Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘SAMENLEVING PROFITEERT VAN OVERHEIDSINVESTERING IN REFORMATORISCH ONDERWIJS’

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

‘SAMENLEVING PROFITEERT VAN OVERHEIDSINVESTERING IN REFORMATORISCH ONDERWIJS’

4 minuten leestijd

De Tweede Kamer debatteert in de week van dankdag, 6 november, met de ministers Slob en Van Engelshoven (Onderwijs) over hun begroting voor volgend jaar. Vanuit het veld kwam veel kritiek op de plannen; de VGS reageerde juist tevreden.

‘ Geen extra geld voor onderwijs’, klaagden bonden en werkgevers in die sector op Prinsjesdag, toen het kabinet de rijksbegroting presenteerde. De VGS telt liever de zegeningen: ook komend jaar trekt de regering weer veel geld uit voor onderwijs: ruim 39 miljard euro.

Miljoenen daarvan komen in de kassen van christelijk-reformatorische scholen. ‘Die investering levert rendement op voor de hele samenleving’, aldus VGS-bestuurder Pieter Moens. ‘Aan ons onderwijs hangt een prijskaartje, maar het levert ook iets moois op, namelijk burgers met meerwaarde.’ Het gemeenschapsgeld dat het kabinet in onze scholen steekt, betalen zij namelijk met rente terug. Hoe? Zij leveren kwaliteit. Het reformatorische Hoornbeeck College, om een voorbeeld te noemen, is tien keer op rij uitgeroepen tot beste roc van Nederland.

Leerlingen op onze scholen – met hun sterke identiteit – leren wie ze zijn en waar ze voor staan. Daardoor weten zij zich uitstekend te verhouden tot anderen en zo een bijdrage te leveren aan sociale cohesie. Daar heeft de hele samenleving profijt van.

Leerlingen op onze scholen krijgen gemeenschapszin mee: je bent niet alleen en niet voor jezelf op de wereld. Veel van hen spannen zich (op latere leeftijd) in als vrijwilliger. ‘Leerlingen op onze scholen leren te woekeren met hun talenten’, rondt Moens af. ‘Na hun schoolloopbaan zijn ze breed inzetbaar op de arbeidsmarkt. Daar worden ze gewaardeerd om hun betrouwbaarheid, integriteit en werkhouding.’


Waar gaat het geld zoal naar toe?

Het kabinet stelt 13 miljoen euro beschikbaar voor regio’s om het lerarentekort in het basis- en voortgezet onderwijs en mbo aan te pakken.

Voor het opleiden en begeleiden van zijinstromers is 21,2 miljoen gereserveerd.

Net als in 2018 en 2019 is 270 miljoen beschikbaar voor hogere lerarensalarissen in het primair onderwijs.

Om de werkdruk in het basisonderwijs te verlagen, is 333 miljoen euro beschikbaar. Scholen kunnen daardoor bijvoorbeeld kleinere klassen vormen.

In 2020 is er extra geld (120 miljoen) voor verbetering van het technisch vmbo. Daarmee kunnen scholen lesmateriaal kopen of extra mensen aannemen voor technische keuzevakken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘SAMENLEVING PROFITEERT VAN OVERHEIDSINVESTERING IN REFORMATORISCH ONDERWIJS’

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken