Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Ook Samuël

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ook Samuël

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Er zijn van die onverwachte ontmoetingen. Zo verraste het mij in Psalm 99 naast de namen van Mozes en Aäron die van Samuël te lezen. Samuël wordt genoemd als ‘aanroeper van Gods Naam’. Wel, dat was hij. Maar er zijn er toch meer geweest. Waarom wordt nu juist hij hier genoemd?

Mozes en Aäron worden priesters genoemd. Onder hun leiding werd het volk Israël bevrijd uit Egypte. Samuël was profeet; hij heeft ten tijde van de koningen Saul en David een wijze positie ingenomen. Maar hij was geen priester. En hij leefde enkele eeuwen later dan Mozes en Aäron. Waarom toch juist hij hier wordt genoemd, blijkt uit het geheel van deze Psalm.

Psalm 99 is een koninklijke Psalm. De HEERE regeert! Zijn macht en grootheid worden bezongen. Gods recht en billijkheden worden aangewezen. Mozes, Aäron en Samuël hebben Hem gediend. En de Heere heeft Zijn macht en genade aan hen getoond. “Zij hebben Zijn getuigenissen onderhouden, en de inzettingen, die Hij hun gegeven had”. Hun leiderschap wordt gekenmerkt door de nadruk die ze daarbij legden op het eerbiedigen van Gods inzettingen. Mozes deed dat als wetgever en eerste leider van het volk. Samuël deed dat óók. Hij was de laatste leider van het volk voordat Israël een koning kreeg.

In deze Psalm valt daarbij nadrukkelijk het licht op de werkzaamheid van het gebed. Zonder die werkzaamheid hebben Mozes en Aäron hun politieke werk niet kunnen verrichten. En dat geldt dus óók voor Samuël. Het is goed om de tekstverwijzingen te vergelijken (zie kanttekeningen). Zo krijgen we een indruk van hoe dat is gegaan. Het volk beging vele overtredingen van Gods Wet. Deze voorbidders zagen de ernst ervan. Op hen drukte de schuld. Zij doorworstelden de nood voor Gods aangezicht. Hoe smeekten zij om de verheerlijking van Gods trouw en genade. Voor ons en onze tijd bevat dit gebedsleven veel onderwijs; ook dat van Samuël.

Een onverwachte ontmoeting? Het blijkt juist zeer gepast dat de dichter van Psalm 99 Samuël noemde. Wat hebben onze overheid, onze bestuurders en vertegenwoordigers zulke bidders nodig als hij. Wij zijn niet als Samuël en hebben niet verdiend dat de Heere ons een dergelijk gebedsleven schenkt. Toch is ons hartelijk uitzien dat er door genade vele ‘onverwachte ontmoetingen’ mogen volgen. 

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2020

De Banier | 32 Pagina's

Ook Samuël

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 mei 2020

De Banier | 32 Pagina's