Reuring over artikel 23 van Grondwet geeft stof tot nadenken
De Tweede Kamer debatteert dit najaar over de vrijheid van onderwijs. Die is vastgelegd in grondwetsartikel 23. De PvdA vindt het hoog tijd dat artikel te moderniseren. Ook partijen als GroenLinks, SP en VVD hebben zich in die richting uitgelaten. Aanleiding voor het debat zijn de perikelen rond het islamitische Cornelius Haga Lyceum.
Daarnaast komt de Onderwijsraad eind dit jaar met een verkenning naar de betekenis van onderwijsvrijheid voor onze tijd. Dat gaat over vragen als 'hoe verhoudt artikel 23 zich tot vraagstukken als segregatie, onderwijsaanbod en onderwijskwaliteit?' Input leveren voor dat advies kan nog tot 15 september via onderwijsvrijheid@onderwijsraad.nl.
Deze actualiteiten zetten ook de VGS aan het denken. Namens het christelijk-reformatorisch onderwijs mengen we ons in de discussie over de toepassing van artikel 23 in de toekomst. Om ons op te scherpen en te laten voeden, hebben we vlak voor de zomervakantie een groep experts ontvangen. Zij wezen onder meer op de cruciale rol van ouders. 'De legitimatie van de vrijheid van onderwijs is gelegen in de relatie tussen ouders en school', zei oud-minister Van Bijsterveldt (Onderwijs) al. Onze bezinning daarover gaat de komende maanden verder. Daarbij zullen we onze achterban betrekken.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019
De Reformatorische School | 48 Pagina's