Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Kerknieuws

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Kerknieuws

17 minuten leestijd Arcering uitzetten

BEROEPEN TE:
Kesteren: C.M. Buijs te Gameren;
Nieuwerkerk a/d IJssel (deelgem.): C.M. v.d. Meer te Terneuzen;
Colijnsplaat: E. van Rooijen te Beusichem-Zoelmond;
Bergentheim: kand. H.G. Jumelet aldaar, die dit ber. aannam;
Nieuweroord-Noordscheschut: R. de Koning-Gans te Giessen (N.B.);
Wageningen: B.J. van Vreeswijk te Ridderkerk;
St. Maartensdijk (deelgem.): J. de Goei te Leeuwarden;
Werkhoven en Bussum (beide part-time): B. Oosterom te Kampen;
Bodegraven: J. Westland te Kampen;
Zoetermeer: A. v.d. Meer te Wierden;
Lekkerkerk: N.C. Smit te Beverwijk-Heemskerk (BW);
Zwaagwesteinde: U. Tjallingii, kand. te Groningen;
Capelle a/d IJssel: A.F. Troost te Ermelo;
Asperen: C.J. Mantel te Lopikerkapel;
Berkel & Rodenrijs: C. Cluistra te Ternaard;
Hengelo (Gld.): A.B. Elbert te Hijkersmilde-Kloosterveen, die dit ber. aannam;
Apeldoorn (BW): G.D. Kamphuis te Hoevelaken;
Gen. Syn. (Missionair/diac. centrum IZB): G. de Fijter te Siddeburen/Wagenborgen, die dit ber. aannam.

AANGENOMEN NAAR:
Hoornaar: H. Klink te Meteren en Est;
Ter Aar: J.K. Vlasblom te Ommen;
Geertruidenberg t/m Oud-Drimmelen: J. de Haan te Zevenhoven;
Apeldoorn: B.J. Kruit te Heiloo en Limmen;
Heteren: W. v.d. Brink te Twijzelerheide.

BEDANKT VOOR:
Noordhorn & Saaksum, Apeldoorn (BW): H. Harkema te Onstwedde.

TOEGELATEN TOT DE EVANGELIE­ BEDIENING:
A. Heij, Rotterdamseweg 24, 2921 AP Krimpen a/d IJssel.

TOEGELATEN EN BEROEPBAAR:
J.G. Amesz, Gerardskruid 6, 3068 DW Rotterdam.

BEVESTIGING EN INTREDE VAN KANDI­DAAT P.J. KRIJGSMAN TE WILLIGE LANGERAK
Voor de Hervormde Gemeente van Willige Langerak was zondag 3 maart een verheugen­de dag. Na het vertrek van ds. J.B. Alblas naar Hazerswoude een jaar geleden mocht zij weer een herder en leraar uit Gods hand ontvangen. In de morgendienst werd kandidaat P.J. Krijgsman bevestigd als predikant van deze gemeente. Deze bevestigingsdienst werd geleid door ds. E.F. Vergunst uit Ridderkerk. Hij had tot tekst gekozen Lukas 22 vers 27b: 'Maar Ik ben in het midden van u als één die dient'.
Jezus kwam op aarde om te dienen, om Zijn leven te geven. Hij gaf liefde, hij zocht de zondaren op. Hij was in dienst van Gods eer en tot heil van zondaren. Dit wordt de gemeente voor ogen gesteld om Zijn voetstappen te volgen, om een ootmoedige houding aan te nemen. Dit geldt ook voor de ambtsdragers. De predikant mag door Jezus' kracht en Geest dit doorgeven en zo bezig zijn in het midden van de gemeente. Hij mag de boodschap van Jezus' dienen doorgeven, van Zijn lijden. Dat is een hoopvolle boodschap.
Na het lezen van het bevestigingsformulier antwoordde kandidaat Krijgsman, met een duidelijk 'Ja, ik van ganser harte'. Hierna vond de handoplegging plaats, waarna ds. Krijgsman werd toegezonden uit Psalm 119 vers 9 (gewijzigd) en 87.
In de middagdienst deed ds. Krijgsman zijn intrede naar aanleiding van de tekst uit 2 Korinthe 4 vers 5: 'Want wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus, de Heere; en onszelf dat wij uw dienaars zijn om Jezus' wil'.
Paulus kreeg in Korinthe kritiek op zijn prediking. Hij liet Jezus Christus, de gekruisigde, in het middelpunt van zijn prediking staan. Want, zegt Paulus, wij prediken niet onszelf, maar Christus Jezus, de Heere. Jezus heeft na Zijn offer van verzoening opdracht gegeven in Zijn Naam de bekering en vergeving der zonde te prediken door de werking van de Heilige Geest. Paulus laat zich niet door de kritiek beïnvloeden, want hij predikt niet voor zichzelf maar hij predikt Christus, tot Wie de mensen geleid moeten worden, tot Wie zij zich moeten bekeren. Christus zal de mensen, die zich tot Hem wenden, helpen en verlossen.
Paulus zegt verder: en onszelf, dat wij uw dienaars zijn om Jezus' wil. Het behaagt Christus, die de Heere is, mensen te gebruiken in Zijn dienst. Paulus was vroeger een vervolger, maar hem is barmhartigheid geschied, opdat Christus in hem zal betonen dat Hij zondaren zalig maakt tot een voorbeeld voor hen, die in Hem geloven zullen.
Dit geldt niet alleen voor de predikant. Welke plaats neemt de gemeente hierin? Laat de gemeente zich zo door Christus Jezus dienen en zo beheersen, dat Hij het voorbeeld is van dienstbetoon. Dan is ook ons levensbeeld getekend in deze woorden: Uw dienaar om Jezus' wil.
Na de prediking sprak ds. Krijgsman de genodigden en de gemeente toe en bedankte een ieder voor datgene wat zij gedaan hadden en voor hem betekend hadden.
Ds. A. Tromp sprak ds. Krijgsman toe als consulent, namens de classis en de ring.
Tot slot heette ouderling Chaigneau ds. Krijgsman en zijn gezin welkom namens de kerkeraad, de kerkvoogdij en de gemeente. Hij verzocht de gemeente ds. Krijgsman en zijn gezin Psalm 122 vers 3 toe te zingen.

MOORDRECHT
Na ruim vijf jaar als predikant verbonden te zijn geweest aan de Hervormde Gemeente 'Beth-El' in Moordrecht, nam ds. P.J. Teeuw zondagmiddag 3 maart afscheid, daar hij een beroep aangenomen heeft naar de Hervormde Gemeente van Oude Tonge.
In de afscheidspreek bepaalde ds. Teeuw de gemeente bij Jesaja 55 : 10 en 11: 'Want gelijk de regen en sneeuw van den hemel nederdaalt, en derwaarts niet wederkeert; maar doorvochtigt de aarde, en maakt, dat zij voortbrenge en uitspruite, en zaad geve den zaaier, en brood den eter; Alzo zal Mijn woord, dat uit Mijn mond uitgaat, ook zijn; het zal niet ledig tot Mij wederkeren, maar het zal doen hetgeen Mij behaagt, en het zal voorspoedig zijn in hetgeen, waartoe Ik het zende.'
Ds. Teeuw herinnerde de gemeente aan zijn intredetekst uit hetzelfde hoofdstuk, vers 6: 'Zoekt den Heere, terwijl Hij te vinden is; roept Hem aan, terwijl Hij nabij is.' Dat is de toonzetting geweest van prediking. Wat heeft het Woord in de achterliggende periode uitgewerkt? Gelijk de regen en de sneeuw de aarde doorvochtigt en maakt dat zij vrucht voortbrengt, alzo zal het woord niet ledig wederkeren. Door de regen en de sneeuw van Gods Woord wordt het dorre hart week gemaakt. De Heere is daarin niet van ons afhankelijk, maar Zijn beloftewoord staat vast: het woord zal doen wat Hem behaagt en zal voorspoedig zijn in hetgeen, weaartoe Hij het zendt. De Heere geeft Zijn belofte, opdat we Hem zoeken en alle zaligheid van Hem verwachten. Zijn er ook in ons hart die vruchten van geloof en bekering? Of is ons hart dor gebleven, ondanks de regen en de sneeuw? Ds. Teeuw besloot zijn preek met de woorden: 'We geven u terug in de handen van de Heere. Hij gedenke u voor tijd en eeuwigheid'.
Ds. J. Boer uit Benthuizen, die het consulentschap waarneemt tijdens de vakaturetijd, wenste ds. Teeuw toe, de banier van het Evangelie hoog op te houden in zijn nieuwe gemeente. Namens de plaatselijke Hervormde Kerk sprak ds. W.M. de Boer, namens de burgerlijke gemeente burgemeester A.F. Bonthuis. Ouderling Uitbeijerse tenslotte bedankte ds. en mevr. Teeuw voor alle arbeid in de gemeente, voor het Woord dat verkondigd werd. 'De Heere gaf bekwaamheid. Hij heeft uw dienst willen gebruiken'. De dominee en zijn gezin werden toegezongen psalm 122 : 1 en 3.

VERSLAG VAN DE BEVESTIGINGS- EN INTREDEDIENST VAN DS. E. MIJNHEER TE DAARLE
Op 10 maart 1991 kwam een eind aan de vacaturetijd van 3 1/2 maand door de komst van kandidaat E. Mijnheer uit Hasselt. Hij werd in de ochtenddienst bevestigd door ds. A. Schaap uit Alblasserdam. De tekst voor de prediking was Kolossenzen 1 : 28. Het thema van de preek was: Geroepen tot verkondiging! De punten die aan de orde kwamen waren: 1. De taak van de verkondiger; 2. De inhoud van de verkondiging; 3. Het doel van de verkondiging.
In de gemeente van Kolossen waren dwaalleraren gekomen, die zeiden, dat het evangelie alleen niet voldoende was. Er moest nog iets bij, wilde men de volmaaktheid bereiken in het geloof. Wanneer Paulus deze dingen hoort, gaat hij direkt een brief schrijven om hen die hier gehoor aan geven te vermanen. Met nadruk spreekt hij hier over verkondigen, vermanen en leren. Dat is de taak van de verkondiger. Hij moet dat doen met wijsheid en liefde. Hij kan ook alleen maar leraar zijn, wanneer hij op zijn studeerkamer leerling is van de Hoogste Profeet.
Wanneer het gaat over de inhoud van de verkondiging, dan is dat Hij, die Hoop der heerlijkheid is. Christus alleen. Om Hem gaat het altijd. Hoop der heerlijkheid, dat heeft alles te maken met Zijn lijden en sterven. Hij is immers het Lam Gods, dat geslacht moest worden, opdat er een deur der hope zou zijn op de heerlijkheid voor zondaren. Daarom moet de Schrift altijd geopend worden tot op Christus. Hij moet geschilderd worden in al Zijn heerlijkheid. Zo alleen worden zondaren behouden.
Het doel van de prediking is, opdat wij een iegelijk mens zouden volmaakt stellen in Christus Jezus. Wanneer wij spreken over volmaaktheid, dan zuchten wij in ons zelf. Immers, wat een zonde en ongerechtigheid kleeft ons niet aan. Maar toch... eenmaal is daar die schare, zonder vlek of rimpel, staande voor de troon en voor het Lam.
Ga dan zo met de Heiland op weg. Laat de liefde van Christus u dringen. Laat Christus de inhoud zijn van heel uw werken, want dat doende zult gij èn uzelf behouden en die u horen.
Aan de handoplegging namen 9 personen deel.
In de middagdienst deed ds. Mijnheer intrede met de tekst: Kolossenzen 4 : 2 en 3a.

In dit gedeelte wordt opgeroepen tot voorbede. In hoofdstuk 1 vertelt Paulus dat hij voorbede doet voor de gemeente, terwijl hij in het tekstgedeelte voorbede van de gemeente voor hemzelf vraagt. Deze wederzijdse voorbede is geen vrucht van eigen akker maar het werk van de Heilige Geest en een uiting van de gemeenschap der heiligen.
Houdt sterk aan in het gebed. Het gebed, een machtig wapen, dat zien we in de geschiedenis van Elia. Hoe bedroevend is echter ons gebedsleven, ondoordacht, slordig. Maar laten we terdege rekening houden met wie wij in contact treden als wij in het gebed gaan. De heilige God, de Schepper van hemel en aarde buigt zich in zijn onmetelijke goedheid voorover naar zondige mensen. Hij neigt zijn oor. Hij is dat niet verplicht. Onze God handelt vrijmachtig, maar wij mogen pleiten op Zijn beloften, die Hijzelf heeft geschonken.
Het sterk aanhouden in het gebed is opnieuw een vrucht van de Geest. Deze Geest zal ons gebed bovendien heiligen en aangenaam maken voor God. Ook dit laatste zal geleerd moeten worden. Dat zelfs onze beste werken met zonde bevlekt zijn, dus ook onze gebeden.
Waakt in hetzelve met dankzegging. Allereerst is dit een versterking van het voorafgaande. Paulus roept de gemeente op om alle aandacht te besteden aan het gebed. We hebben erin te waken als gemeente en als predikant om op onze post te blijven.
Dit waken kan ook letterlijk opgevat worden. Bidden in de nachtelijke uren waarin anderen slapen. Dan kan de lofzang geboren worden, 'k Zal Zijn lof zelfs in de nacht zingen, daar ik Hem verwacht.
Biddende meteen ook voor ons dat God ons de deur des Woords opene. Een biddende gemeente is noodzakelijk voor een dienaar des Woords, opdat de deur des Woords open wordt gedaan door God. God is niet afhankelijk van mensen, maar Hij wil er wel om gebeden zijn. Deze opening van het Woord hebben wij allen nodig. Laten we daarom bidden om de verlichting met de Heilige Geest elke keer als wij het Woord openen.
Om te spreken de verborgenheid van Christus. Een verborgenheid, een geheimenis. D.w.z. een zaak van verwondering over het Lam Gods dat de zonde der wereld op zich heeft willen nemen en aan ons de eeuwige gerechtigheid wil schenken. Deze verborgenheid, deze verwondering wordt nog groter als het voor eigen hart en leven gekend mag worden.
Na afloop van deze intrededienst werden de dominee en zijn vrouw door een aantal genodigden toegesproken. Burgemeester Boer van de gemeente Hellendoorn heette ds. hartelijk welkom in zijn eerste gemeente, een dorp waar de gemeenschapszin nog groot is, met een eigen karakter, maar ook met eigen problemen. Ds. Van Staalduinen sprak namens de plaatselijke Gereformeerde kerk. Hij vond het een komen en gaan van predikanten, maar hij wenste dat zij allen het Evangelie van Jezus brengen mogen. Hij hoopt een goede tijd te beleven met de nieuwe dominee en zijn gezin.
Ds. De Jong sprak namens de Classis Zwolle en de ring Ommen. Hij was blij en dankbaar dat de vacature weer vervuld is en wenste de nieuwe predikant een goede tijd toe in de gemeente en dat alles in eendracht, liefde en trouw gedaan mag worden. De mens is niet belangrijk maar God is belangrijk, aldus ds. De Jong.
Ds. Van Heijst uit Ommen sprak als een goede vriend een woord. Hij zei: 'Het ziet er allemaal zo mooi uit op deze dag, maar je komt van alles tegen in de gemeente. Maar... blijf bij het Woord, dan blijft het Woord bij u.'
Tot slot sprak ouderling A. Lusseveld namens de gemeente, kerkelijke medewerkers en kerkeraad. De boventoon is dat God de lof toegebracht wordt. Hij roept mensen tot Zijn dienst. Hij die u roept is getrouw. De kracht is van God en Hij geeft de wasdom.
Oud. Lusseveld riep de gemeente op om te bidden voor de nieuwe predikant. Hij bedankte de consulent en allen die geholpen hebben in de vacaturetijd. Hij vroeg tenslotte de nieuwe dominee psalm 115 : 5 toe te zingen.
Hierna bedankte ds. Mijnheer de consulent en allen die hem toespraken voor de goede woorden. Ook bedankte hij zijn ouders, familie en vrienden, die deze dag hier aanwezig mochten zijn.
Als laatste gaf ds. voor de eerste keer de zegen mee aan de gemeente.

BEVESTIGING EN INTREDE VAN DS. J.H. DEKKERS TE ALMELO
Op zondag 24 februari jl. werd ds. J.H. Dekkers, predikant voor buitengewone werkzaamheden (legerpredikant), als bijstand in het pastoraat t.b.v. de Hervormd Gereformeerde groepering, verbonden aan de Hervormde gemeente te Almelo.
Hiermee volgt hij zijn collega ds. J. Vos uit Wierden op die, wegens ziekte, niet meer in staat is de pastorale bijstand te verlenen.
In de gezellige en stampvolle kerk 'De Bleek' vond in een dienst de bevestiging en intrede plaats.
Ds. G.D. Hoff uit Waspik ging voor in de bevestigingsdienst. Als schriftlezing was gekozen Exodus 17 : 8-16, de geschiedenis waarin Israël de Amalekieten verslaat.
Als bevestigingstekst werd gekozen vers 9b: 'Morgen zal ik op de hoogte van de heuvel staan, en de staf Gods zal in mijn hand zijn'.
De centrale gedachten uit dit gedeelte: hoe te strijden, waar te strijden en met wie te strijden, werd in het bijzonder naar voren gehaald.
De strijd kan alleen maar gestreden worden in Christus en met Christus. Hij die op Golgotha de staf alleen heeft opgeheven en de strijd alleen heeft gestreden, heeft daar op die hoogte voor eens en altijd de Overwinning behaald.
Daar is de strijd voor eens en altijd beslist.
Ook nu nog geldt dat de strijd op de hoogte wordt beslist en beneden wordt gestreden. De steunpilaren Aaron en Hur worden hier ten voorbeeld gesteld aan de gemeente, die wordt opgeroepen hun nieuwe predikant ook vanaf de hoogte in biddend opzicht tot steun te zijn.
Na de bevestiging richtte ds. Hoff zich in een persoonlijk woord tot zijn vriend en studiegenoot. Hierna betrad ds. Dekkers de kansel en hield zijn intredepreek.
Als intredetekst was gekozen uit Mattheüs 7 : 7b en 14: 'Zoekt en gij zult vinden. Want de poort is eng, en de weg is nauw, die tot het leven leidt, en weinigen zijn er, die denzelven vinden'.
Met de opmerking dat het bevestigingsformulier spreekt van een dienaar van het Woord, een minister en geen mini-ster, verwoordt ds. Dekkers al vanaf het begin van zijn preek dat het niet om hem gaat maar om Hem, de Morgenster, die voor iedereen een luisterend oor heeft.
Het zoeken is een gebruikelijke omschrijving voor het vraaggebed en wordt in dit gedeelte gevolgd door het handelen Gods als zekerheid (belofte) van Gods bereidheid om te antwoorden. God maakt geen verschil tussen mensen. De voorwaarde voor verhoring van het gebed is slechts het zoeken, waarin de Bijbel (Gods Woord) ons De Weg wijst. De Weg die tot het Leven leidt, Christus zelf.
Blijft dan op die Weg en laat je leiden door Gods Geest en Woord. Het zoeken vraagt om nauwlettendheid. Want in Hosea 5 : 6 en Amos 8 : 12 is er ook een zoeken zonder vinden, doordat ze eigenlijk zichzelf zochten.
In vers 13 zijn de poort en de weg synonieme beelden. Het gaat om de poort en de weg, die toegang verschaft tot de stad. De wijde poort met de brede weg, waarop velen wandelen, beeldt de weg uit, die tot het verderf (het oordeel) leidt. De enge poort en de smalle weg, waarop weinigen wandelen is de weg ten leven, d.w.z. het eeuwige leven.
Eng en smal drukt de gedachten uit dat het eeuwige leven om de keuze vraagt van het anders worden en zijn en daarop mag (moet) de predikant de gemeente wijzen.
De weg daarheen vereist het offer van de zelfverloochening en discipelschap. We mogen ons hierin getroost weten omdat Hij zelf die Weg ook wilde en is gegaan.
Na het zingen van psalm 89 : 7 en de zegenbede werd ds. Dekkers toegesproken door de praeses van de Centrale Kerkeraad, ds. O. Mulder. Deze heette hem en zijn gezin, ook namens het ministerie, van harte welkom.
Na het vertrek van ds. J. Vos werd al spoedig de wens geuit om een jongere predikant voor enkele dagdelen te benoemen die belast is met pastorale bijstand t.b.v. de Hervormd Gereformeerde groepering.
U komt in een pluriforme gemeente, waarin we elkaar in allerlei verbanden hard nodig hebben en waarin het gaat in datgene van het zoeken en vinden waarin de Ene Heilige Algemene en Christelijke Kerk vorm en gestalte krijgt. Ds. Mulder eindigde zijn toespraak met de opmerking: dat het een goede zaak is om samen te werken om daarmee het schip van de kerk in beweging te houden.
Namens de kerkeraadscommissie en de gemeente sprak tenslotte ouderling Ek enkele woorden. Op heldere wijze schetste hij de veertigjarige geschiedenis van de evangelisatievereniging en maakte de relatie duidelijk met de nog niet zo lang geleden opgerichte pastoraatscommissie.
De gemeente zong tenslotte de predikant en zijn gezin toe de bekende zegenbede uit psalm 134, waarna ds. Dekkers een dankwoord uitsprak aan zijn gezin, familie, vrienden, bekenden en aan het adres van de sprekers, de gemeente en vertegenwoordigers van de ring en classis.
Met elkaar mogen we terugzien op een gezegende dienst in de Naam van de Koning der Koningen.

VRIENDEN VAN KOHLBRUGGE KOMEN BIJEEN
De vrienden van dr. H.F. Kohlbrugge houden op 6 april van half elf tot vier uur weer een conferentie. Plaats van vergaderen is de hervormde Marcuskerk aan de Wijnesteinlaan 2 te Utrecht.
Prof. dr. W. van 't Spijker, hoogleraar aan de Theologische Universiteit van de Christelijke Gereformeerde Kerken te Apeldoorn, refereert over 'De verzegeling met de Heilige Geest naar bijbels-reformatorische opvatting'.
Drs. A. de Reuver, hervormd predikant te Delft, spreekt over 'Luther en Kohlbrugge, theologen onder het kruis'.
De leiding van de bijeenkomst is in handen van ds. J.L. Ravesloot uit Sellingen.

PASSIE- EN PAASCONCERTEN 'JUBILA­TE DEO' TE WOUDENBERG
D.V. zaterdag 30 maart a.s. in de Ned. Herv. Kerk te Woudenberg. Eerste uitvoering aanvang 18.30 uur. Medewerkenden: Jongerenkoor 'Jubilate Deo', o.l.v. Addie de Jong, jeugdkoor 'Jong Jubilate' en kinderkoor 'De Nachtegaaltjes' o.l.v. Martin den Boer. Anja van der Maten, hobo, André van Vliet, orgel, ds. W. Westland, meditatie.
Tweede uitvoering, aanvang 20.30 uur. Medewerkenden: Chr. Gem. Zangver. 'Jubilate Deo' en Jongerenkoor 'Jubilate Deo' o.l.v. Addie de Jong, Anja van der Maten, hobo, André van Vliet, orgel, ds. P. Koeman, meditatie.
Iedereen is hartelijk welkom. Collecte bij de uitgang.

Dit artikel werd u aangeboden door: de Gereformeerde Bond

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's

Kerknieuws

Bekijk de hele uitgave van donderdag 21 maart 1991

De Waarheidsvriend | 16 Pagina's