Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Gezinsonderwijs in coronatijd

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gezinsonderwijs in coronatijd

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“ En gij zult ze uw kinderen inscherpen en daarvan spreken…” Deuteronomium 6:7

De Heere gaf door middel van Mozes aan het volk Israël de opdracht onderwijs te geven aan de kinderen. De ouders moesten hun kinderen vertellen wat de Heere had gedaan in het verleden. Zij moesten ook Gods geboden aan hun kinderen bekendmaken. De Heere eist dat Hij gediend wordt met het ganse hart, met de ganse ziel en met al het vermogen. Hij verbiedt het buigen voor de afgoden. Wie de Heere met het hart mag dienen zal het wel gaan. Wie de afgoden dient zal Gods toorn ondervinden.

GEDWONGEN THUIS

In het gezin moest dit onderwijs gegeven worden. De twee wegen moesten voorgehouden worden. De Heere eist dat ook in onze tijd. Onderwijs in het gezin is nodig. Er staat: ‘als gij in huis zit.’ Door het coronavirus hebben we meer in huis gezeten met onze kinderen dan in het verleden. Misschien is het nog zo.

GEGEVEN?

Hebben we tijd genomen om hen te onderwijzen in de dingen van Gods Woord? Is de boodschap van Gods Woord hen ingescherpt?

Veel Israëlitische ouders en grootouders zijn nalatig geweest in het geven van onderwijs aan hun nageslacht. Het gevolg was dat in de tijd van de richters de afgoden al gediend werden. Hoe is het onder ons met het onderwijs aan onze kinderen en kleinkinderen gesteld? Hoe staat het met het naleven van het ja-woord, gegeven bij de bediening van het sacrament van de heilige doop? In de lockdown moesten de ouders het gewone onderwijs thuis aan hun kinderen geven. Dat heeft best wat tijd en inspanning gekost. Hebt u, wanneer u vader en moeder bent, ook tijd genomen uw kind of kinderen te onderwijzen in de inhoud van Gods Woord, onder biddend opzien tot de Heere, smekend om Zijn zegen? Dit onderwijs houdt onder meer in dat de Heere de enige waarachtige God is. Wie het verwacht van de afgoden zal voor eeuwig omkomen.

NOODZAAK

Afgoden waren er niet alleen in het verleden toen het volk van Israël in het beloofde land woonde, ze zijn er ook in onze tijd in Nederland. Wie het van geld en goed verwacht, wie eigen eer zoekt, wie het zoekt in al datgene wat de wereld heeft te bieden, zal Gods toorn ondervinden. Veel Nederlanders leven om te genieten. Wordt er in onze gezinnen tegen gewaarschuwd? Klinkt het door in het onderwijs aan onze kinderen: “Maar zoekt eerst het Koninkrijk Gods en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden?” Er moet gewezen worden op de noodzaak van de wedergeboorte, de waarachtige bekering en het zaligmakende geloof. Ook ethische zaken dienen benoemd te worden. Het zevende gebod geldt ook in onze tijd. Het huwelijk is een levenslange verbintenis tussen één man en één vrouw. Daar komt veel tegenin, maar het is naar Gods Woord. Neem tijd om uw nageslacht in Gods Woord te onderwijzen en smeek om Gods zegen over dit onderwijs.

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

De Banier | 32 Pagina's

Gezinsonderwijs in coronatijd

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 december 2020

De Banier | 32 Pagina's