Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

De Heilbanier

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Heilbanier

Gods genadige redding schittert hier tegen de achtergrond van Gods straffende gerechtigheid.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

“O God, Gij hadt ons verstoten, Gij hadt ons gescheurd, Gij zijt toornig geweest; keer weder tot ons. Gij hebt het land geschud, Gij hebt het gespleten; genees zijn breuken, want het wankelt. Gij hebt Uw volk een harde zaak doen zien, Gij hebt ons gedrenkt met zwijmelwijn. Maar nu hebt Gij dengenen die U vrezen, een banier gegeven, om die op te werpen, vanwege de waarheid. Sela. Opdat Uw beminden zouden bevrijd worden, geef heil door Uw rechterhand en verhoor ons.” Psalm 60:3-7

David heeft vaak in grote nood verkeerd. Hij werd dan verootmoedigd om bemoedigd te worden. Hij ziet op tot de hoge, rechtvaardige God, Wiens straffende hand ook wij ervaren. Hij spreekt niet over een machtige vijand, onvermogen van eigen leger, of welke menselijke zaak ook. Nee, hij roept in de nood tot God om ontferming.

Onbegrijpelijk

David roept: “O God, Gij hadt ons verstoten, Gij hadt ons gescheurd”. Als iemand je verstoot, voel je verachting. Verscheuren doe je wat je waardeloos vindt. Als God zo handelt, waar moet je dan blijven? David vluchtte tot de vertoornde God! Is dat geen boodschap voor ons? Als je Gods oordelen ervaart, mag je toch tot Hem vluchten. “Keer weder tot ons”, zo luidt dan de smeekbede. Weet dus dat je dat ook mag smeken in je onwaardigheid. We mogen het ook vertalen met: “Gij zult weder tot ons keren.” Dat is een onbegrijpelijk vertrouwen, maar zo is alle geloofsvertrouwen: onbegrijpelijk!

Hemeltergend

De zaken worden door David eerlijk beoordeeld. Dat missen we vaak in onze tijd. Je hoort in allerlei complottheorieën dat mensen niet vernederd zijn. God schudt het land! Hij heeft het gespleten, zodat het wankelt; Hij alleen kan de breuken genezen. Gods recht is een harde zaak. Zwijmelwijn wijst op ‘van onze zinnen en moed beroofd’ te zijn. Zagen we zo maar op tot de rechtvaardige Rechter, Die als Schepper zo vreselijk getergd wordt.

Wie denkt dan niet aan het vertrappen van scheppingsinstellingen, doden van menselijk leven in de moederschoot en de verachting van het huwelijk? Laten we Gods toorn billijken en smeken om herstel en genezing.

Zicht op de heilbanier

David gebruikt het beeld van een veldteken, een vaandel, dat de heerschappij van de koning aanduidt. Het verenigde strijders en werd als overwinningsteken geplant. Hij mag zijn psalm maken tot een jubelzang, als hij zicht krijgt op de verlossing en de Verlosser: Christus, de Banier vanwege de waarheid! Gods waarheid spreekt van een onbegrijpelijke weg van heil en redding. Ze brengt overwinning over duivel, zonden, dood en hel en verlost van de machtigste vijanden. Gods waarheid triomfeert en Godsvreze wil dit verheffen als een banier. Noemde Mozes het altaar na de overwinning op Amalek niet ‘Jehova Nissi’: “De HEERE is mijn Banier” (Ex. 17:15)?

Christus’ bruid is zwart, doch liefelijk; dat laatste kan ze alleen maar bewonderen. De liefde die in het woord ‘beminden’ doorklinkt, berust niet in verdiensten van mensen maar in Gods welbehagen. Dat ze bemind worden, blijkt uit hun trekking. God overtuigt en trekt door Zijn Geest. De Vader trekt de zondaar tot Christus en door Hem wordt de bevrijding ervaren. Het is alles geen mensenwerk; gelukkig niet. Zonder enige grond voor verhoring in ons mag een albederver bidden: “Geef heil door Uw rechterhand en verhoor ons!”

Dit artikel werd u aangeboden door: Staatkundig Gereformeerde Partij

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021

De Banier | 32 Pagina's

De Heilbanier

Bekijk de hele uitgave van woensdag 1 september 2021

De Banier | 32 Pagina's