Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

DAG 5 Exodus 15:27'Elim'

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

DAG 5 Exodus 15:27'Elim'

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

De wereld is een grote woestijn. Dat is door de zonde zo geworden. Wereldse mensen trekken door deze woestijn. Ze hebben er soms niet veel last van. Ook Gods kinderen trekken door deze wereld. Zij ervaren vaak de ellende in hun hart. Ze zijn God kwijt! De zonde, de opstand tegen Gods geboden, doet hen pijn. De satan zit soms op de hielen. De dood maakt hen bang. Toch zijn er plaatsten dat ze adem mogen halen. In de woestijn zijn er soms Elims. Daar wordt Gods gunst in Christus gezien en ervaren. Zo was Elim een rustplaats voor Israƫl. Er zijn nog rustplaatsen voor Gods kinderen. Soms valt de Bijbel open voor hun hart. Soms mogen ze onder de prediking iets van Christus gewaar worden. Soms is er kracht in de sacramenten. Dan is er een Elim op de aarde. Dan schenkt de HEERE verkwikking aan zijn dorstig volk. Ook in de 21 e eeuw, want de HEERE verandert niet!

1. Maakt kennis van ellende een mens zalig? Waarom niet? 2. Wat kunnen 'Elims' zijn in het leven van hen die de HEERE zoeken? 3. Kun je een oprecht Christen zijn als je de troost van het Evangelie niet kent?

moeras heen is, komen ze bij een Poortje. Dit poortje wijst op Christus. Hij is immers De Poort des HEEREN. Ze spreken af wie er zal kloppen: Christinne. Zij is de oudste. Ze klopt, dat is al genade! Ze klopt en net als ze klopt hoort ze hond achter zich blaffen en komt een geweldig groot dier aangerend. Van schrik durft ze niet meer te kloppen. Deze hond is natuurlijk een middel van de satan, die alles doet om arme zondaren af te schrikken om maar niet te roepen, te bidden, te zuchten en Gods Woord te onderzoeken. Toch klopt Christinne nog een keer, nu harder. En dan gaat de poort open. Klopt, en u zal opengedaan worden.

Er wordt trompetgeschal aangeheven, want er is blijdschap in de Hemel, en Christinne gaat met haar vier jongens naar binnen en de poort gaat voorjuffrouw Barmhartigheid dicht... Genade is immers een persoonlijke zaak.

Juffrouw Barmhartigheid is overstelpt van verdriet, maar ze kan het eigenlijk goed begrijpen. Ze heeft immers niet verdiend dat de deur voor haar opengaat. Toch kan ze het kloppen niet laten, ja, het wordt zelfs heftiger. En na nog enkele harde kloppen op de poort gegeven te hebben, valt ze flauw.De Poort gaat juist dan open, de poortwachter grijpt haar hand en zegt: Ik zeg u, sta op. En als ze haar ogen open doet, is ze inmiddels binnen de poort. Wat een wonder! Wat is het toch een wonder als beleefd mag worden datje nog zalig kan worden door Christus. Alleen door en in Hem. Hij is de Poort en de Poortwachter.

Daar staat nu juffrouw Barmhartigheid. Christinne zegt tegen de poortwachter: "Wij hebben zo'n smart over onze zonden, wij smeken om vergeving en onderwijs. De Poortwachter antwoordt-en daaraan is te zien dat ook de poortwachter een beeld is van Christus - "Ik schenk u vergiffenis in Woord en in daad." En ligt het zo niet in het leven van Gods Kinderen? Ze worden getrokken uit de stad Verderf. Ze mogen kloppen door het geloof op de Genadepoort. Ze mogen op Christus zien als Hij wordt geopenbaard, maar ook horen dat er vergeving is. Dat wordt ze verkondigd door het Woord, als de Heilige Geest dat persoonlijk toepast. Maar alles begrijpen en verstaan doen ze nog niet. Maar de poortwachter zegt: " Kom maar mee." En dan neemt hij ze mee een trapje op naar de schans van de poort en zegt: " Kijk eens, daar in de verte! " En dan wijst Hij ze op het kruis. Is daar niet door de daad van het lijden en sterven van Christus de grond van de verzoening gelegd.? Wat een daad. Daar moet het groepje reizigers heen. En jullie en ik ook, jongens en meisjes! Nu mogen ze door de Belofte en het Woord al iets proeven en zien van de vergeving, van verre! Maar het moet naar het Kruis. Naar het Bloed. Naar de Daad van de vergeving! Toegepast aan het eigen hart. Door Gods Geest. In de weg van het wonder. Wat een reis! Een gezegende reis! Waarheen ben jij op reis? Buiten God? Nog in de stad verderf? O, smeekt of de Heere, Die het verlorene zoekt ook jou willen oprapen, reinigen en zaligen in Zijn Bloed. Eer dat het voor eeuwig te laat is en de poort voor eeuwig dicht is.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juli 2003

Daniel | 32 Pagina's

DAG 5 Exodus 15:27'Elim'

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 juli 2003

Daniel | 32 Pagina's