Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

HOGE WERK SALARIS: WAA DE KEUZE VOO HET BASISO DRUK, LAAG OM DAN TOCH R EEN BAAN IN NDERWIJS?

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

HOGE WERK SALARIS: WAA DE KEUZE VOO HET BASISO DRUK, LAAG OM DAN TOCH R EEN BAAN IN NDERWIJS?

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sanne Bloemert (18 jaar), pabo 1, Driestar hogeschool, Gouda

‘Elke keer als ik op een basisschool kom, word ik helemaal vrolijk. Wat mij trekt, is de combinatie van voor de groep staan, leiding nemen en de interactie met de kinderen. Als juf kun je een goede basis bieden, kinderen verder helpen in het leerproces, maar er ook voor hen zijn als ze ergens mee lopen. Je kunt zo veel voor hen betekenen. Dat zie ik terug bij mijn pleegzusjes.

Negatief nieuws over het onderwijs gaat er bij mij niet snel in.

Omdat ik nog geen ervaring heb, zie ik het onderwijs nu misschien wel als rozengeur en maneschijn. Werkdruk? Het onderwijs trekt een bepaald type mensen aan dat misschien vatbaarder is voor een burn-out. Lage lonen? Niet alles hoeft betaald te worden in geld. Als je waardering van de kinderen krijgt, is dat voor mij ook al een deel van je loon. En je wordt er niet gelukkig van als je een beroep kiest waarbij je meer verdient, maar dat je niet leuk vindt.

Ik leer het allermeest van wat een kind zelf zegt. De theorie is rijk, maar niet altijd toepasbaar in de praktijk. Daarom doe ik ook de SAM-route [Samen in ontwikkeling, TK], waarbij ik twee dagen per week stage loop en twee dagen naar de Driestar ga. Je kunt niet standaard hetzelfde aanbieden aan ieder kind. Ik wil kijken wat ieder kind persoonlijk nodig heeft. Dat is natuurlijk wel een uitdaging, maar ik heb vier jaar de tijd om dat te leren.’

Ineke Kool (17 jaar), pabo 1, Driestar hogeschool, Gouda

‘Aan het begin van vwo 6 had ik geen idee welke vervolgopleiding ik wilde doen. Ik wilde graag een hbo-opleiding doen, omdat ik de praktische kant leuk vind. Ik heb een lijst met alle hbo-studies gemaakt en afgestreept wat ik niet wilde. Uiteindelijk bleven er twee keuzes over: logopedie of pabo.

Door “Uurtje voor de klas” – een campagne om te ervaren hoe lesgeven is – heb ik gekozen voor de pabo. Ik heb een dag meegelopen in groep 7. Bij rekenen mocht ik een deel van de les uitleggen. Het is dan leuk om te zien dat de kinderen het snappen, zelf aan de slag gaan en aan het leren zijn.

Ik weet dat je als leraar vrij druk bent en dat het niet alleen lesgeven is. Of de werkdruk hoog is, weet ik niet, omdat ik zelf nooit voor de klas heb gestaan. Als het echt zo is, vind ik het goed dat er iets aan wordt gedaan.

De afwisseling in het onderwijs spreekt me aan, een leraar geeft allerlei verschillende lessen. Ik voel me nuttig als ik voor de klas sta, want ik weet waarvoor ik het doe.

Lerarentekort? Door naar de pabo te gaan, krijgen ze er weer eentje bij. Ik zie niet in waarom leraar geen aantrekkelijk beroep zou zijn.’

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

HOGE WERK SALARIS: WAA DE KEUZE VOO HET BASISO DRUK, LAAG OM DAN TOCH R EEN BAAN IN NDERWIJS?

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's