Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Dag van de leraar: EEN GEWELDIG INITIATIEF

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Dag van de leraar: EEN GEWELDIG INITIATIEF

8 minuten leestijd

Hoe kijken we als christelijk-reformatorische leerkrachten naar de Dag van de Leraar? Marian Ruitenberg (voorzitter van RMU-sector Onderwijs GOLV) omarmt het als een geweldig initiatief. Gertine de Jong (leerkracht en intern begeleider basisonderwijs) heeft zo haar bedenkingen.

EERSTE TERMIJN

Ruitenberg: ‘Elke leerkracht zou iedere dag in het zonnetje gezet moeten worden. Ik vind dat onderwijs een wezenlijk onderdeel uitmaakt van het leven van kinderen, hun ouders en hun omgeving. En dan met name het christelijk-reformatorisch onderwijs. Dat vormt kinderen voor het leven. Leren is heel belangrijk. Als leerkracht heb je daarin een belangrijke taak en verdien je waardering. Elke dag extra aandacht zou te veel zijn, daarom pleit ik sterk voor één bijzondere dag: de Dag van de Leraar voor ieder die onderwijs mogelijk maakt. Dus inclusief onderwijsondersteunend personeel. Daar besteedde ik destijds als basisschooldirecteur al aandacht aan en nu als voorzitter van RMU-sector Onderwijs GOLV vind ik het nog steeds belangrijk.

Ter gelegenheid van de Dag van de Leraar sturen we onze tweeduizend leden een bemoedigende kaart. Verder kunnen scholen de beste leraar van het jaar nomineren. De winnaar krijgt een iPad of beeldje. Zo iemand komt nietsvermoedend de teamkamer in en neemt meestal verlegen met de situatie zijn cadeau in ontvangst. Hij verkleint de prestaties, maar is uiteindelijk blij met de erkenning en waardering van zijn inspanningen. Collega’s gunnen hem deze onderscheiding. Bijna iedereen is ervan overtuigd dat juist deze leerkracht voor de nominatie in aanmerking komt.

Ooit kwam het voor een leerkracht erg ongelegen om de prijs in ontvangst te nemen. Deze reactie vormt een hoge uitzondering. De meeste scholen vinden het een leuk initiatief.’

REACTIE

De Jong: ‘Een fenomeen als de Dag van de Leraar roept de gedachte op aan meedoen met wat er overal in de maatschappij gebeurt. Oktober telt 33 “dagen van …” En aan mannen en vrouwen van het jaar geen gebrek. Bovendien neigt in mijn beleving een verkiezing van de Leraar van het Jaar enigszins naar marketing. Je haalt je school weer even voor het voetlicht.

Natuurlijk vraagt het van een docent behoorlijk wat vaardigheden om goed te functioneren richting kinderen, ouders en collega’s. Maar je doet gewoon je werk. Daaruit haal je je voldoening. Het is een voorrecht om een stukje mee te mogen lopen in het leven van kinderen en jongeren. Daarvoor hoef je geen extra aandacht te krijgen.

Naast een voorrecht is het ook een verantwoordelijkheid, met name wanneer het gaat om christelijke vorming. Al plaats ik daarbij direct een kanttekening. Onderzoek van onder andere het lectoraat Identiteit van het Hoornbeeck College wees uit dat, wat dat betreft, ouders de meeste invloed uitoefenen. Het is wel belangrijk dat je je bewust bent van het feit dat je voor kinderen als identificatiefiguur fungeert. Ze kijken naar wat je doet, maar meer nog naar wie je bent.

Moet er aandacht zijn voor iemands bijzondere vaardigheden, dan stel ik voor diegene te interviewen. Daarmee kunnen anderen hun professionaliteit vergroten en gaat het niet meer om de persoon, maar om de kwaliteiten.’

REPLIEK

Ruitenberg: ‘Bij de leraar als identificatiefiguur kun je ook denken aan die docent die op het eerste gezicht niet zo aan de weg timmert. Het gaat namelijk om de innerlijke waarde die een leerkracht uitstraalt. Een goede juf of meester is iemand die een leerling de ruimte geeft om te worden wie hij zijn mag. Met al zijn (on)mogelijkheden. Die kijkt naar de talenten die een leerling van de Heere gekregen heeft. Moeilijk waardering kunnen ontvangen of waardering uitspreken, hoort wellicht bij een calvinistische inborst. Je doet immers niet meer dan je plicht. Of we vinden de inzet van anderen maar heel gewoon. Wees juist dankbaar voor wat God geeft. Tel je zegeningen.’

DUPLIEK

De Jong: ‘De andere kant van de “doe-maar-gewoon-mentaliteit” is inderdaad dat we te weinig oog hebben voor en voorbij lopen aan wat God ons geeft in de gaven van anderen. Wanneer spreken we naar collega’s uit wat we in hen waarderen? En hoe vaak geven we elkaar de gelegenheid te laten delen in wat we zelf hebben geleerd? Dit cursusjaar gaan we op onze school met leerteams werken. Ik hoop dat dit werkconcept ertoe leidt dat we elkaars kwaliteiten beter in beeld krijgen en daadwerkelijk gaan benutten. En laat de Dag van de Leraar dan maar een duwtje in de rug zijn om ons eraan te herinneren onze collega’s regelmatig te complimenteren.’

Ook een stelling poneren? Mail naar e.both@drs-magazine.nl

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Dag van de leraar: EEN GEWELDIG INITIATIEF

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken