Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

MR bereikt achterban

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

MR bereikt achterban

5 minuten leestijd

Hoe betrekken we ouders bij de medezeggenschapsraad (MR)? Dat is zo ongeveer de meestgestelde vraag die ik in medezeggenschapsland hoor. Kennelijk is dat toch wel iets wat veel medezeggenschapsraden lastig vinden. Wat, wil ik dan weten, zit daarachter?

Want de vraag wordt niet alleen gesteld door “kwakkelende” medezeggenschapsraden, maar vooral door raden die op zich prima functioneren en goed weten waarmee ze bezig zijn.

Waarom wil je als MR een goed en bestendig contact met ouders? In de praktijk bemerk ik twee invalshoeken. De eerste is dat veel raden zich daadwerkelijk willen inzetten om, ten gunste van de school en het onderwijs, de stem van de ouders te zijn. Met andere woorden: ze nemen hun vertegenwoordigende taak heel serieus. Meedenken met de school in beleidsvorming en -uitvoering betekent ook dat de belangen van ouders daarbij moeten worden meegenomen. En de MR is daarvoor het middel. De andere invalshoek die ik vaak hoor, heeft nogal eens te maken met onzekerheid: varen we als MR wel de juiste koers? Doen we het goed? En voor wie doen we het eigenlijk als de ouders amper van ons bestaan weten? De eerste tip voor de MR is: wees in ieder geval zichtbaar voor de ouders en zorg voor een kanaal waardoor ouders gemakkelijk contact kunnen leggen met de raad. Zichtbaarheid is tegenwoordig vooral een kwestie van een gemakkelijk vindbare plek op de website van de school en een eigen e-mailadres. Dat is de basis, maar het is pas de eerste stap. Laat vooral ook aan ouders zien wát je als MR doet: wanneer je vergadert, hoe de agenda eruitziet. En plaats ook een leuk verslagje van de vergadering op de website. Zo ben je niet alleen zichtbaar, maar laat je ook zien waarmee je bezig bent. Dat kan ervoor zorgen dat ouders interesse krijgen en gaan meedenken. En dat komt de ouderbetrokkenheid ten goede.

Een derde vervolgstap: nodig ouders uit om te reageren of om hun mening te geven. Dat kan natuurlijk heel algemeen, maar ook gericht. Vraag ouders concreet om mee te denken over bepaalde zaken. Niet in de zin van: u geeft aan en wij draaien voor u. Maar wel in de zin van: de MR wil graag weten wat uw gedachten zijn over … Zo kun je als MR ook een stuk deskundigheid inwinnen. Bedenk dat er binnen de groep van de ouders veel wijsheid en expertise aanwezig is. Die deskundigheid is via deze route helemaal gratis.

Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar e.both@drs-magazine.nl

MR. JAN SCHREUDERS

Manager Dienstverlening & coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de RMU

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

MR bereikt achterban

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

PDF Bekijken