Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Verheven Banier

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verheven Banier

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“Die staan zal tot een Banier der volken” Jesaja 11:10m

Ons 100-jarige partijblad heeft een krachtige naam. Een banier is een vlag of vaandel. Ze draagt het zegel van een regerend vorst. In de Bijbel is de banier een teken van de regering van God (zie bijvoorbeeld Jesaja 49:22). Ons partijblad beoogt dit getuigenis te verheffen. Bij dit jubileum mogen we de Heere erkennen dat Hij ons al die jaren dit getuigenis gegeven heeft.

STRIJD

Een banier werd vroeger gebruikt in de strijd. In een van de eerste nummers schrijft ds. G.H. Kersten dat daaraan bij deze naamgeving is gedacht. “De strijd die wij aanbinden, zal op het politiek terrein gestreden worden. Zovele banieren roepen daar ter verzameling. Helaas, zovelen die ons volk willen wapenen tegen de eis van Gods Woord en Wet. (…) Ach er kwam zulk een verwatering; naar wij geloven doordat men te zeer op overwinning was bedacht en te weinig lette op beginsel.”

In het geestelijk klimaat van ons volk zijn de tegenstellingen groter geworden. De verlating van Gods Woord en Wet heeft zich ver uitgestrekt. Wat is er een schuld te belijden als we zien op doorwerking en acceptatie van de zonde. In politieke vergaderingen wordt de taal van Gods Woord nauwelijks nog verstaan. Een zorgvuldige vertaalslag is nodig. Laten we ons alstublieft bewust zijn van de strijd der geesten die in alle hevigheid gaande is.

Let nog eens op de banier. Overheden moeten worden opgeroepen te regeren naar Gods Woord en Wet. Wij allen zijn door God geschapen en zullen eens door Hem geoordeeld worden. Ds. Kersten: “Door de nood gedwongen hieven we een eigen banier op. We stemmen toe: we mikken hoog. Maar niet te hoog. Gedreven niet door de zucht naar grote dingen, doch door vaste overtuiging en de kracht der beginselen van Gods Woord, waagden we het ‘verzamelen’ te blazen. (…) In stille hope dat God ons getrouwheid geve in het ontplooien van de banier, ook al zou onder Zijn toelating soms verlies ons deel zijn.”

LIEFDEDIENST

Of ons partijblad nog honderd jaar zal bestaan? Hopelijk is Gods Koninkrijk dan in volmaaktheid aangebroken en zal geen SGP meer nodig zijn. Maar onze tekst wijst erop dat er dan nog een Banier zal zijn. Ten diepste is deze naam vervuld in Christus. Hij was een vernederde Koning. Hij droeg doornenkroon en kruis.

In Zijn lijden en dood heeft Hij de schuld van de Zijnen verzoend. Maar het is Pasen geweest. Hem is alle macht gegeven in hemel en op aarde. Zijn Koninkrijk is nu al nabijgekomen. Het is geestelijk, en bevindt zich in de harten van allen die Gods genade benodigen. Wonder van Zijn ontferming: juist zondaren, die van zichzelf vijanden van Hem zijn, wil Hij tot Zijn onderdanen maken. Zalig wie deze Koning kennen mag. Zijn regering is vol van recht en genade. Zijn dienst is een liefdedienst! Zo staat Hij als een Banier der volken. Zo trekt Hij de Zijnen onder Zijn eeuwige vredeheerschappij.

Ook in onze tijd verenigt De Banier door weer en wind degenen die de HEERE God ook in het maatschappelijke leven willen dienen naar Zijn Woord. Treffend schreef ds. Kersten daarover een eeuw geleden: “Laat er nog zoveel onderling geschil zijn, een oog op de wapperende banier doet alle geschil vlieden voor de band, die samenbindt.”

De Heere geve ons vrijmoedigheid en getrouwheid. In ons is beschaamdheid en geen kracht. Maar door Gods genade heffen wij de banier op!

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2021

De Banier | 64 Pagina's

Verheven Banier

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 1 mei 2021

De Banier | 64 Pagina's