Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Niet schamen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Niet schamen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ons volk is in veel opzichten de schaamte voorbij. Taboes zijn doorbroken. Nu zijn taboes een sociaal verschijnsel. Wat heilig is, heeft veel meer inhoudelijke betekenis. Maar ook daarvoor bestaat weinig ontzag.

Paulus schaamde zich niet. We zouden hem wel eens hebben willen zien bewegen onder de mensen in dat kleine gezelschap bij de rivier in Filippi, in de straten van Athene, tot op de Areopagus toe. Hij verantwoordt zijn vrijmoedigheid in de brief aan de Romeinen. Hij schaamde zich niet voor het Evangelie. Hij had ervaren welke bijzondere kracht daarvan uitgaat, een kracht Gods tot de zaligheid. Omdat Christus al Zijn gelovigen van straf en ongerechtigheid bevrijdt.

Daar ligt intussen de werkelijke reden tot schaamte. Gods goede geboden hebben we niet gehouden, maar overtreden. De zegeningen die we zo mild van Hem ontvangen, worden zo gemakkelijk door ons bederf bezoedeld. Samenleving en schepping dragen de sporen van onze gebrokenheid. De Heere heeft recht op volkomen gehoorzaamheid. Hij komt zoveel aan ons tekort.

Er is sprake van een opmerkelijke tegenstelling. Ons volk schaamt zich nog nauwelijks. En christenen schamen zich misschien wel juist voor dingen waarvoor ze zich niet hoeven schamen. Hoe verkrijgen we hierin de juiste oriëntatie? Ten diepste gaat het daarin om de ontmoeting met de Heilige. Daar wordt ervaren dat wij niet voor Hem kunnen bestaan. En Hij werkt de hoop op verzoening om Christus’ wil. Dit is het centrum van het ware christenleven. Kenmerkt dit onze levensgang? Laten we zo afhankelijk zijn van de leiding van de Heilige Geest. Dit geldt ons allen in onze dagelijkse praktijk in de samenleving.

De kracht van Gods Woord en genade, maakt vrij. Niet dat we dan ongevoelig zijn voor schaamte. Maar dan zien we de dingen in het goede perspectief. Te mogen gaan in Gods weg, geeft ontspanning en vreugde. Het is ons gebed dat we als leden van de SGP zo dienstbaar mogen zijn aan het uitdragen van de beginselen van Gods Woord. De dichter van Psalm 119 heeft ook hiervan gezongen (vers 23):

“Dan wandel ik vol moeds op ruimer baan, Omdat mijn ziel gezocht heeft Uw bevelen; Dan doe ik zelfs aan koningen verstaan, Hoezeer mij Uw getuigenissen strelen; Dan zal ik mij niet schamen, noch Uw daân, Uit slaafs ontzag of dwaze vrees verhelen.”

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Banier | 32 Pagina's

Niet schamen

Bekijk de hele uitgave van donderdag 1 oktober 2020

De Banier | 32 Pagina's