Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ds. C. de Jongste

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ds. C. de Jongste

4 december 1946 - 6 juni 2010

7 minuten leestijd Arcering uitzetten

U wist natuurlijk, dat onze geliefde broeder al geruime tijd ernstig ziek was. Maar dat zijn einde zo spoedig zou zijn, hebben we niet (kunnen) voorzien. Zondagmorgen 6 juni in de vroege ochtend was het Gods tijd om Zijn kind en knecht af te lossen van zijn aardse post. De Heere toonde de waarheid van Immanuëls getuigenis:’En zo wanneer Ik zal heengegaan zijn en u plaats zal bereid hebben, zo kom Ik weder en zal u tot Mij nemen, opdat gij ook zijn moogt waar Ik ben (Joh 14:3)’.

Tot Mij nemen
Ondanks de schok van het overlijdensbericht, mag dit toch op goede gronden gezegd worden, Want ondanks dat vreselijke van totaal afgebroken worden door een slopende ziekte, het aangrijpende van alles te moeten loslaten, het schrikkelijke van sterven en de doodsjordaan door te moeten is er krachtens de soevereine genade in Christus Jezus toch een andere zijde. Er is troost door de dood heen. Dit sterven was: Ik zal u tot Mij nemen…’ Niet alleen afgelost van de post, maar opgenomen door en tot de getrouwe Zaligmaker in Zijn heerlijkheid. Zoals ds. J. Schipper, de consulent van Tholen, op de sterfdagavond met de bedroefde gemeente overdacht uit Joh 17:24:’Vader, Ik wil dat waar Ik ben, ook die bij Mij zijn die Gij Mij gegeven hebt, opdat ze Mijn heerlijkheid mogen aanschouwen….’ Het aanschouwen van Jezus’ heerlijkheid was onze broeder hier niet vreemd; en het was en bleef zijn begeerte om daarvan te preken. Het aanschouwen van deze Middelaarsheerlijkheid is immers het eeuwige leven. Hier in beginsel en nu voor hem storeloos en eindeloos. Dat is het leven, de zaligheid: bij Jezus zijn! Zonder te zondigen, zonder jezelf te bedoelen, zonder terug te verlangen. Want hoe onderscheiden de gangen van Gods Sion ook zijn, dit leren ze allen:’Ik ellendig mens, wie zal mij verlossen van het lichaam dezes doods? Ik dank God door Jezus Christus, onze Heere (Rom 7:24 en 25)’. De walging van zichzelf, het uitzien naar de verlossing die in Christus Jezus is, de verwondering en de verootmoediging vanwege dit onuitsprekelijke voorrecht voor zo één. Iets van de drie stukken, nietwaar?

Lege plaats
Maanden lang is het moeilijk geweest. We hebben met hem en de zijnen gehoopt en gevreesd. In al zijn op en neer meegezucht. Maar Gods weg was anders. Na een smartelijke lijdensweg met verschillende operaties en veel onzekerheden heeft de Heere getoond: het is genoeg. Met dit schrijven vervullen we met liefde een broederplicht; hem begeleiden naar zijn graf is een vriendendienst die hij me al langer geleden gevraagd had. Want we verliezen in hem een broederlijke vriend. Allereerst een groot verlies voor zijn trouwe levensgezellin Hennie, die hem bijna veertig jaar met zoveel liefde en zorg omringde, tot het laatste toe. Psalm 27:7 (berijmd) zij haar gedurige troost. Een lege plaats in het hart van zijn vijf (tien) kinderen, aan wie hij met merkbare liefdesbanden verbonden was. En niet te vergeten zijn kleinkinderen, onder wie hele kleintjes, die op zijn hart wogen. De God der geslachten betone:’Het zaad zal Hem dienen; het zal de Heere aangeschreven worden tot in geslachten. Zij zullen aankomen en Zijn gerechtigheid verkondigen den volke dat geboren wordt; omdat Hij het gedaan heeft (Psalm 22:31 en 32’. Zo gaat ons meeleven uit naar zijn gezins- en familiekring. Maar ook naar zijn kerkenraad, die hem zo trouw terzijde stond, van wie hij ook persoonlijk afscheid nam. En we denken natuurlijk ook aan de bedroefde gemeente van Tholen, die hij sinds 12 februari 1997 met al zijn krachten – tot zijn laatste krachten - diende. Hij diende met inzet ook het geheel der gemeenten, binnen de meerdere vergaderingen en enkele deputaatschappen zoals zending en evangelisatie. Dit bleek ook uit verschillende publicaties.

Afscheidswoorden
Negen dagen voor zijn sterven spraken we elkaar nog. Ook met het oog op de huwelijksdienst van zijn zoon Koert op 18 juni. Het was duidelijk dat de ziekte hem meer en meer sloopte en dat hij deze dienst niet meer kon leiden. Toch dacht ik toen nog in weken, maar niet in dagen. Groot was de verwondering dat enkele dagen daarna een afscheidsbrief ontvangen werd, gedicteerd aan één van zijn jongens. Als herinnering wil ik die graag letterlijk overnemen:’Gelet de begeleiding van de doktoren ga ik medisch gezien en menselijkerwijs gesproken – mijn laatste levensfase in. Ik ben intens vermoeid, maar mag de krachten, die ik van tijd tot tijd mag ontvangen, gebruiken om met mijn vrouw en kinderen goed van de Heere te spreken. Ik wens u als geliefde medebroeders persoonlijk en ambtelijk alle goeds toe. Het is mijn wens dat u nog lange tijd en vele malen die dierbare Borg en Middelaar mag aanwijzen en aanprijzen als de enige Weg, de Waarheid en het Leven. De Heere ontferme Zich over de kring van onze gemeenten zoals Hij dat vanouds gedaan heeft en van Wie wij belijden: Hij zal niet laten varen de werken Zijner handen. Zo breide Hij Zijn koninkrijk ook onder ons uit. Wij zullen elkaar op aarde wel niet meer zien, denkelijk. Maar dat is niet het belangrijkste. Dat we mogen zien – ook op ons sterfbed – op Hem waarvan de apostel zegt: de overste Leidsman en de Voleinder des geloofs, Die het kruis heeft verdragen en de schande heeft veracht voor de vreugde die Hem was voorgesteld. In welke vreugde - o wonder van genade – Zijn Kerk eeuwig delen zal. En waar die schare die niemand tellen kan zal zingen:’Het is door U, door U alleen, om het eeuwig welbehagen…en onze Koning is van Israëls God gegeven’. Hartelijk dank dat jullie mij een plaatsje hebben willen geven als broeder onder de broeders. Evenzeer hartelijk dank voor het vele medeleven een medezuchten voor deze arme en ellendige zondaar in zichzelf, maar die in het achterliggende jaar ook mocht leren: HIJ IS GETROUW. En deze trouw is gewaarborgd in het dierbare bloed van Jezus Christus Gods Zoon. Dat bloed reinigt van alle zonden. Geliefde broeders, met allen die u lief zijn, persoonlijk en ambtelijk Gode en Zijn woorden bevolen met de bede van de apostel:‘de genade van de Heere Jezus Christus en de liefde Gods en de gemeenschap des Heiligen Geestes, zij met u allen, Amen’. Tot zover zijn afscheidsbrief d.d. 31 mei 2010 aan ons als ambtsbroeders.

Ellendig en arm
Veel zijn de herinneringen die boven komen. We hebben in zijn hart gekeken. Hem gadegeslagen in Gouda op de weg naar het ambt (1988-1992), in zijn eerste gemeente Alblasserdam van 1992 tot 1997, in zijn tweede gemeente Tholen. De geboren en getogen Rotterdammer, de vroegere hts-er was ingewonnen om met hart en ziel te dienen.‘Hem voortaan te leven, van harte willig en bereid maakt’ lag op de boden van zijn hart. Met een bruisend karakter en de geschonken gaven. Gedreven door liefde tot de gemeenten en haar historie. Vervuld met liefde tot de Heere en Zijn dienst. Soms vol van plannen en activiteiten: schrijven, mailen, regelen. Ook heb ik hem anders gekend: heel klein, totaal afhankelijk, iets van ‘deze arme en ellendige zondaar’ zoals hij hierboven schreef. Een totaal ellendig mens, die buiten Jezus niet kon leven. Zo spraken we samen op kruis- en dieptepunten van zijn leven. Bij voorbeeld vlak voor zijn eerste operatie in België. Wat bindt dat samen! Zo staren we onze onvergetelijke vriend en broeder na. Hij is verlost; God heeft hem welgedaan. Dus wat blijft er over? ‘Maar Ik zal Mij in het midden van u doen overblijven een ellendig en arm volk; die zullen op de naam des HEEREN betrouwen (Zef 3:12)’.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Saambinder

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 2010

De Saambinder | 20 Pagina's

Ds. C. de Jongste

Bekijk de hele uitgave van donderdag 10 juni 2010

De Saambinder | 20 Pagina's