‘Ouders hebben altijd gelijk’
‘Ouders hebben altijd gelijk. Als je daarvan uitgaat, ga je beter luisteren. Je moet wel, want je wilt weten wat die ouder precies bedoelt. Waar het gelijk zit, daar moet je achter komen.’ Met die stelling schetst Tonnis Bolks in zijn boek Professioneel communiceren met ouders het communicatieprobleem dat vaak voorkomt tussen school en ouders. Beide hebben het beste met kinderen voor, maar hun betrokkenheid bij kinderen verschilt.
Ouderbetrokkenheid en ouderparticipatie hebben een positief effect op leren. Een belangrijke vraag voor de school is: hoe kijken we tegen de samenwerking met ouders aan? Goede communicatie is daarbij van groot belang. Die begint met het formuleren van een visie op de rol van ouders binnen de school. Wat verstaan we onder partnerschap van ouders en hoe zien we dat graag ingevuld op pedagogisch, organisatorisch en democratisch/bestuurlijk gebied?
Een duidelijke visie biedt de school grote voordelen: Alle leerkrachten hebben hetzelfde beeld bij een constructieve relatie met ouders. Omgekeerd zijn ouders aanspreekbaar op hun gedrag wanneer dat niet strookt met de gecommuniceerde visie.
De ROV helpt u daar graag bij. Mailen kan naar info@rovereniging.nl.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019
De Reformatorische School | 48 Pagina's