Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Mintijteer

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Mintijteer

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

De leeskring waarvan mijn vrouw en ik respectievelijk 25 en 10 jaar lid zijn bestaat 25 jaar. Een goede gelegenheid om eens na te gaan welke boeken zoal besproken zijn en de vraag stellen aan de huidige kringleden welk boek op hen de meeste indruk heeft gemaakt.

Ik heb gekozen voor Mintijteer, geschreven door Esther Maria Magnis (Van Wijnen, Franeker).

In dit autobiografische boek beschrijft Esther haar geloofsworsteling betreffende de dood van haar vader. Hij overlijdt aan kanker ondanks de gebeden van Esther. Zij gelooft daarom niet meer.

Na de dood van haar vader wordt haar hulpbehoevende en dementerende oma in huis opgenomen. Esther zingt voor oma elke avond liederen uit haar kindertijd, waaronder “Weet gij hoeveel sterren kleven...” (te beluisteren op You Tube).

Plotseling wordt Esther getroffen door de regel “en ook mij bemint Hij teer”. Als kind noemde zij dit “mintijteer”. Zij heeft haar oerwoord weer gevonden. Dit is een geschenk van God, zij grijpt er naar, en het is het begin van een nieuw geloofsleven (pag. 175 – 177 en 182).

Verschillende passages in dit boek wil ik in verband brengen met ontwikkelingen in onze kerken. Vroeger werd vooral gepredikt dat je Jezus als je Borg en Zaligmaker moest leren kennen om voor God als Rechter te kunnen verschijnen. Een juridisch Godsbeeld. Tegenwoordig wordt Jezus vooral als Vriend gezien die je zonden al vergeven heeft en je helpt en troost. Een therapeutisch Godsbeeld. Deze ontwikkeling hangt samen met de invloed van de Evangelische Beweging in onze kerken.

Ik noem deze ontwikkeling een aanvulling: bijvoorbeeld bij het gebed. Bidden voor gemeenteleden is toch niet alleen voorbehouden aan predikanten en ambtsdragers? Ook gemeenteleden onderling kunnen elkaar in het (kring)gebed opdragen.

Ik betreur het als er sprake is van een vervanging: wel aandacht voor het werk van de Geest vóór ons, maar geen of te weinig aandacht voor het werk van de Geest ín ons (bevinding).

Esther zegt hierover: “Het is een leugen in de prediking te beweren dat wij geen vreesgeloof maar een praisegeloof hebben (pag. 223).” In praisediensten is een aanbiddingsleider. Kennen wij in onze diensten ook een verootmoedigings-leider? Je kunt bijvoorbeeld Jeremia en Daniël een verootmoedigings-lijder noemen!

Ook zegt Esther: “geloven en bidden is God achterna strompelen (pag. 223).”

En verder: “Ik vond in de Bijbel mijn klachten terug, mijn gejammer en gemopper, mijn vertwijfeling (pag. 208).”

Over de heiligheid van God: “God is verschrikkelijk. Ik schrik van God. God brult en zwijgt en lijkt afwezig. En God heeft lief met een radicaliteit waar je bang van kunt worden (pag. 224).”

Dit is toch een ander, volgens mij Bijbelser, woordgebruik dan het familiaire “als een geliefd kind bij de Vader op schoot zitten”? Overigens: het is niet of/of maar en/en.

Hoewel de Dordtse Leerregels niet expliciet genoemd worden, zie ik dit boek als een indrukwekkende toelichting op de uitverkiezing (God geeft het geschenk van het geloof aan Esther) en de volharding der heiligen (zij blijft dankzij Gods trouw geloven ondanks de vele vragen die op haar afkomen).

Dit artikel werd u aangeboden door: Christelijk Gereformeerde Kerken

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's

Mintijteer

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

Ambtelijk Contact | 20 Pagina's