Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

‘Dat lesgeven doe ik wel even, dacht ik’

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

‘Dat lesgeven doe ik wel even, dacht ik’

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

Peter de Wilde (39) Sectievoorzitter en docent Nederlands op het Van Lodenstein College in Hoevelaken

Wie ben je?

Peter de Wilde, 39, getrouwd, vader van vier kinderen. Sectievoorzitter en docent Nederlands op het Van Lodenstein College in Hoevelaken.

Hoe komt een zonweringverkoper voor de klas?

Tot 2012 werkte ik bij SunCircle. Maar toen de Heere in mijn leven kwam, verdween de lust voor het commerciële leven. Het werd mijn verlangen Hem te dienen. Ik heb gebeden: ‘Wat wilt U dat ik ga doen?’ Er is veel meer over te zeggen, maar in het kort: Hij leidde mij naar het onderwijs.

Hoe beviel dat?

Het was boeiend, maar vermoeiend. Ik begon té optimistisch. Ik dacht: dat lesgeven doe ik wel even. Al jaren leidde ik de jv in Hilversum; daar zaten ook boefjes bij. Na een paar maanden kwam het dieptepunt. Vliegtuigjes vlogen door de klas. Mijn begeleider zei: ‘Je hebt de bodem gevoeld. Nu kun je alleen nog maar naar boven. Of verdrinken.’ Eén ding hield mij op de been: ik wist dat de Heere mij daar wilde hebben. Aan Hem heb ik me vastgeklampt. Voor mij werd het waar: ‘Mijn kracht wordt in zwakheid volbracht.’ In mijn afgang werd Hij vergroot. Vanaf toen ging het anders. Niet top, maar er was een lichtpuntje.

Later ontwikkelde je een leesbeleid. Wat houdt dat in?

Vmbo’ers worden niet vrolijk van Karel ende Elegast. Daarom hebben we onze bieb flink uitgebreid. Daar moet iedereen nu het hele jaar boeken lenen. Tijdens Nederlands lezen ze tweemaal per week. En bij andere vakken als ze klaar zijn met hun toets. We stimuleren ouders hun kinderen thuis achter hun mobiel vandaan te halen en te laten lezen. Sommigen krijgen echt de smaak te pakken.

Wat geeft jou voldoening?

Die haal ik uit eenvoudige dingen. Een enkele, gewone vraag kan zomaar leiden tot een gesprek waarin jongeren heel wezenlijke zaken met me delen. Dan hoop ik dat mijn heenwijzen naar een God Die hoort en verhoort, mag worden gezegend.

Wat vind je moeilijk?

Helaas kom ik grote lauwheid en respectloosheid tegen als het gaat over Gods Koninkrijk. Maar het gebeurt ook dat het Woord echt opengaat en de Heere vreugde in mijn hart geeft om te vertellen Wie Hij is voor zondige mensen. En dat Zijn dienst niet om regeltjes draait, maar een liefdedienst is. Dan is er eerbied en aandacht. De rest van de dag kan dan vlak zijn, maar dan is het goed.

Aan wie geef je het stokje door?

Aan Tobias van Iwaarden, meester op de Wartburg in Woudenberg. Omdat ik zie dat het zijn diepste verlangen is om kinderen tot Christus te leiden en te onderwijzen tot Gods eer.

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

‘Dat lesgeven doe ik wel even, dacht ik’

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 1 oktober 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's