de Krishna van de Hindoes'. Hij zal zich openbaren om ons een nieuw tijdperk binnen te leiden. Zijn tegenwoordigheid is voor ons de garantie, dat er geen Derde Wereldoorlog zal

komen. (Aldus de advertentie.)

Van deze figuur zegt de New Age-propaganda, dat hij door 'Lucifer' is aangesteld en 'Lucifer' als leidsman heeft.

Lucifer, letterlijk lichtdrager, is de latijnse naam voor de morgenster. In verband met Jes. 14 : 12 werd deze naam door de kerkvaders gebruikt voor de satan. En zo bleef die naam in gebruik. Hier wordt dus de satan openlijk begroet als de gróte geest die ons moet 'verlichten' op de weg naar de vrede en het heil.

Voordat zijn 'wereld-leraar' publiek optreedt, moet de wereldbevolking rijp worden gemaakt om deze 'Messias' aan te nemen. De mensheid moet zijn komst naderbij roepen. Dat wordt genoemd: 'de grote invocatie', het 'aanroepen van de macht van het licht'.

Anti-christelijke imitatie

Op grote schaal wordt vandaag het christelijk geloof 'na-geaapt' en omgevormd. Een onmondig geworden christenheid, losgemaakt van de gezonde en duidelijke leer van de Schriften, wordt meegenomen in een afvallige, anti-christelijke religiositeit. Een van de vooraanstaande vrouwen in de beweging van de New Age spreekt zelfs openlijk van 'Het Watermanevangelie van Jezus Christus'.

Zonder twijfel is de feministische theologie hierin één van de opvallende speerpunten. Zij weigert nog langer te geloven in God de Vader en komt o.a. met een nieuwe leer over Maria. Daarin is Jezus niet de gezondene van de Vader, maar de door moeder Maria geïnspireerde. Die revolutionair het geloof in God de Vader en ook heel de maatschappelijke orde op losse schroeven zet.

Maar algemeen moet gesteld worden, dateen brede stroom van eigenmachtige theologie, en van dito vormgeving en spiritualiteit van 'christelijk' geloof in dezelfde richting stuwt.

Tot slot wil ik wijzen op het zog. 'conciliair proces', dat sedert enkele jaren door de Wereldraad van Kerken op gang is gebracht. Het heeft als verleidelijk-klinkend thema 'gerechtigheid, vrede en heelheid van de schepping'. Het is de bedoeling, dat alle 'wereld-religies hierbij worden betrokken. Het hoeft ons niet te verbazen, dat promotoren van dit 'berand' al duidelijk to kennen gaven, dat hierbij veel valt te leren van de beweging van 'New Age'...

Zo vindt er wereldwijd een mobilisatie plaats van 'mensen van goede wille' (N.E.term!), die zich eendrachtig willen inzetten voor de vernieuwing van de aarde. Een alternatief 'van beneden' voor de verlossing, die in de Kerstnacht 'van Boven' werd geproclameerd."

Tot zover uit de artikelen van ds. Geerds. Hij heeft gelijk als hij terzake het conciliaire proces wijst op riskante beïnvloeding van het 'New-Age-denken'. Hij is me wel te vlot klaar door de inzet voor Gods schepping die achter dit proces steekt af te doen als een alternatief voor de verlossing die in de Kerstnacht van Boven kwam. Hij had met meer w r oorden moeten spreken dan hij nu doet. Overigens blijft de waarschuwing staan: onderken de geesten die om u zijn en beproef of ze uit God zijn.

Dit artikel werd u aangeboden door: https://www.hertog.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 januari 1989

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's

KLEINE KRONIEK

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 januari 1989

Gereformeerd Weekblad | 12 Pagina's