Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

VERSLAG BONDSDAG +12

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

VERSLAG BONDSDAG +12

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Het is een mooie dag, als vele jeugdklubs zich naar de bondsdag in Den Haag begeven, Ook dit jaar is het weer bijzonder druk, maar dankzij de pijlen vinden de jongens en meisjes van de +12 verenigingen hun v/eg naar de Prins Willem-Alexanderzaal. Twee jaar geleden werd de zaal te klein, daarom werd de bondsdag gesplitst in —12 en +12 maar nu was de zaal alweer te klein. Door de drukte konden we pas een kwartier te laat eindelijk beginnen, Wat fijn dat er ook op deze bondsdag weer zo veel gekomen zijn!

We gaan zingen en dis. J. Driessen leest, uit de Bijbel: aniël 6 : 1-12 en vraagt daarna aan de Heere om een zegen over deze dag. Hij heet iedereen welkom en er worden de gebruikelijke afspraken gemaakt.

Het gebed van Daniël

Het thema van deze bondsdag is: „Leer mij bidden”.

Bidden leert de Heere aan al Zijn kinderen, dat kun je lezen in de Bijbel, denk bijvoorbeeld maar aan David en aan de profeten. Ook de profeet Daniël, waarvan zojuist gelezen werdi, was zo'n bidder. Hij had een heel hoge positie in Babel, en de andere vorsten en 'stadhouders waren daar vreselijk jaloers op. Maar niets konden ze-vinden om Daniël te beschuldigen. Alleen, dat hij drie keer per dag bad tot zijn God. Dan zullen ze dat gaan gebruiken. Er komt een wet, dat gedurende 30 dagen niemand iets mag vragen aan een god, alleen aan de koning. Daniël mag dus niet meer bidden, maar hij moet, hij kan het niet laten. Hij is geen sleurbidder, hij 'kent genade en genade leert doorbidden, omdat er Eén in de hemel is Die bidt. Daniël blijft bidden voor de open vensters naar Jeruzalem gericht. En wij? Zoals we geboren zijn hebben wij alleen vensters naar Babel, naar de wereld, maar de Heere wil dat veranderen. En dan blijft er bij ons alleen de vraag over: „Leer mij bidden”.

Ds. Driessen leest nu het telegram voor dat naar koningin Beatrix verstuurd zal worden, en we zingen staande het Wilhelmus.

Leerde jij al bidden?

Dan is meneer Verboom aan de beurt. Als we zeggen „Leer mij bidden", betekent dat, dat, we het niet kunnen. En dat is ook zo. De wereldling bidt niet, die heeft alleen maar eisen, En wij? Waar horen wij bij? Het gaat dan ook om de vraag: leerde jij al bidden? Ik hoor een antwoord-: „Natuurlijk, mijn ouders hebben het me toch geleerd, voor en na het eten, bij het naar bed gaan en opstaan." Maar was dit echt bidden, of... even wat afraffelen?

Ik hoor een. ander antwoord: „Toen mijn vader ernstig ziek was heb ik echt gebeden en de Heere heeft mijn gebed verhoord.”

Maar toen je vader weer beter was, wat deed je toen? Vond je het eigenlijk niet weer snel gewoon dat hij beter was? En heb je de Heere ook gedankt? Was het dan welecht bidden?

Weer een ander antwoord: „Ik weet niet hoe het moet. Hóé leer je toch bidden? ”

We zullen het eens aan Gods kinderen vragen, aan de discipelen. Maar ook zij weten het niet, en ze gaan met die vraag naar de Heere Jezus: „Heere, leer Gij ons bidden!" Zelfs zij, kinderen van God, weten het niet, maar ze geloven vast, dat hun Meester het hun wil Ieren. En inderdaad", Hij gaat het ook doen. Luister maar: Onze Vader, Die in de hemelen zijt, Uw Naam: worde, geheiligd. Ja, maar ónze naam dan? Ach, onze naam? Die is niet zo mooi, die is zondaar.

Uw Koninkrijk kóme. Ja, maar wij dan? Wij? Koning-af, alleen de Heere regeert. Uw wil geschiede. Daarin was Hij Zelf ons: Voorbeeld, denk maar aan Gethsémané: Niet' Mijn wil, maar Uw wil geschiede. Vooral op deze drie dingen moet je letten als je bidt. Leerde jij al zo bidden?

Er was een jongen, die heel ernstüg. ziek was en de Heere smeekte om genezing, maar toch werd hij steeds zieker, het zou sterven worden. Iemand vroeg hem: „Waarom verhoort God jouw gebed toch niet, ik begrijp dat niet." Maar die jongen antwoordde: God verhoort mijn gebed wel, want ik vroeg ook: Uw wil geschiede, en dat is belangrijker dan mijn genezing. Dit geeft rust en vrede in ons hart. Het gaat immers om Gods eer! Maar mag je nu aan de Heere alles vragen? Dat, mag. niet alleen, maar dat moet, dat zegt God immers Zelf in d.e Bijbel. En dan niet maar af en toe, maar altijd, net zo als die weduwe, die maar bleef vragen bij de onrechtvaardige rechter, en eindelijk luisterde hij, zo zal God zeker horen. Ook van de discipelen staat dat zij na de hemelvaartsdag volhardden in bidden en smeken. En waarmee hebben jullie je bezig gehouden sinds hemelvaartsdag? Heb je ook gesmeekt om de Heilige Geest? Als Hij komt, dan gaat Hij Zelf in jou bidden. Want zelfs Paulus wist niet hoe. hij moest, bidden, maar hij zei: de Geest Zelf bidt voor ons. Als jij het niet meer kunt, dan wil Hij het van je overnemen, en het je leren. Vraag daarom maar veel: Leer mij bidden!

Koorzang

Als we na deze toespraak gezongen hebben, komt het jeugdkoor „De kleine lof stern" uit Lisse naar voren en zingt, begeleidt door orgel, hobo en dwarsfluit enkele mooie liederen. Vooral het laatste lied „Eens was ik een vreemdeling" was indrukwekkend. Heb je het laatste vers met je hele hart mee kunnen zingen?

Klankbeeld

Als afsluiting van de aktie „Onderwijs voor vluchtelingen" wordt er een klankbeeld vertoond. Vluchtelingen, die nu geholpen kunnen worden, dankzij het vele geld dat is binnen gestroomd. Helaas ging er even iets mi's met de dia-projektor, en veel jongens en me'isjes gingen toen, tegen de afspraken in, toch klappen. Jammer, jongelui!

Slotwoord

Tenslotte komt ds. M. Golverdingen naar voren, die de bondsdag zal sluiten. Hij wijst, ons op Paulus, toen hij stilgezet werd door de Heere. Wat staat er van die Paulus geschreven? Ziet, hij bidt! O, Paulufe had maar wat vaak gebeden, op de hoeken van de straten zelfs, maar dit was het eerste echte gebed. Dit is het gebed van een smekeling. Kan er in de hemel ook van jou gezegd worden: Zie, hij of zij bidt? Kent de Heere jou als een bedelaar? Als een smekeling? Hij hoort het gebed, blijf maar roepen, de Heere ziet je zo graag buigen!

Heb je geen verbroken hart? Vraag er dan maar om, want bidders wórden verhoord. Maar worden ze dan verhoord, omdat ze bidden? Nee, gelukkig niet, maar vanwege de Voorbidder. Hij werd. aan het kruis niet verhoord en daarom kunnen schuldigen nu wel verhoord worden. Blijf daarom aanhouden, blijf maar vragen: Leer mij bidden! Dan wordt de bondsdag gesloten en iedereen gaat weer een andere kant op. Leer mij bidden, was het thema.

Heb je er om gevraagd, toen je weer thuis was? En ook' de volgende dag? En de dag daarop? En ? Ook vandaag nog? De Heere w'il het je leren, vraag er dan veel om, elke keer opnieuw, dan zal Hij je zeker verhoren, om Jezus' wil.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juni 1981

Daniel | 28 Pagina's

VERSLAG BONDSDAG +12

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 juni 1981

Daniel | 28 Pagina's