Digibron cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Digibron te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Digibron.

Bekijk het origineel

Creatieve oplossingen

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Creatieve oplossingen

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

Regeldruk bij medewerkers is een veel genoemd aspect van werkdruk in het onderwijs. Bijvoorbeeld als het gaat over het nauwkeurig registreren van ontwikkelingen bij leerlingen, het communiceren daarover, het doen van meldingen, al het papierwerk. Daarbij komt dan nog alles wat de overheid bij scholen over de schutting dropt. De overheid zegt te streven naar deregulering, maar ondertussen voelt u in de praktijk wellicht het tegendeel.

Als RMU hebben we onlangs onder al onze leden in de sector onderwijs een enquête uitgezet. Daarin stond de vraag mee te denken over mogelijke oplossingen voor die werkdruk. Veel uitkomsten zijn relevant, maar ook voor de hand liggend: meer onderwijsassistenten, kleinere klassen, minder administratieve rompslomp, minder overhead, minder commissies, minder uren voor de klas.

Respondenten droegen twee heel interessante opties aan die ik graag met u wil delen. De eerste: vaste werktijden. Het inroosteren van vaste werktijden voor leraren van acht tot vijf als praktische oplossing voor werkdruk. Voorbereiden, lesgeven, deelnemen aan commissies, vergaderen, toetsen maken en nakijken, kunnen dan op school binnen een vastgesteld urenpakket gebeuren. Zo kan thuiswerken tot een minimum worden beperkt en is de leraar niet “verplicht” om werk mee naar huis te nemen.

De tweede oplossing (vooral geopperd vanuit het primair onderwijs) heeft te maken met passend onderwijs en de follow-up wanneer men op de basisschool niet meer weet hoe te handelen rondom de zorgvraag van een leerling.

Het probleem dat veel leraren beschrijven, is de “hordeloop” om een leerling vanuit het regulier onderwijs naar het speciaal onderwijs over te plaatsen.

Een route die zowel het regulier als het speciaal basisonderwijs als werkdrukverhogend ervaart. Zowel in het reguliere onderwijs (zoeken naar passend onderwijs, observaties, regels) als in het speciaal onderwijs, omdat deze leerlingen nogal eens te laat instromen. En verder is de inspraak van ouders op deze route natuurlijk goed, maar in de praktijk verlopen dergelijke trajecten nogal eens moeizaam. Respondenten in onze enquête dragen als oplossing aan om leerlingen waar mogelijk eerder te laten instromen in het speciaal onderwijs.

Ik ben benieuwd hoe u vanuit uw ervaring aankijkt tegen deze twee opties: het vaste rooster en het versoepelen van (regels omtrent) de instroom in het speciaal (basis)onderwijs. Reacties zijn welkom op jschreuders@rmu.nu.

Wilt u een casus laten bespreken? Mail naar k.degroot@vgs.nl

MR. JAN SCHREUDERS

Manager Dienstverlening & coördinator arbeidsvoorwaardenbeleid bij de RMU

Dit artikel werd u aangeboden door: De Reformatorische School

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's

Creatieve oplossingen

Bekijk de hele uitgave van zondag 1 december 2019

De Reformatorische School | 48 Pagina's