Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

'Ga niet boven je leerlingen staan, maar ernaast"

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

'Ga niet boven je leerlingen staan, maar ernaast"

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Jan van der WiLt (55) Docent Nederlands op hetVan Lodenstein College in Hoevelaken

Wie ben je?

Mijn naam is Jan van der WiLt. Ik ben 55 jaar, getrouwd en vader van vijf kinderen en opa van drie kLeinkinderen.

Wat doe je?

Ik werk op het Van Lodenstein College (VLC) in Hoevelaken als docent Nederlands. Daarnaast ben ik dysLexiecoach en decaan van de gemengde en theoretische leerweg.

Waarom heb je gekozen voor het onderwijs?

Voordat ik in 2001 op het VLC kwam, heb ik zestien jaar bij een bank gewerkt als cLiƫntenadviseur. Het spreken met mensen vond ik erg leuk, maar het onderwerp "geld" ging me steeds meer tegenstaan. Ik wilde iets wezenLijkers doen. Het werken met jongeren in het voortgezet onderwijs Leek me erg mooi.

Wat maakt jouw werk mooi?

Het omgaan met jongeren. Ik heb niet in eerste instantie gekozen voor het onderwijs om een vak over te dragen. Het is een uitdaging om erachter te komen wat er achter een stuurse, onverschillige of brutale houding schuilgaat.

Mooi is het ook om ze aLs mentor en docent naar de eindstreep te brengen: het behalen van een diploma. Je deelt in hun vreugde en teleurstelling. Ook de begeLeiding die ik geef in de weg naar een vervoLgopLeiding geeft veeL voldoening.

Ook mag ik hen wijzen op het ene nodige: het kennen van de Heere Jezus aLs je Borg en Zaligmaker. Daarom vind ik de dagopening erg fijn om te doen. Ik heb het gevoel dat ik met de kLassen waarmee ik de dag begin een andere band heb dan met de rest.

Wat maakt jouw werk moeilijk?

Het omgaan met jongeren. Dat klinkt paradoxaaL, gezien het bovenstaande. Maar het is ook moeilijk. Leerlingen zijn mondig, hebben een korte spanningsboog en komen niet voor jouw vak naar school. Hun mobiel is veeL beLangrijker.

Welke les wil je delen met collega's?

Ga niet boven je LeerLingen staan, maar ernaast. Luister vooraL naar ze en zie ze staan. Geef toe dat jij ook fouten maakt en vooraL dat je het van dezeLfde genade moet hebben aLs zij.

Wat houdt je bezig?

Iets wat niet aLLeen de onderwijspraktijk raakt. We hebben zo vaak onenigheid over onbeLangrijke dingen en zijn zo weinig bezig met de beLangrijke. Ik was pas op stagebezoek bij een LeerLing op de SchooL met de BijbeL in Nieuwer ter Aa. Daar hing een spiegeL met de voLgende spreuk van dominee Herman Witsius: 'Eenheid in het noodzakeLijke, vrijheid in het niet-noodzakeLijk en broederLijke Liefde in die beide.'

Aan wie geef je het stokje door?

Peter de WiLde. Hij is ook docent NederLands aan dezeLfde schooL. Hij is erg gedreven en heeft bij ons op schooL een LeesbeLeid ontwikkeLd. Hij zaL daar zeLf weL meer over verteLLen.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

'Ga niet boven je leerlingen staan, maar ernaast

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 september 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's