Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Muziekonderwijs uitbesteden ? Prima plan!

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Muziekonderwijs uitbesteden ? Prima plan!

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meester Ruben Vlot en directeur Pauline van der Aa van De Wegwijzer in Nieuw-Lekkerland steken de loftrompet over muziekmeester Pim. Ze hebben vol overtuiging gekozen voor het uitbesteden van muziekonderwijs. Maar meester Adrie van Manen van de Eben-Haëzerschool in Rhenen zou de muziekles met zijn klas voor geen goud willen missen.

EERSTE TERMIJN

Van der Aa en Vlot: ‘Twee jaar geleden kregen we vanuit Muziekimpuls - een landelijk initiatief om cultuuronderwijs te verbeteren - subsidie om het muziekonderwijs uit te besteden aan een professionele docent. Onze school is toen via de muziekschool in zee gegaan met meester Pim. Hij geeft muzieklessen op school en coacht het team, met name de kleuterleerkrachten. We hebben vorige week nog een workshop van hem gehad. We willen onze vaardigheden op peil houden.

Het voordeel van een externe muziekdocent is dat de kinderen muziekles krijgen van iemand die vakinhoudelijk heel bekwaam is. De muzieklessen zijn in het speellokaal, waar de kinderen lekker de ruimte hebben om op een meer speelse en natuurlijke vorm bezig te zijn met muziek dan in het klaslokaal.

Het aanleren van psalmen en geestelijke liederen gebeurt nog steeds in de klas. Dat hoort bij het vak Bijbelse geschiedenis. Meester Pim vraagt altijd o f de algemene liedjes die hij gaat aanleren, passen bij onze christelijke identiteit.

Per saldo zingen de kinderen nu meer dan in de tijd voordat we de muziekles uitbesteedden. We hebben op de donderdagmiddag voor de vakantie een zingmoment op het schoolplein. Van drie tot kwart over drie zingen de kinderen liedjes die ze in de muziekles hebben geleerd. Dat zorgt voor veel plezier met elkaar.’

REACTIE

Van Manen: ‘De muziekles met mijn eigen klas zou ik niet willen missen. Samen muziek maken, samen zingen, samen luisteren, dat schept een emotionele band. Je doet even allemaal hetzelfde, ongeacht de niveauverschillen.

Als leerkracht in het basisonderwijs ben je van alle markten thuis. Muziek en bewegingsonderwijs horen daar net zo goed bij als rekenen en taal.

Als je muzikaal niet zo onderlegd bent, kun je op allerlei manieren jezelf toch verder helpen. Het is goed om bij collega’s je licht op te steken. De Driestar biedt nascholing aan. Landelijk is er het project Meer muziek in de klas. Zelf heb ik een opleiding klassieke muziek gevolgd bij de Schumann Academie. En je moet dingen gewoon uitproberen om te zien o f ze werken.

Op de Eben-Haëzerschool maken we gebruik van de methode Luisterland. Dat betekent elke dag een stukje klassieke muziek luisteren, met elke keer een andere insteek. Ik vind het een topmethode. Kinderen leren luisteren naar instrumenten, naar koorstukken van Bach en Mozart, maar ook naar liederen van Schubert. Door het volgen van zo’n methode krijg je als leerkracht vanzelf ook veel mee. En je biedt de kinderen een mooie muzikale basis. Bijkomend voordeel is dat Luisterland bijna geen voorbereidingstijd kost.

Met groep 8 geven we elk jaar een muziekavond in de Cunerakerk. Iedereen is er welkom. De jongere leerlingen kunnen dan vast zien wat ze in groep 8 gaan beleven op muziekgebied. Dat werkt aanstekelijk.’

REPLIEK

Van der Aa en Vlot: ‘Dat we de muziekles hebben uitbesteed, betekent niet dat we niet meer samen zingen in de klas. Wel zien we dat leerlingen in de muzieklessen veel opsteken over de achtergronden van muziek. Ook leren ze noten lezen. Daar heeft Pim een creatieve manier voor, waarbij de leerlingen bijvoorbeeld bij een hele noot alleen in een hoepel staan en bij twee halve noten samen. Het zijn methoden die wij niet zomaar realiseren in ons klaslokaal. Leuk dat ze op de Eben-Haëzer gebruikmaken van een methode om elke dag klassieke muziek te luisteren. Eigenlijk net zoiets als elke dag voorlezen, maar dan met muziek. Wat ons betreft zou het repertoire dan nog wel iets breder mogen. Het is goed dat leerlingen ook kennismaken met andere stijlen.’

DUPLIEK

Van Manen: ‘Ik ben blij om te horen dat de traditie van samen zingen in stand blijft op De Wegwijzer. Toch zie ik niet zomaar de meerwaarde van een externe muziekdocent, hoewel ik niet twijfel aan zijn capaciteiten. De vraag is: haal je een deskundige in huis of maak je in huis iemand deskundig? De vaardigheden die zo iemand heeft, kan een leerkracht ook leren. En ook in mijn klaslokaal marcheren leerlingen op de maat. Het aanbod van Luisterland is groot. Het reikt van Sweelinck in de zestiende tot Jacques Ibert in de twintigste eeuw. Dat er geen jazz of blues bij zitten, vind ik niet erg; dat past niet bij de identiteit van onze school. Het is heel waardevol dat leerlingen op de basisschool al zo veel kennis krijgen van klassieke muziek.’

Ook een steLLing poneren? MaiL naar k.degroot@vgs.nL

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Muziekonderwijs uitbesteden ? Prima plan!

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's