Veel uren, veel geld
‘ Leraren werken veel, maar verdienen ook goed.’ Ik haastte me werkelijk om die quote tussen citaattekens te zetten. Dat voelt veilig, omdat deze uitspraak – het gedeelte na de komma dan – nogal een dissonant is in de kakofonie aan geluiden over de lerarensalarissen. Dus: geen uitspraak van ondergetekende, maar van de OESO, de organisatie van geïndustrialiseerde landen. En dissonant of niet, wat de OESO concludeert over ons lerarencorps en hun beloning is interessant genoeg om er aandacht aan te besteden. Mijn baas zou zeggen: ‘Als je het er niet mee eens bent, dan kun je je standpunt er wel aan spiegelen.’
De OESO zegt dat leraren in Nederland veel uren maken met grote klassen (herkenbaar?), maar anderzijds relatief goed verdienen. Nota bene, vooral op middelbare scholen – en dat laatste gegeven is ook wel herkenbaar, gezien de acties die worden gevoerd om de salarissen in het primair onderwijs op te trekken naar die van het voortgezet onderwijs.
Wat verstaan we onder “het maken van veel uren”? Wel, de fulltimer geeft 930 uur per jaar les. Dat is maar liefst 147 uur meer dan het gemiddelde aantal in de rijke westerse landen. Ook het gemiddelde aantal kinderen in de klas ligt in Nederland hoger: 23 tegen gemiddeld 21 elders.
Maar – nu komt de klapper – dan het loon. Het salaris van een startende docent ligt in Nederland ruim € 8.000 per jaar hoger dan gemiddeld in de OESO-landen. En het salaris van een ervaren docent gemiddeld ruim € 15.000. En dan praten we over het basisonderwijs. In het voortgezet onderwijs liggen de salarissen gemiddeld € 20.000 hoger. Terwijl Nederlandse VO-docenten niet heel veel meer lesgeven dan hun collega’s in het buitenland.
Goed, dit weten we nu. Maar wat moet je ermee? Alles maar relativeren? Werkdruk, salaris, aantrekkelijkheid van het beroep? Ergens de betrekkelijkheid van inzien, kan nooit kwaad. Eigen paradigma’s mag je best een beetje temperen. Dat komt een reëel zicht op zaken (en op oplossingen) vaak ten goede.
Anderzijds: we voelen allemaal wel aan dat er iets wringt. En dat ligt niet per se aan de overheid, hoewel zij aan belangrijke knoppen draait. Ons kabinet geeft gemiddeld per leerling zeker niet minder geld uit aan onderwijs dan onze buurlanden.
Nee, wat vooral wringt, is het lerarentekort. Onvoldoende jonge mensen kiezen voor dit mooie beroep. Daarop zouden we eens een grondige analyse moeten loslaten. Een studie die niet alleen moet gaan over de hoogte van het salaris; dát moeten we meenemen van de OESO.
Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar k.degroot@vgs.nl
MR. JAN SCHREUDERS
Manager Dienstverlening & coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de RMU
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019
De Reformatorische School | 48 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 november 2019
De Reformatorische School | 48 Pagina's