Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Licht en duisternis

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Licht en duisternis

De brieven van Johannes

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Inleiding

De Nederlandse dominee voelt zich nog wat onwennig tussen de broeders in Papua. Hij is hartelijk ontvangen in de kleine christengemeente. De leider van de gemeente geeft hem het woord. De dominee begint zijn toespraak met een groet: Geliefde gemeente, ik breng u de hartelijke groeten over van de zustergemeenten in Nederland. Zij wensen u Gods zegen...

De tijd dat brieven met de hand geschreven werden op papyrus en met iemand meegegeven werden die op bezoek ging bij de geadresseerde, ligt ver achter ons. In de tijd van de eerste christengemeenten was dit één van de weinige manieren van contact die de apostelen hadden met de christengemeenten. We kennen zo in de Bijbel de brieven van Paulus, die gericht zijn aan specifieke gemeenten, zoals Efeze en Korinthe. Ook andere apostelen schreven brieven of dicteerden hun secretaris een brief.

Naast het Evangelie naar de beschrijving van Johannes en de Openbaring van Johannes, zijn er drie brieven in de Bijbel die hoogstwaarschijnlijk door de apostel Johannes geschreven zijn. In deze schets staan deze drie brieven van Johannes centraal.

In hoofdstuk 1 wordt meer informatie gegeven over de schrijver, de aanleiding voor het schrijven en de lezers van de brieven. In hoofdstuk 2 komt de eerste brief van Johannes aan de orde. Dit gebeurt niet vers voor vers, maar aan de hand van thema's die in de brief naar voren komen. De tweede en derde brief worden in hoofdstuk 3 en 4 wel vers voor vers behandeld.

Dit artikel werd u aangeboden door: Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

AanZet | 103 Pagina's

Licht en duisternis

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 januari 2010

AanZet | 103 Pagina's